Tweaking av platespiller :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tweaking av platespiller :)

Jobber på en frittstående lyd/bilde butikk som startet for godt over 20 år siden. I kjellern fins det MYE rart og gammelt... Fikk lyst på en platespiller, og vips, plutselig fant jeg en Philips 212. Fikk ikke lov å ta den fine gamle "dyreste den gang" B&O spillern :cry:

Satt på drivreim å den fungerte ypperlig.

Tenkte jeg skulle gjøre den litt mer "stueren" å lakkere det som er i tre, matt sort ellerno, skifte til gode pene phono kabler, skifte den skitne gule (hvite?) ekle nettledningen til en vanlig sort en Tenkte jeg skulle sette på soundcare spikes også.

Er det noen andre forslag til oppgradering på en slik spiller? Øke vekten på skiven? Skifte pickup/stift? Forslag til billig og bra pickup/stift?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne Philipsen er ikke veldig kresen på PU,så det er bare å prøve deg fram.
    Generellt ang Philips-spillere,så er de ca 100% bedre enn ryktet skal ha det til.
    Det lugubre ryktet kommer antagelig av at dette var spillere som sto i utrolig mange stuer på 70 tallet,og det er vel synd å si at de fleste av dem hadde optimale arbeidsforhold.Å øke vekten på tallerken er en veldig dårlig ide på disse.For det første er den tung nok til en slik spiller,og for det andre har denne et nesten ekstremt flytende oppheng,som ikke bør for mye ut av balanse.Gi den en ny reim,ev en ny PU.Ikke bytt arm.Denne armen er mye bedre enn den ser ut,men den spiller best med PUer/nål med lavt stifttrykk.
    Ny phonokabel KAN være lurt om du ikke blir fornøyd i første instans.Så kan en vegghylle og ev en tung matte under den gi ønsket nivåhevning på lyden.

Også MÅ du da ikke finne på å lakke den!!Hørt på maken.Dette er en klassiker.
    Man maler da ikke bart på Mona Lisa heller!
    Og ikke vær lei deg for at du ikke fikk B&O-spilleren!Denne er ganantert bedre,selv om B&O designet sikkert falt mer i smak.

Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det var en kjekk spiller. Enkel å justere stift trykk, og stripene på tallerken til justering av hastighet var litt greit. Er vel en god gammel sliter etter det jeg har fått inntrykk av.
    Når det gjelder lydkvalitet er jeg litt nybegynner på platespillere, men jeg syns den var grei nok. Får se hva det blir til når jeg får skaffet meg skikkelig vinyl.

Angående lakkeringen... er usikker, får se om jeg holder den orginal.
    har ortofon gode PU? Har en del sånne på jobb.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ortofon har mange gode Puer ja.Er ikke sånn umiddelbart storbegeistret for OM-serien deres,men de har mange andre meget gode.Selv bruker jeg en X1-MCP.En high output MC-pu.Dvs at du kan bruke den på en vanlig mm-platespillerinngang.Den er jeg svært godt fornøyd med,og den burde passe ypperlig til den lette armen på Philipsen din(i likhet med de andre i X-serien til Ortofon).Og ikke hør på de på jobben din som synes du skulle ha kjøpt en moderne spiller.Denne spiller fint opp til 5000kronersmerket i dagens utstyr.
    Nå er ikke den originale PUen som står på så aller værst den heller(er det en 400?),men et visst løft vil du nok få med en god Ortofon-ja!
    Mvh Rune

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0