Hvor plassere sub i dette rommet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor plassere sub i dette rommet?

Har som mange andre stangert litt anngående plassering av subben i rommet mitt. Jeg er dog klar over at slike tråder eksiterer det haugvis av, men det er jo slik at hvert rom er annerledes så...

Har smekret sammen et bilde med litt forklaringer om hvordan ting er plassert..om noen kanskje har forslag til hva som kan funke..
    Nå vet jeg hvordan det fungerer best men da må jeg ommøblere, det vil jeg helst ikke da jeg har funnet meg et system som jeg liker nå:cry:

Hva er problemet med subben?
    Før hadde jeg audio pro sin 1.36 fra image serien..den har da porten under seg og som vist på bildet så den ga fin klang der nye subben er plassert no.
    Den nye xtz`n (10")på samme plass opplever jeg som ehm...:-?
    Jeg kjenner på en måte at den trykker godt og rister fint i rommet!
    Det jeg mangler er klangen på en måte? En behagelig bass og ikke en stram som er hard og slitsom å høre på..tok noen den?

Når det gjelder innstilinger så er Fasen på 0, Frequency= max, og delingen på receiveren er satt til 80hz. Har plugget igjen høgre røret på subben..

Rommet er da 4meter langt og 3 meter bredt.
    bilde:

Noen der ute som kan komme med forslag?:-?
    Har i tilegg selfølgelig prøvd å plassere den mellom tvbordet og høyttaler på begge sider..men da blir den på en måte altfor nært sitteposision og klangen forsvinner igjen:/

PS: Kan hende det er rotete skrevet, men du/dere kan gjerne spørre så kan jeg forklare meg bedre i tilfelle!

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du om du har korrekt fase? Dvs, at din sub og HT spiller i fase og ikke utfaser hverandre? Normal låter en sub best i nærmeste hjørne med to yttervegger. Vet ikke helt hva du mener med at "klangen" forsvinner men sjekk for evnt. utfasninger.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det plass under DVD hylla, posisjon 4? Regner med at du har to yttervegger der. Justering av fase og volum må antakelig gjøres på nytt. Har du prøvd med skumpluggene i/ut på forskjellige plasser osv?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Vet du om du har korrekt fase? Dvs, at din sub og HT spiller i fase og ikke utfaser hverandre? Normal låter en sub best i nærmeste hjørne med to yttervegger. Vet ikke helt hva du mener med at "klangen" forsvinner men sjekk for evnt. utfasninger.
    det jeg mener er at nå har jeg en bass som er rett og slett STRAM og hard..men jeg er ute etter den behagelige bassen..

Du kan jo prøve selv da..sett deg 0.5meter foran subben din å skru opp...du får det rett i tryne og det er ikke noe særlig å høre på. Flytt deg selv da leenger unna så vil du høre hva jeg mener

Nei de utfaser ikke hverandre, jeg er ny på dette men det har jeg fått grep om

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Er det plass under DVD hylla, posisjon 4? Regner med at du har to yttervegger der. Justering av fase og volum må antakelig gjøres på nytt. Har du prøvd med skumpluggene i/ut på forskjellige plasser osv?
    akkurat den har jeg ikke testet..og ikke plassen som er mellom sofaen og vinduet..
    skal teste det du sier først !

takker for svar så langt karer

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres kanskje som om du har begge skumpluggene i, prøv å ta dem ut og se/hør hva som skjer da. Skal bli "mykere" bass av det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0