Nå skal Room EQ W testes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nå skal Room EQ W testes

Med friskt pågangsmot og nyinnkjøpt radioshack la jeg ut på dette tidlig idag morges, og holder fortsatt på. Ikke enkelt dette gitt. Reneste berg og dalbanen. Sikkert flere som har revet seg i håret pga av den dippen mellom 22 og 45 Hz? + den rundt delefrekvensen. jeg blir ihvertfall ikke kvitt dem. har desverre ikke mulighet til å flytte så mye på SVS'en heller:-?
    Legger ved et gammelt bilde for å vise hvor subben står. Den vises ikke, men står på høyre side av sofaen og peker mot TV. Har snudd og vridd på den og fasejustert, men det hjelper ikke særlig. Noen som har et tips?? Stue er forresten L-formet og ca39m2

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen hevder at en åpner "the gates of hell" ved å kjøpe lydtrykksmåler, fordi en da blir klar over problemer en ikke visste en hadde :-)

Var du misfornøyd med lyden før du fikk Radioshacken?

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Ikke borte vekk det utsagnet gitt.
    Joda, lyden var ikke umulig å høre på før heller, men det går liksom en f..en i meg når jeg ser det kan bli bedre Å så er det jo litt morro å da, å se hva som skjer med målingene når de og de forandringene gjøres

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hvordan du har det. Hvilke testsignaler bruker du? Sinustoner på brent CD?

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, sinustoner fra 12 til litt over 100hz.
    Lurer litt på om det kan lønne seg å justere inn fasen ved delefrekvensen?
    Ikke at det gjør noe for dippen ved 40hz, men den ved 80 blir kanskje bedre. Får prøve.
    Men nå er området opptatt av barne-tv og annen aktivitet. Tar det til natta

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en kurve med sub ved siden av sofa,ca 1 meter fra sidevegg og 40cm fra bakvegg. Den peker mot TV-vegg. Fase er 135 grader.
    Et annet spm: hva betyr BFD?

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter enda litt mere testing er dette resultatet. Problemet mitt ligger nok i at under 50Hz, så svekkes bassen. Dette er sikkert formen på rommet sin feil. Men plasseringen ved sofaen er bedre enn der den sto før i hjørnet. Noen som har en komentar?

Bruker foresten regneark lastet ned fra radioshack's egne hjemmesider. Har analog måler.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddk
    Her er en kurve med sub ved siden av sofa,ca 1 meter fra sidevegg og 40cm fra bakvegg. Den peker mot TV-vegg. Fase er 135 grader.
    Et annet spm: hva betyr BFD?
    BFD= Behringer Feedback Destroyer.

En del her på forumet bruker denne til og korrigere frekvensrespons, anbefales stort sett å dempe topper og ikke heve dipper.

Et billig å greit verktøy:-)

Når jeg ser den siste kurven din ser det ut til at du kunne nytt godt av en BFD til å dempe toppen din ved 50hz

lykke til

pt

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    BFD= Behringer Feedback Destroyer.

Når jeg ser den siste kurven din ser det ut til at du kunne nytt godt av en BFD til å dempe toppen din ved 50hz

lykke til

pt
    Okay, da vet jeg det også :-) Ja den toppen er ikke god, men tror ikke det blir kjøpt inn noe Behringer riktig ennå. Greier fint å spille slik det er nå også:razz:

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter enda litt mere testing er jeg kommet til at fase på 90 grader var litt bedre enn 100, da det ble litt bedre rundt og over delefrekvens.
    Så teorien om at hjørneplassering mot to yttervegger holdt ikke stikk hos meg. Subben står nå ved siden av sofaen ca 40 cm fra bakveggen og spiller fremover. Hvis jeg nå kanskje koster på meg en Behringer i fremtiden tror jeg dette skal bli riktig så bra :-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser kanskje dette feil, men ikke ha alt for stor fokus på bassen da, hvad med 11 db forskjell fra 160-142 hz ? Og 9 db fra 142-125 igjen ?
    Har du jobbet med dine fronter også ?
    Uansett, flytter du din lytteposisjon litt ut fra veggen hjelper det sikkert, men men, man kan ikke få alt her livet....

