Høytaler plasserings programer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytaler plasserings programer

Hei dere.

Noe som vet om noe nye program som ligner på:
    Room Optimizer eller CARA?

Begge er nokså gamle nå og relativt dyre for sin aldrer synnes jeg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bruke hodet og en kalkulator som på cardas sin nettside, høyttaler plasering i et rektangulært rom....linken er nederst på denne side.

Selvom ting blir gamle endres fysikkens lover sig ikke, merkeligt nok.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du kan jo bruke hodet
    Jo takk... men etter som jeg ikke har doktor grad i matematikk dess uten ikke har andleding til og flytte rundt høytaler rundt i 200-300 possisjoner som et program kan gjøre som grov arbeid først, så spurte jeg.

Sant nok.. var nok det grafiske grensesnittet jeg hadde håp på var oppdatert i noe program.

Men har nå bestillt Cara 2.2.

Stående bølger er mitt stor problem, men med cara som klarer og regne ut dette i forhold til rom størrelse og matrialer som demper og ikke demper osv osv
    Og dette blir vist fram Grafisk, må se det jeg fyskisk jeg ikke bare tall på en eller annen kalkis som ikke tar med matrialer osv på/i vegger.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bruke hodet og en kalkulator som på cardas sin nettside, høyttaler plasering i et rektangulært rom....linken er nederst på denne side.
    Mulig jeg er er litt treg nå, men hvor var den linken, sa du? Er veldig interessert i et beregningsprogram for plassering. Er plaget med utfasing av bass i hele det mulige lytteområdet. Er det noen slike programmer som tar hensyn til vegggjennomgang og refleksjon gjennom vegger i av ulik oppbygging?

OT: Nåja, Newtonsk mekanikk/fysikk fikk seg vel en ørliten smell sånn rundt 1913, etter at Einstein et Co. fikk et lite gjennombrudd for relativitetsteorien...:-D Om det har noe særlig relevans i denne sammenheng er vel likevel tvilsomt, selv om vi snakker bølgemekanikk her!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Er det noen slike programmer som tar hensyn til vegggjennomgang og refleksjon gjennom vegger i av ulik oppbygging?
    Cara skal vist klare dette.
    Du bygger enkelt opp romet di slik det er.
    L room eller merkliga andre rom ingen hindring.
    Muligheter for og spesifiere typer matrialer du bruker i vegge på veggen, i tak,gulv osv osv .

Du og sette vilken type høytaler(lage egne i 3d med spec) du har, og oppgir område den programet for lov til og flytte høytaler på osv.
    Noe lignende Room Optimizer

Rhintek Incorporated - CARA 2.1 PLUS - Room Acoustic Software
    Abefaller og lese igjenom dele om "results 3d" i CARA Walkthrough
    Det som jeg falt for.

Etter og sett Demo'n på dette blev jeg meget intresert...
    http://www.rivesaudio.com/files/CARADemo.exe "videoklipp"

Men om dette gir et 100% bra resultat vet jeg ikke men ser mange på AVSforum har brukt cara når det skal lage kino room....

OT: Nåja, Newtonsk mekanikk/fysikk fikk seg vel en ørliten smell sånn rundt 1913, etter at Einstein et Co. fikk et lite gjennombrudd for relativitetsteorien...:-D Om det har noe særlig relevans i denne sammenheng er vel likevel tvilsomt, selv om vi snakker bølgemekanikk her!
    Mr smarty pants...:-D

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er er litt treg nå, men hvor var den linken, sa du? Er veldig interessert i et beregningsprogram for plassering. Er plaget med utfasing av bass i hele det mulige lytteområdet. Er det noen slike programmer som tar hensyn til vegggjennomgang og refleksjon gjennom vegger i av ulik oppbygging?

Jeg har desverre ikke sansen for computer programmer til plasering av høyttalere, det vil kanskje ta dig lang tid å få alle parametre og detaljer i rommet på plass slik at programmet kan gi dig et resultat, men kan du da stole på det ? Og ja, du har rett, frekvenser i et rom er i høy grad bølgemekanikk.
    Der er to måter å sette høyttalere opp på, først lytter man til fabrikanten, ser an rommet, måler rommets bredde høyde og dybde, og da vet man hvor man har utfasningsproblemer. (dette kan et simpelt program også vise dig dog, finder ikke dette akkurat nå) Da setter man høyttalerne opp slik de skal stå, og justerer inn. Skifter du forsterker må du sikkert flytte høyttalerne ørlite for å oppnå fokus igjen, husk det.
    Den annen måte er at man også må ha plass til stuebord, rack og recliners, og man MÅ ha lerret på den korte veggen, derfor må høyttalerne stå hvor jeg vil ha de, da nedprioriterer man lyd og får aldrig vite hvilken lyd man har betalt for.
    SoundStage! Audio Hell - A Free Ride: Speaker Placement Part 1 (11/2001)
    denne side forklarer noe om hvad man må tenke på.
    Speaker Placement
    En mer...

her er Cardas linken Cardas Audio
    husk at denne også virker med elektrostater.
    Denne linken henvender sig til de med rektangulære rom, har du åbninger og asymmetriske rom blir det litt vanskeligere, men hvis du tenker symmetri, symmetri, symmetri, da får du kanskje en ide....., det er lite heldigt om den ene høyttaler har 1 meter til sideveggen og den andre 3,5 meter, da forsvinner bassen fra den høyre og du mister balansen i musikken i hele spektret, oppnår aldrig knivskarp fokus.

Jeg vil slutte med å sige, at en høyttaler skal samarbeide med rommet. Man kan godt kjøbe de høyttalere man liker, men man må prøve om de passer med det rommet man har. Ellers sliter man fælt i etterkant og skjønner ingenting.
    En høyttaler skal man egentlig ikke høre, man skal høre musikken og rommet den er tatt opp i. Her går mange feil.
    Fungerer dette kan man fint ha "surroundlyd" i bare 2 kanaler, lyden finnes faktisk på mange cd´er, synergien imellom høyttaler og rom maskerer den dog ofte.
    Ellers kan man jo tenke på romkorreksjon om alt ellers er på plass...., det ser man med en måling.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bruker du HiFish måleapparat som du kan kjøpe med cara? Trenger du det?

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som veit?