Dali swa12 sub justering - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Jeg har ikke, men trådstarter har Dali 5005
    Hehe, ja så det nett i stad :-D

Newcomer linsti sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har frontene large, center og surround er small.

Sålangt er center 80hz, surround 60hz og front 40hz. Dette etter at jeg har satt delefrekvens på subben til max, da den ikke går å skru av.

I reciver menyen kan man ikke sette LFE signalet til kun LFE, valget er flere: L/R, surround, back og et par til.

Når det gjelder subbens plassering så er den nok ikke optimal ennå, men jobber med saken.

Hvis jeg setter hovedhøyttalerne til small, mister jeg ikke litt av poenget med gulvhøyttalere da?

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av linsti
    Har frontene large, center og surround er small.

Sålangt er center 80hz, surround 60hz og front 40hz. Dette etter at jeg har satt delefrekvens på subben til max, da den ikke går å skru av.

I reciver menyen kan man ikke sette LFE signalet til kun LFE, valget er flere: L/R, surround, back og et par til.

Når det gjelder subbens plassering så er den nok ikke optimal ennå, men jobber med saken.

Hvis jeg setter hovedhøyttalerne til small, mister jeg ikke litt av poenget med gulvhøyttalere da?
    Ved å sette alle høytalerene til small vil du få mye bedre dynamikk i filmsammenheng, for det første slipper forsterkeren å bruke krefter på å drive elementene under 80 hz, noe som er strømkrevende og for det andre slipper fronthøytalerene å jobbe livet av seg når volumet blir skrudd opp.

Min personlige mening er at hvis du skal sette høytalerene i front til large så bør det være fullfrekvens høytalere type stor, samt effektforsterker type kraftig.

Det er når du spiller musikk i stereo du får gevinsten med gulvstående ht.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kefcam
    Ved å sette alle høytalerene til small vil du få mye bedre dynamikk i filmsammenheng, for det første slipper forsterkeren å bruke krefter på å drive elementene under 80 hz, noe som er strømkrevende og for det andre slipper fronthøytalerene å jobbe livet av seg når volumet blir skrudd opp.

Min personlige mening er at hvis du skal sette høytalerene i front til large så bør det være fullfrekvens høytalere type stor, samt effektforsterker type kraftig.

Det er når du spiller musikk i stereo du får gevinsten med gulvstående ht.
    Det er jeg enig i

Men her er det desverre kun en enkel 12". Og synes at å la alt av bass under 80hz overlates til denne så blir det kanskje litt mye. Men som sagt så må han prøve seg fram og høre hva som gir det beste lydmessige resultatet.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg ha gått feil allerede ved tilkobling. På subben har jeg koblet til line in, kan det være at den skal være koblet til line out?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg ha gått feil allerede ved tilkobling. På subben har jeg koblet til line in, kan det være at den skal være koblet til line out?
    Nei, skal være til line in.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Nei, skal være til line in.
    Har prøvd og du har nok rett. Men jeg ringte til hifi klubben og hificentret de mente begge at den skulle være på line out

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd og du har nok rett. Men jeg ringte til hifi klubben og hificentret de mente begge at den skulle være på line out
    De må nok ha missforstått. Line out på subben din er for å videreføre signalet som kommer fra line inn på subben til en effektforsterker hvis du bruker subbens delefilter til å kutte bassen som sendes til hovedhøytalerene. DVS at line inn er riktig for å montere en kabel med innkommende signal.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De må nok ha missforstått. Line out på subben din er for å videreføre signalet som kommer fra line inn på subben til en effektforsterker hvis du bruker subbens delefilter til å kutte bassen som sendes til hovedhøytalerene. DVS at line inn er riktig for å montere en kabel med innkommende signal.
    Joda du har sikkert rett i det.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten har de misforstått, eller så er kompetansenivået deres på bunnivå.

Subsignalet SKAL kobles til Sub Pre Out på forsterkeren og Line In på subwooferen.

Line Out er som kefcam sier videreføring av signalet som subwooferen allerede får.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Forstår ikke helt hvorfor du skrur delefrekvensen på subben på fult. Etter auto setup så setter du alle høyttalere til 80 HZ i menyen på reciveren. Så justerer du subben til 80HZ. Ikke kjør LFE signalet på frontene. La subben ta seg av det i førsteomgang. Prøv dette først. Juster deretter med gain på subben.
    Da ser det ut til at jeg har funnet ut av det:-D Kjørte auto setup, gikk så inn å forandret LFE+R/L til kun LFE( joda jeg fant den til sluttops: ).
    Trengte ikke forandre noe på høyttalerne(ennå iallefall), og nå trøkker subben til ja:-D

Takker alle god hjelp

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Da ser det ut til at jeg har funnet ut av det:-D Kjørte auto setup, gikk så inn å forandret LFE+R/L til kun LFE( joda jeg fant den til sluttops: ).
    Trengte ikke forandre noe på høyttalerne(ennå iallefall), og nå trøkker subben til ja:-D

Takker alle god hjelp
    Det er bra

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis! Godt å høre at du begynner å finne ut av det og at lyden begynner å komme seg!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden trådstartet har fått løst problemet sitt, så tilater jeg meg å "stjele" tråden, da jeg har samme problem med samme sub.

Jeg har dog en annen reciever, så jeg har ikke noe valg som heter LFE.
    Jeg kan kun sette fronter og surround til enten large eller small. og Sub til yes eller no.

Mitt problem er at suben ikke gir lyd fra seg før jeg har skrudd opp ganske mye, og da er allerede bassen fra de andre høytalerne mer en høy nok. Jeg kjøpte sub`n for å få mer trykk i basss på lavere volum.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke til Pioneer sine recievere men har du sjekket hvilket nivå subben er stilt på i reciever oppsettet?

Hva mener du med veldig høyt?

Det kan også være at du må flytte rundt på subben.

Jeg hadde en SVS PB12, den måtte jeg flytte mye på. Det skillte mellom å stille utsignalet på kl 9 på den beste plasseringen og kl 13 på den dårligste.
    Subber(og høytalere generellt) er som boliger: Location, location, location.
    Lykke til!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke til Pioneer sine recievere men har du sjekket hvilket nivå subben er stilt på i reciever oppsettet?

Hva mener du med veldig høyt?

Det kan også være at du må flytte rundt på subben.

Jeg hadde en SVS PB12, den måtte jeg flytte mye på. Det skillte mellom å stille utsignalet på kl 9 på den beste plasseringen og kl 13 på den dårligste.
    Subber(og høytalere generellt) er som boliger: Location, location, location.
    Lykke til!!
    Volumet nærmer seg -20 før jeg kan kjenne vibrering på elementet til subben. Og på dette volumet så er det allerede nok bass fra de andre høytalerene (genexxa mira 6.2) Vil at bassen skal kunne høres på lavere volum også.

SUb kanalen har +4,5db i recievern nå. Om den er riktig plassert aner jeg ikke. Den står i et hjørne bak venstre fronthøytaler. Elementet peker ut mot rommet.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjørneplassering er den plasseringen som gir mest bass, prøv det andre hjørnet. Har du satt fronthøytalerne på small? Hva deles subben på i recieveren? Bør dele på 80 Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjørneplassering er den plasseringen som gir mest bass, prøv det andre hjørnet. Har du satt fronthøytalerne på small? Hva deles subben på i recieveren? Bør dele på 80 Hz.
    Rommet er L formet, så det andre hjørnet blir liksom i den andre delen av stuen, der spisemøbler og slikt står.

Kunne jo kanskje satt den i hjørnet rett ved sofaen, like ved venstre surround høytaler.

Delingen er 80hz i reciever og 150hz på sub. (aka bypass)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først, Har du funnet optimal plassering for suben (der den gir mest output)?
    Sett den i sofaen og lytt/mål hvor den gir mest output når du går rundt i rommet.

Har du kjørt auto-setup/funnet riktig delay/fase for suben? Hvis ikke autosetup tar seg av skikkelig delayjustering av suben, kan du bruke radioshack, 50hz sinustone, og la suben spille sammen med fronten (dette fungerer dog kune hvis det er mulig for deg å kunne la suben spille bass for Large høyttalere (both/max/plus)), og måle ved hvilken delay den gir mest output med frontene dine :-D

Går det an å sette sub til noe annet enn yes og no, f.eks both/max/plus?

Sett delefrekvens til 80hz, over dette kludrer det bare mer til enn det gjør det bedre!

Hvis du ikke kan sette front til Large og sub til both/max/plus, prøv å sette frontene til small med ønsket delefrekvens. For suben (når den er satt til yes) spiller da bare LFE og bassinformasjon for small ht'er under respektiv delefrekvens. Så, hvis det ikke er mulig å ha frontene til large, og å la suben spille samme info som "Large" høyttalere, kan du prøve å sette frontene til small og sette delefrekvens så lavt som du vil. Da vil frontene spille ned til angitt delefrekvens og suben spiller under denne

Det gjelder for alle ht.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet litt nå, setter jeg de andre høytalerene til small blir det mye mer liv i subben. Og når jeg i tilegg juster opp volumet på subbens forsterker så blir det mer enn nok..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •