Måling av frekvensresponse vha Radioshack og PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Måling av frekvensresponse vha Radioshack og PC

Først: Jeg har søkt på temaet...

Innstilling av 5.1 nivåer var jo greit ved kjøring av The Calibrator eller DVE på DVD, den har jo DTS og DD lydspor, slik at receiverens output blir likt som under vanlig filmkjøring. Problemet er at det ikke var noen spor med enkeltfrekvenser til hver enkelt kanal der, slik at man kan kjøre 1/6 oktavs frekvens"sweep". Dermed satte jeg opp PCen til dette formålet.

Oppsettet er PC med tonegenerator (320kbps MP3 sinustoner), koblet analogt med stereosignal (M-AUDIO Audiophile) til cd-inngangen på en fem-kanals receiver. Hensiket er å måle frekvensrespons i rommet ved ulike frekvenser (sinustoner) for alle fem kanaler separat, pluss sub, ved hjelp av Radioshack lydtrykksmåler. Problemet nå var at jeg måtte få signal til senter, bakkanaler og sub via Pro Logic II eller andre flerkanalsdekodere i receiveren.

Hvordan i alle dager kan jeg da være sikker på at nivåene og frekvensresponsen er lik den jeg har ved kjøring av Dolby Digital eller DTS?
    Det har jo hendt jeg ved feil har kjørt deler av en film i ProLogic i stedet for DTS (jada, sløv!). Ved bytte til DTS har tydelig lyden mye høyere, så noe forskjell må det vel være?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du bruke en såpass dårlig metode for å måle frekvensrespons?

PC med WinMLS eller et annet egnet måleprogram koblet til pre-amp/5.1 inngangen på forsterkeren og en enkel målemikk koblet til PC-ens lydkort-inngang vil vel gi deg direkte måling av impulsresponsen og dermed en mye mer anvendelig måling.

Lydtrykkmålere er primært egnet til å måle absolutt lydtrykk, noe som har mindre betydning i denne sammenhengen, du er vel primært opptatt av relativt lydtrykk ved forskjellige kanaler og frekvenser?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her finner du en liste over gratis måleprogram:
    1) Nyttige verktøy for måling av frekvensrespons
    2) Room Eq Wizard
    2) TrueRTA

Jeg har ikke prøvd dem (ikke ferdig med mitt kinorom enda) men andre her på forumet har brukt dem.

I denne tråden finner du litt mer info om hvordan du kan måle responsen i rommet ditt.

Husk å skrive litt om resultatene dine her. Det er fint for de andre som jeg gjøre det samme seinere :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvorfor vil du bruke en såpass dårlig metode for å måle frekvensrespons?
    Det er ikke det at jeg absolutt vil bruke en såpass dårlig målemetode :-D , men jeg har ikke annet. Og så er jeg litt gjerrig på å bruke mye penger på slikt. Tenkte at en dårlig metode er bedre enn ingenting...

PC med WinMLS eller et annet egnet måleprogram koblet til pre-amp/5.1 inngangen på forsterkeren og en enkel målemikk koblet til PC-ens lydkort-inngang vil vel gi deg direkte måling av impulsresponsen og dermed en mye mer anvendelig måling.
    WinMLS er jo glimrende - og en gang i tiden hadde jeg mye kontakt med godeste Morset. Han var til og med hjemme hos meg for beta-testing! Men jeg kvier meg litt for å utnytte ham nå når jeg virkelig trenger det...

Hvis jeg forstår deg rett:
    -koble lydkortet digitalt (coax) til receiver
    -koble en egnet mic til lydkortet
    -kjøre et eller annet program a la WinMLS for tonegenerering og måling.

Finnes det noen gratisalternativ til WinMLS?
    Hva er en egnet mic? Kan jeg bruke hva som helst, f.eks. en pc-mic?

Lydtrykkmålere er primært egnet til å måle absolutt lydtrykk, noe som har mindre betydning i denne sammenhengen, du er vel primært opptatt av relativt lydtrykk ved forskjellige kanaler og frekvenser?
    Jepp.
    Det betyr kanskje at SPL-målere kun egner seg for hvit/rosa støy-målinger og generell bakgrunnstøy?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Her finner en liste over gratis måleprogram:
    1) Nyttige verktøy for måling av frekvensrespons
    2) Room Eq Wizard
    2) TrueRTA

Jeg har ikke prøvd dem (ikke ferdig med mitt kinorom enda) men andre her på forumet har brukt dem.

I denne tråden finner du litt men info om hvordan du kan måle responsen i rommet ditt.

Husk å skrive litt om resultatene dine her. Det er fint for de andre som jeg gjøre det samme seinere :-D
    Oj, skulle lest begge svarene før jeg skrev forrige innlegg! Takker så mye :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig

Har du store problemer med rommet ditt tror jeg at det er verdt å få en av de fire ekspertene fra KringLYD til å hjelpe deg. Jeg har lekt med tanken selv ...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ARTA er et gratis alternativ til WinMLS. Jeg har ikke prøvd WinMLS selv, så jeg vet ikke hvor mye bedre det er, men de grunnleggende tingene er på plass i ARTA.

PC-mikrofoner er vanligvis håpløst ulineære å bruke til målinger. Behringer ECM8000 til rundt 600kr er et godt alternativ. I tillegg til mikrofonen trenger du en mikrofonforsterker med fantomspenning, jeg bruker M-Audio´s Audiobuddy.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra tips ang software, men spørsmålet er:
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    ...Hvordan i alle dager kan jeg da være sikker på at nivåene og frekvensresponsen er lik den jeg har ved kjøring av Dolby Digital eller DTS?
    Det har jo hendt jeg ved feil har kjørt deler av en film i ProLogic i stedet for DTS (jada, sløv!). Ved bytte til DTS har tydelig lyden mye høyere, så noe forskjell må det vel være?
    Dette er ting jeg selv har tenkt på, og her er hva jeg tror (enn så lenge...)
    Frekvensresponsen er vel en sum av påvirkning av rom og utstyr å vil vel være lik ved DD, DTS osv.
    Etter det jeg har forstått: Har du stilt nivåene for et format, så har du stillt for alle. At feks DTS leverer "høyere" volum har vel med tekniske ting under mixing av lydsporet. At man kansje føler behov for å feks øke nivået på subben på et DPLII spor er vel en annen sak
    Her er det sikkert noen som kan utdype eller korrigere hvis jeg har feil.
    Holder på med det samme som deg, men jeg bruker RoomEQwizard med Radioshack'en tilkoblet PC'n. Har ikke begynt å teste på bak og senter, men tenkte å bruke 6ch innputtenm, så fremt den bruker oppsettet fra autokalibreringen til reciveren.
    Her er en graf fra fasejustering av sub, tok 5min å fullføre med REW:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •