Høytaler delay VS fasejustering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytaler delay VS fasejustering

Heisann, hadde tenkt å kalibrere subben min bedre inn i resten av oppsettet mitt. Da tenkte eg at eg skulle fase den inn slik at den ikkje utfaset resten av oppsettet der eg satt. Men bakpå min sub (JBL e250p) så kan eg berre velge mellom 0 og 180 grader.

Det eg lurte på er om tidsjusteringen fra min reciver kan brukes til å justere fasen trinnlaust? Siden når du stiller gradene så stiller du eigentleg tid?
    Eller tar eg feil nå?

MVH

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer vel egentlig det. Blir kronglete å forklare.

0° og 180° fasevending blir bare å bytte pluss og minus. med delay kommer du imellom dette.

Nå er jeg kanskje på tynn is, men jeg prøver meg.

Om du har delefrekvens ved 80Hz vil du få effekten av 180° fasevending om du forsinker signalet til subben med 3,75ms. ved 100Hz får du det etter 3ms.
    Så om du er følsom på øret kan det godt hende du har noe å hente vet å finjustere delay isteden for å bruke ren fasevending.

Eller noe der omkring Correct me if Im wrong.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Det stemmer vel egentlig det. Blir kronglete å forklare.

0° og 180° fasevending blir bare å bytte pluss og minus. med delay kommer du imellom dette.

Nå er jeg kanskje på tynn is, men jeg prøver meg.

Om du har delefrekvens ved 80Hz vil du få effekten av 180° fasevending om du forsinker signalet til subben med 3,75ms. ved 100Hz får du det etter 3ms.
    Så om du er følsom på øret kan det godt hende du har noe å hente vet å finjustere delay isteden for å bruke ren fasevending.

Eller noe der omkring Correct me if Im wrong.
    Det var noe slikt eg trudde ja.. Takker

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte Room EQ Wizard og fase/avstand til å justere subben min til å spille i takt med frontene. Gikk fra +/- 20dB berg og dalbane til relativt lineær kurve på 20 minutter. Anbefales!
    Sjekk forøvrig min hjemmekino. der er det bilde av dagens kurve. Tror ikke jeg tok noe bilde av opprinnelig kurve, dessverre.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg brukte Room EQ Wizard og fase/avstand til å justere subben min til å spille i takt med frontene. Gikk fra +/- 20dB berg og dalbane til relativt lineær kurve på 20 minutter. Anbefales!
    Sjekk forøvrig min hjemmekino. der er det bilde av dagens kurve. Tror ikke jeg tok noe bilde av opprinnelig kurve, dessverre.

Har lastet ned room eq, men har berre ein dårleg mic. Bruker du radioshack til måling? Det er vel heller lurt å kjøpe seg ein måle mic, går vel an å måle spl med den og?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker RS, ja. Den funker knall den. Så har jeg den til generell lydtrykksmåling også. Kjekt å ha.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper en mic trenger du en lydtrykksmåler i tillegg. Ser ikke noe poeng i å bruke noe annet enn en Radioshack siden den er bra nok og er rimelig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •