HJELP ! Optimalisering av mitt 7.1 surroundanlegg!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP ! Optimalisering av mitt 7.1 surroundanlegg!

Hei!
    Da var planene for denne helgen som kommer lagt, har i dag ett 7.2 system bestående av 7 Klipsch og 0.2 Svs Pb-10 (2 stk).
    Føler at jeg har lagt mange kroner og har kjøpt mye bra for pengene men føler at anlegget ikke har vist sitt potensiale, har ikke reciver med romkorreksjon men kommer til å kjøpe det iløpet av 1 år men vil ha det kalibrert nå =)
    Først og fremst, hva trenger jeg for å gjøre dette?
    Blir dette en veldi avansert jobb?
    Tenker først og fremst på å stille inn +/- på hver kanal på reciveren til det rette, har ikke peiling hvordan jeg skal gjøre dette.
    Plassering av frontene feks trenger jeg også hjelp til, hvor langt fra bakvegg og sånt?
    Bilder kan sees på linken under (minHjemmekino)

Setter veldi stor pris på all hjelp jeg kan få og håper at når helgen er over så har jeg det om mulig enda bedre når jeg ser film! =)

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er vel å begynne med en lydtrykksmåler, da kan du ivertfall få alle høyttalerene på samme lydnivå. (er ikke sikker på hvordan man gjør dette, siden jeg har romkorreksjon...)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, dette har ej også hørt at man skal gjøre..hvordan gjør man dette da?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett deg i godstolen med lydtrykksmåleren. Kjør så testtonene fra receiveren fra en og en høytaler, først venstre front, så center deretter høyre front osv. målet er da at alle høytalere skal da ha samme nivå(volum) i lytteposisjon(godstolen altså)

Eventuellt kan du kjøpe deg Avia pluss lydtrykksmåler, da har du to gode verktøy for å kalibrere anlegget ditt som høres ut til å ha et virkelig heftig potensiale;-)

Lykke til da!

pt

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for tipset, da skal jeg sette meg ned å gjøre dette men bør vel ha høyttaler-plasseringen i orden først.
    Hvordan skal jeg plassere dem? Sette dem mer ut fra veggen og sette sub`ene i hjørnene bak dem?
    Skal jeg plassere høyttalerne skrått mot lytteposisjon?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en kikk på min kino. Du bør plassere subbene med elementene mot midten, og helt inn i hjørnet.

Og til opplysning har vi begge 7.1. Det er ikke mere enn 8 kanaler å hente med dagens standarder.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pnrbye : takk for tipset! Skal teste det ut i morgen, men det jeg lurer på da..hvordan stiller jeg inn sub`ene så dem spiller ilag istedenfor å utfase hverandre?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kort-korte utgaven:

Finn først beste plassering av sub'ene (enkeltvis), søk evnt på forumet for tips. Hjørne med 2 yttervegger er normalt den beste plassering (har du mange slike hjørner ta de to nærmeste)

Koble ifra alle HT bortsett fra en frontkanal, skru av all korrigering, finn fase mellom front og 1 stk SUB ved å spille av en testtone/sinus (f.eks 50 Hz). Mål med lydtrykksmåler og juster fase til du får max utslag på måleren. Gjenta prosedyre med 2 stk SUB.
    Da er du ferdig med grovkalibreringen. Vis forsiktighet ved bruk av sinustoner, i denne runden er det ikke nødvendig å spille høyt. Se Lsound sine sider for mer info

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Da har jeg brukt LITT av dagen til å flytte høyttalerne til der jeg synst det såg best ut og det sikkert er best, flyttet frontene 60cm fra bakveggen ca..
    Så har jeg lagt inn diverse informasjon til reciveren, ente opp med dette:

Avstand -

Fronter - 3,3 m
    Center - 3,6 m
    Surround - 1,8 m
    Surround Back - 2,7 m

Db etter channel adjust med test tone -

Fronter : 0 Db
    Center : + 6db
    Surround R : + 9db
    Surround L : + 7db
    Surround Back R : + 9db
    Surround Back L : + 8db

Ser dette ut som fornuftige tall?
    Har brukt en lydtrykkmåler der jeg sitter i ørehøyde, måleren har jeg peket på skrått oppover fremmover mot center..(45 grader rett frem)
    Tenkte litt at kanskje dette blir litt feil tall siden den er mer peket mot center enn den er mot feks surround back?
    Skal jeg heller holde den rett opp mot taket??