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg leser kanskje dette feil, men ikke ha alt for stor fokus på bassen da, hvad med 11 db forskjell fra 160-142 hz ? Og 9 db fra 142-125 igjen ?
    Har du jobbet med dine fronter også ?
    Uansett, flytter du din lytteposisjon litt ut fra veggen hjelper det sikkert, men men, man kan ikke få alt her livet....
    Hadde nok kun fokus på bassen i første omgang ja ops:
    Men de forskjellene som frontene gir tenkte jeg kanskje ble rettet av korreksjonen til forsterkeren? Eller er jeg på bærtur her?
    Neste test får avgjøre

Høytalerne er festet med veggfester pga en hurtig voksende krabat, så noen plasseringsforandring er ikke mulig desverre. Heller ikke sitteposisjon er flyttbar. Enda hverfall. Mulig jeg går for en annen møblering i tvkroken etterhvert. Da kommer det litt ut fra veggen hverfall.

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde ny runde med romkorreksjonen til forsterkeren, men til ingen nytte.
    Her er nye målingen

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Room EQ Wizard

Nå har jeg lastet ned dette programmet og kikket litt på det. Er på jobb, så jeg får ikke testet det før etter helgen. Men det jeg luerer på er:
    Har kun en laptop, og på den er det ikke noe egen line in og line out på lydkortet. Har lest litt og ser at det er vanskelig å bruke mic-inngangen. Men er det noen som har fått til å bruke den i det hele tatt? Spør litt fordi enten må jeg bestille usb lydkort nå, så det ligger klart til jeg kommer hjem, eller så tar jeg sjangsen på å teste det slik det er uten eksternt lydkort.
    Og, er det noen som har tips til hvor jeg kan kjøpe billigst mulig? Hvilket merke osv.

endring:
    Bestilte nettopp dette : Behringer UCA202 U-Control lydkort

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt mic/phones på min bærbare, og det funker. Jeg har også forsøkt dette på min gamle IBM laptop fra jobben, men den ga veldig mye støy.
    Husk å kalibrere lydkortet (det krever en kabel med 3,5mm minijack i hver ende), og legg inn kalibreringsfil for Radioshack.
    Hvis du leser Hjelp i Room Eq Wizard, og følger rekkefølgen der på å komme igang, går det som en lek (nesten).

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg har brukt mic/phones på min bærbare, og det funker. Jeg har også forsøkt dette på min gamle IBM laptop fra jobben, men den ga veldig mye støy.
    Ok, så det virket med mic-inn? Jaja, men nå har jeg bestilt et eksternt i alle tilfeller det ikke skulle virke. Gleder meg stort til å komme hjem å få prøvd dette. Håper bare det ikke ender opp med frustrasjon pga av trøbbel
    Å jeg regner heller ikke med at min bedre halvdel blir så fornøyd av å bli kastet ut av stua igjen:twisted:

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nå lagt inn de ca-verdiene som jeg har målt fra før inn i REW. deretter simulere jeg med filteret. For å få en "fin" kurve måtte jeg bruke 16 filter på forskjellige frekvenser. Er det vanlig? tok da små økninger/minskninger med tette mellomrom. Kurven ble jo knallfin, men ved ca 43hz måtte jeg booste 6dB. Det er vel på grensen?

Å så lurer jeg på hvilken kabel som trengs for å overføre fra pc til Behringer?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddk
    har nå lagt inn de ca-verdiene som jeg har målt fra før inn i REW. deretter simulere jeg med filteret. For å få en "fin" kurve måtte jeg bruke 16 filter på forskjellige frekvenser. Er det vanlig? tok da små økninger/minskninger med tette mellomrom. Kurven ble jo knallfin, men ved ca 43hz måtte jeg booste 6dB. Det er vel på grensen?

Å så lurer jeg på hvilken kabel som trengs for å overføre fra pc til Behringer?
    Denne: product

Brukt denne selv for å overføre til behringer, fungerer veldig greit sammen med REW

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for kabelopplysningen. Dyre kabler gitt

Å da var Behringer bestilt :-) Håper det blir like morro å bruke som det er å kjøpe:-)

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er behringer kommet, montert og innstillinger og målinger utført.
    Vart slettes ikke så værst kurve, men det er en dip som fronthøytalerne er skyld i. Regner med det blir flere tweaker senere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •