Tenkt å kjøpe kalibreringsutstyr.. Hjelp..? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er ihvertfall ute etter å integrere subwooferen min i anlegget!
    Jeg har også lest her, at YPAO'en til Yamaha ikke justerer lengre ned enn til 60hz, så den tar ikke hånd om de dypeste frekvensene...

Men, man finner vel ikke ut dipper og topper uten en lydtrykksmåler..? Og høres ut for meg at det blir mer nøyaktig justering av suben ved å bruke lydtrykksmåler.. Også høres det også morsomt ut!

Er kanskje litt i overkant å betale 700kr for et slikt apparat, men det kunne jo også ha kostet mer! Der er vel et ganske nøyaktig og spesielt måleapparat?

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AlmaRex
    ....jeg har ikke lagt merke til at trådstarter har nevnt SW spesifikt....
    .., men jeg må si at min erfaring av de nye romkorreksjonsystemene tilsier at de gir vel så god korrigering som hva en klarer med lydmåler og korrigering (spesielt når man er relativt fersk i så henseende). Har du ikke EQ-justeringsmuligheter på reciever, så får du kun til nivåreguleringer pr kanal basert på lydmåler og du får ikke korrigert for frekvensadsorbsjoner etc mm du har en behringer eller lignende for hver kanal......
    med de prisene en må betale for en digital Radioshack (ca 600-700) synes jeg ikke det er en god anbefaling. Skal du optimalt plassere en sub kan du gjøre dette relativt greit ved å sette sub i din lytte posisjon, rusle rundt og finne ut hvor du har best lyd, her plasserer du sub. Skal det investeres i lydmåler, ville jeg kjøpt en analog fra Ebay (kjøpte en selv derfra. Fikk den levert fra Kina for under 200,- ila en uke. Forøvrig den samme lydtrykksmåleren som leveres fra Eltek)...

Det var jo en skikkelig godpris det - ingen tvil. Vurderte selv også den fra Eltek (analog, av merke Vellemann) men valgte å følge noen av de rådene her inne på AVF basert på de erfaringen noen av brukerne hadde - -hvor-kan-jeg-fa-kjopt-grei-lydmaler.html?highlight=vellemann

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Jeg er ihvertfall ute etter å integrere subwooferen min i anlegget!
    Jeg har også lest her, at YPAO'en til Yamaha ikke justerer lengre ned enn til 60hz, så den tar ikke hånd om de dypeste frekvensene...

Men, man finner vel ikke ut dipper og topper uten en lydtrykksmåler..? Og høres ut for meg at det blir mer nøyaktig justering av suben ved å bruke lydtrykksmåler.. Også høres det også morsomt ut!