Sub`ene skal jeg teste ut skikkelig i morgen med nye plasser men trenger først og fremst å bli ferdig med dette =)

Håper dere kan hjelpe meg ! =)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen???!!!

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes en korrigering på 8/9 dB høres mye ut. Har du sjekket at det ikke ligger korrigeringer i setup på DVD-spiller?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke nå men det tviler jeg på siden det ikkje akkurat er verdens beste dvd-spiller, andre som har peiling på dette? Er vel mange som har gjort det så noen må vel vite det? Hvordan bør jeg gjøre målingene?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til L-Sound!
    Velkommen til L-Sound!

Begynn der. Jeg vil anbefale deg å handle en kalibrerings-dvd alà Avia. Det gjør en del ting noe lettere.

Jeg er ingen ekspert på området, men jeg vil foreslå følgende (forutsatt at du allerede har funnet gode plasseringer til subbene som gir god frekvensrespons):
    1. Du må justere nivå på høyttalere ifht sub. Dette gjør du ved å spille av white noise på kun frontene og justere volum på forsterker til du måler feks 80 dB.
    2. Deretter spiller du white noise på sub 1 og justerer volumet på sub til du måler samme dB. Gjør det samme på sub 2 med sub 1 avslått.
    3. Deretter må du måle sub 1 og fronter samtidig og justere fase til du får høyeste måling.
    4. Deretter skrur du på sub 2 i tillegg og justerer fase på denne tilsvarende.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lsound

Har du ikke dB måler og test plate får du en bra pakke for pengene hos de.

A/V-Kalibrerings Pakke her Radio Shack Analog og AVIA: Guide to HT

Velkommen til L-Sound!

Pakken fikk rettet mange feil hos meg :-)

Still riktig volum i alle kanalene og avstand til høytalene til sweetspott har du kommet langt.

Lyden bruker 3 millisekund på 1 meter hvis jeg ikke husker feil

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg funnet ut noen "småting", jeg må ha alt stående akkurat som det er akkurat nå, dvs sub`ene inntil racket og høyttalerne lenger ut på golvet skrått mot lytteposisjon, ellers er det som på bildene mine.
    MEN må da få det beste ut av det sånn som det står, det er der jeg trenger hjelpen nå..
    Hva burde jeg begynne med? Kjøre test-tonen igjennom alle høyttalerne på forsterkeren og stille det inn til at alle høyttalerne spiller like høyt?

Hadde sett veldig stor pris på hjelp til dette, gjerne med punkt om hva jeg burde starte med osv.
    Regner med at det er en mye lettere jobb å få kalibrere det ut fra en fast plass istedenfor å drive å flytte på alt, ettersom at dama SKAL ha det sånn som det står nå for at det skal ver aktuelt (hørte jeg ett kinorom i huset som jeg en gang skal invistere i? :twisted: )

Hva burde jeg sette delefrekvensen på høyttalerne på, har alle høyttalerne som små nå og delefrekvens på 40 hz på fronter og 60 hz på center, bak og surround back..hørest dette greit ut eller burde jeg endre noe?

Håper på mange tips sånn at jeg kan bruke denne lørdagen til noe fornuftig =)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her blir det visst ikke mye kalibrering..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefrekvensen din er noe lav, jeg vil foreslå at du deler frontene på 80hz og kringlydshøyttalerne på noe høyere, f.eks. 100 hz. Mener å huske at delefrekvens 80hz er en slags standardverdi fra Dolby, THX osv. Kan sikkert googles, men orker ikke akkurat nå.

Selv om den spesifiserte frekvensresponsen på høyttalerne skulle friste deg til å kryste ut siste dråpe av bassrespons, vil du etter all sannsynlighet oppleve lyden som mindre anstrengt og mer "oppløst" eller "transparent" (i denne verdenen kryr det av poetiske vendinger... ;-)). Du vil også oppleve at bassen som da leveres av sub'ene dine er mer konsekvent eller tilstedeværende fra delefrekvens og ned til siste utpust.

Lykke til videre!

J+

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da prøver ej igjen..men trenger litt hjelp!

1. Blir det riktig å sitte med lydtrykkmåleren rett bak sofaen med lydtrykkmåleren i hodehøyde i sweetspot pekende rett frem 45 grader oppover ?

2. Skal jeg sette den på 80db, kjøre testtone..åsså tar jeg først høgre front åsså skrur jeg opp til jeg måler 80db åsså tar jeg en og en kanal etter hverandre?

Får veldi rare målinger igrunn..Kan dette ver den rette måten å gjøre det på??

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?