Er kanskje litt i overkant å betale 700kr for et slikt apparat, men det kunne jo også ha kostet mer! Der er vel et ganske nøyaktig og spesielt måleapparat?
    ....joda, selvfølgelig er det morsomt, men om du skal gjøre korrigeringer så må du også ha en EQ (Behringer 2496 koster vel ca 13-1500)....
    Om et måleapparat er nøyaktig eller ikke kommer helt ann på hvor godte det er kalibrert....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Det var jo en skikkelig godpris det - ingen tvil. Vurderte selv også den fra Eltek (analog, av merke Vellemann) men valgte å følge noen av de rådene her inne på AVF basert på de erfaringen noen av brukerne hadde - -hvor-kan-jeg-fa-kjopt-grei-lydmaler.html?highlight=vellemann
    ...mulig at vellemann ikke er den optimale lydmåler, men samtidig viser ingenting i den tråden at Radioshack sin er mer riktig....hvor er sammenligningen med "riktig verdi"?
    Hovedpoenget er:
    Alt for mange anbefaller "å kjøpe ditt eller datt" uten å ha noen velbegrunnede årsaker til det.... fort har du kjøpt masse tilleggsutstyr for å måle verdier (av mer eller mindre interessant verdi) verdt penger du heller kunne brukt på å optialisere "setup". Det viktigste måleutsyret du har er, og vil alltid være dine EGNE ører, de bestemmer hva du selv liker, samme hva andre måtte mene er mer riktig. Hadde dette vært eksakt vitenskap, så hadde det vært begrenset med audioutstyr tilgjengelig....
    ...men for all del, bruk pengene på hva som måtte føles riktig, personlig synes jeg det er viktigst å benytte mine egne "sensorer"....jeg føler at de pengene jeg har benyttet på lyd og bilde har gitt meg mye mer enn de pengene som har blitt benyttet til måleutstyr...og ja, jeg har også hatt en kompis på besøk med Radioshack digitalmåler. Vi målte og justerte uten at den ga meg noe mer lydmessig etter 2 timer (sett i forhold til hva jeg hadde funnet ut etter eksperimentering basert på mine egne "sensorer" og optimalisering via recieverens auto korreksjon).....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..men for all del, bruk pengene på hva som måtte føles riktig, personlig synes jeg det er viktigst å benytte mine egne "sensorer"....jeg føler at de pengene jeg har benyttet på lyd og bilde har gitt meg mye mer enn de pengene som har blitt benyttet til måleutstyr...og ja, jeg har også hatt en kompis på besøk med Radioshack digitalmåler. Vi målte og justerte uten at den ga meg noe mer lydmessig etter 2 timer (sett i forhold til hva jeg hadde funnet ut etter eksperimentering basert på mine egne "sensorer" og optimalisering via recieverens auto korreksjon).....
    Er enig i at "egne sensorer" er det optimale måleinstrumentet Men synes en lydtrykksmåler er et godt hjelpemiddel som gjør ting litt lettere.

Selv har jeg en Infinity lydtrykksmåler som er lesbar på flere meters avstand, det er fint når du skal se forskjellen i lydtrykk samtidig som du justerer på suben(e).
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....og ja, jeg har også hatt en kompis på besøk med Radioshack digitalmåler. Vi målte og justerte uten at den ga meg noe mer lydmessig etter 2 timer (sett i forhold til hva jeg hadde funnet ut etter eksperimentering basert på mine egne "sensorer" og optimalisering via recieverens auto korreksjon).....
    ......og din Vellemann lydmåler ? ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Er enig i at "egne sensorer" er det optimale måleinstrumentet Men synes en lydtrykksmåler er et godt hjelpemiddel som gjør ting litt lettere.

Selv har jeg en Infinity lydtrykksmåler som er lesbar på flere meters avstand, det er fint når du skal se forskjellen i lydtrykk samtidig som du justerer på suben(e).
    ..enig med "du" i det :-D
    ...men du har vel en Behringer Ultra C. Pro, tipper den gjør jobben godt nok....:-D ??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    ......og din Vellemann lydmåler ? ;-)

....vel det ligger vel litt i det jeg skrev.....;-) , men om du ikke tok det så kan jeg gjerne si det i klartekst:
    ..den gav meg ikke mye, men den kostet meg heller ikke mer enn ca 200,- ...., men skal du ha en lydmåler, så ser jeg ikke poenget i å kjøpe en til 700,- når du kan få en som er like dårlig for 200,-.....:-D

*Bruk pengene på utstyret som gir lyden og la ørene dine være sensorer*

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..enig med "du" i det :-D
    ...men du har vel en Behringer Ultra C. Pro, tipper den gjør jobben godt nok....:-D ??
    Ja det er en fantastisk sak, har hatt den i snart et år, men driver og fikler med nesten daglig. Stadig noen muligheter til forbedring

Men jeg har lært en ting - at det som lydtrykksmåler/romkorr. forteller deg er perfekt - det er sjelden det dine ører synes er best.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Ja det er en fantastisk sak, har hatt den i snart et år, men driver og fikler med nesten daglig. Stadig noen muligheter til forbedring

Men jeg har lært en ting - at det som lydtrykksmåler/romkorr. forteller deg er perfekt - det er sjelden det dine ører synes er best.

....da ville jeg valgt å stole på ørene mine, det er tross alt de jeg ønsker skal være fornøyd....

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •