Gummiføtter, er ikke det dumt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gummiføtter, er ikke det dumt?

Jeg har en XTZ 99W12 og kom til å tenke på noe her;
    Den står jo på "høye" gummiføtter, og det kan da umulig være ideelt?
    Jeg kan ikke forstå annet enn at disse gjør at hele subben settes i bevegelse hver gang elementet snur, noe som igjen gjør hele denne operasjonen unøyaktig..

Noen som har tenkt/forsket på det samme? Er det som jeg tror så er det jo rom for en enkel og rimelig forbedring i mer enn bare min stuekino..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Jeg kan ikke forstå annet enn at disse gjør at hele subben settes i bevegelse hver gang elementet snur, noe som igjen gjør hele denne operasjonen unøyaktig..

Noen som har tenkt/forsket på det samme? Er det som jeg tror så er det jo rom for en enkel og rimelig forbedring i mer enn bare min stuekino..
    Du kan jo bare legge den over på siden så finner du fort ut av om det betyr noe.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Du kan jo bare legge den over på siden så finner du fort ut av om det betyr noe.
    Det tipper jeg vil ha enda værre effekt på samme måte, siden pianolakken er relativt glatt..

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg kan ikke påstå at jeg har forsket så mye på det, men jeg bruker spikes og det fungerer utmerket. Så prøv spikes.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at det blir en viss vibrasjon, men det er kabinettets masse mer enn føttenes konstruksjon som har noe å si for hvordan kabinettet vibrerer. Harde føtter på hard gulv fungerer heller ikke perfekt. Det er noe alle som har sett hvordan en subwoofer kan vandre over gulvet kan verifisere. Det viktige med gummiføttene er at de forhåpentligvis gir subwooferens kabinett sm helhet en resonnant svingefrekvens som ligger godt under virksomhetsområdet til subwooferen. Er føttene myke nok, kan man sjekke dette selv ved å dytte litt på subwooferen for å se om den svinger.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Starman
    Jeg kan ikke påstå at jeg har forsket så mye på det, men jeg bruker spikes og det fungerer utmerket. Så prøv spikes.
    Mener at jeg har noen "limespikes" liggende, så det står på lista for helgen.
    Finner jeg ut at det har positiv effekt (her er i grunn placebo også velkommen tenker jeg :-P ) så deler jeg selvsagt på erfaringene her..

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil bytte til spikes så sørg for å bruke tre stykker (f.eks to foran og én midt på bak). Det fjerner muligheten for at subben står og "tripper" hvis justeringen og gulvet ikke er 100% perfekt.

Selv bruker jeg gummiføtter på mine subber rett og slett fordi da slipper jeg å bekymre meg for å skade gulvbelegget (kunne selvfølgelig byttet til Soundcare, men det har jeg ikke stressa med).

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hvis du vil bytte til spikes så sørg for å bruke tre stykker (f.eks to foran og én midt på bak). Det fjerner muligheten for at subben står og "tripper" hvis justeringen og gulvet ikke er 100% perfekt.
    Jeg vet, har (dessverre) fliser i kjellerstua og jeg har ingen planer om å sende diplom til han karen som har lagt dem. Det er ikke akkurat den beste jobben jeg har sett nei..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er klart at det blir en viss vibrasjon, men det er kabinettets masse mer enn føttenes konstruksjon som har noe å si for hvordan kabinettet vibrerer.
    Ja, og jeg tenker at; hvis føttene først tillater at kabinettet settes i bevegelse når elementet skal snu så vil den samlede vekten på subben være med på å gjøre dette værre. Det vil jo da bli sånn at membranen ikke bare må stoppe denne svingningen (35 kg i mitt tilfelle) men faktisk snu den..

Feks så veier et stempel i en bilmotor ca 1 tonn når det snur. Dette har dog myye høyere hastighet enn hele subben min rekker å få, men det veier ikke mye om du legger det på vekta..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det brukes i mange tilfeller oppheng som har en fjerkonstant eller stivhet som jobber med en grunn frekvens som er mye lavere enn frkvensene om systemt ellers jobber med. Dempingen og opphenget i helautomatiske vaksmaskiner som også sentifugerer er vel gode eksempler på dette.

Har også sett slike underdempede former for oppheng i bruk i høytalere fra blandt annet Magnepan

Vil egentlig tro at gummiføttene til XTZ er konstruert slik de er nettop for å la massen i wooferen kontrollere vibrasjons kreftene og dermed mer bortkobblet disse fra egenskapene til forskjellige underlag osv, men hva som er den den beste hørbare løsningen i et rom med er ikke sikkert blir det i et annet, og da må man gjerne teste seg litt frem.

Et hardere "oppheng" mot meget hardt flisegulv, vil kunne flytte kasse resonanser opp i et mye mer hørbart område, så det er godt mulig gummi føttene er det beste valget med dette oppsettet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og jeg tenker at; hvis føttene først tillater at kabinettet settes i bevegelse når elementet skal snu så vil den samlede vekten på subben være med på å gjøre dette værre. Det vil jo da bli sånn at membranen ikke bare må stoppe denne svingningen (35 kg i mitt tilfelle) men faktisk snu den..

Feks så veier et stempel i en bilmotor ca 1 tonn når det snur. Dette har dog myye høyere hastighet enn hele subben min rekker å få, men det veier ikke mye om du legger det på vekta..
    Faktisk er ikke sammenligningen så gal som du skulle tro. Stempelet i motoren på bilen går opp og ned like ofte som omdreiningshastigheten til motoren, som varierer mellom 1000 og 5000 omdr/minutt i en normal bil. Det tilsvarer faktisk
    16-83Hz (svingninger/sekund)...

Kabinettet til subwooferen kan sammenlignes med karosseriet og motorblokken i bilen, og stempelet med membran og spole i høyttalerelementet (også kalt "bevegelig masse").

Du blander imidlertid sammen litt her. Tonn er en måleenhet for masse, og den er konstant både for stempelet og høyttalerens "bevegelige masse".

Videre kan høyttalerens gummiføtter sammenlignes med bilens dekk og fjæring. Hvis du dytter på bilen, så vil bilen stoppe å svinge ganske raskt på grunn av støtdemperne, men man ser at egenressonnansen til bilens oppheng ligger i størrelsesorden 2-3Hz (veldig anslagsvis), altså utenfor motorens frekvens, som altså ligger i området 16-83Hz.

Synes denne sammenligningen var relativt god, faktisk, selv om den har sine begrensninger.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du blander imidlertid sammen litt her. Tonn er en måleenhet for masse, og den er konstant både for stempelet og høyttalerens "bevegelige masse".
    Det jeg skulle frem til var jo at å snu et stempel i en bilmotor tilsvarer å løfte 1000 kg. Men sammenligningen min er egentlig ikke relevant på annen måte enn for å illustrere at masse i bevegelse er tungt å snu. En bilmotor har jo motvekt i de andre stempelene og skinkene på veiva som er med på å gjøre at motoren og bilen blir pulverisert.

I sammenhengen høytalerelement er det vel mer riktig å sammenligne med bildekk som du nevner (for å holde oss i motorverdenen) hvor et lavprofildekk gir bedre styrerespons enn et "standard" pga mindre grad av svikt i dekksidene.
    Altså vil jeg fremdeles tro at gummiføtter blir mindre og mindre aktuelt jo tyngre vekten på membranen er.

Mulig jeg kverulerer litt nå, men jeg velger å holde på påstanden min foreløpig.. :-P

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Njahhh.
    Heller dithen at vekten på kassa økes? Jo tyngre kassa er, jo mindre vil vel behovet for avvibrering av denne bli?
    Veier kassa som et eksempel 200kg, så har jo ikke membran / svingspole noe særlig de skulle ha sagt......

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk er ikke sammenligningen så gal som du skulle tro. Stempelet i motoren på bilen går opp og ned like ofte som omdreiningshastigheten til motoren, som varierer mellom 1000 og 5000 omdr/minutt i en normal bil. Det tilsvarer faktisk
    16-83Hz (svingninger/sekund)...
    Så faktisk en mythbusters episode hvor de lagde "bilstereo" ved å konstruere et kjempe elemet, for så motere dette inn i en bil og koble det direkte til bilmotoren... bare å trykke gasspedalen i bånn da.......

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Njahhh.
    Heller dithen at vekten på kassa økes? Jo tyngre kassa er, jo mindre vil vel behovet for avvibrering av denne bli?
    Veier kassa som et eksempel 200kg, så har jo ikke membran / svingspole noe særlig de skulle ha sagt......
    Amen til det. Hvor mye veier forresten beistet jeg hadde gleden av å ta en titt på i stua di i kveld?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lordludo
    Så faktisk en mythbusters episode hvor de lagde "bilstereo" ved å konstruere et kjempe elemet, for så motere dette inn i en bil og koble det direkte til bilmotoren... bare å trykke gasspedalen i bånn da.......
    Også kalt dynamostøy?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amen til det. Hvor mye veier forresten beistet jeg hadde gleden av å ta en titt på i stua di i kveld?
    Er faktisk ikke sikker, men tror den ligger rundt 40-45kg.
    Aaalt for lite, ettersom den rusler rundt i stua ved skikkelig pådrag!
    Hørte jeg noe om gummibein?ops:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lordludo
    Det kan få med seg med linken i denne tråden det... målt til 161dB 16HZ.....:shock:

Ellers det å lage stivere oppheng/underlag mot gulvet (mere lavprofil dekk prinsipp) enn de originale gummi føttene, da trenger man pga mer direkte og større overførte krefter, en god frikson mot underlaget så ikke "rekyl" kreftene som mebranet jobber og prøver å flytte høytaler kassen, overskrider dette slik at subwooferen begynner å vandre på gulvet i stedet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ellers det å lage stivere oppheng/underlag mot gulvet (mere lavprofil dekk prinsipp) enn de originale gummi føttene, da trenger man pga mer direkte og større overførte krefter, en god frikson mot underlaget så ikke "rekyl" kreftene som mebranet jobber og prøver å flytte høytaler kassen, overskrider dette slik at subwooferen begynner å vandre på gulvet i stedet.
    Selvsagt.
    Min (foreløpige) løsning består av filtknotter mot parkett, og dermed er det jo mer enn noe duket for en liten "subwooferskating"!
    Der den (forhåpentligvis ) vil havne etterhvert, blir gulvet teppelagt. Flytter´n seg da, får jeg vurdere en sandsekk på toppen!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Er faktisk ikke sikker, men tror den ligger rundt 40-45kg.
    Aaalt for lite, ettersom den rusler rundt i stua ved skikkelig pådrag!
    Hørte jeg noe om gummibein?ops:
    Ta nå ikke påstranden min så alvorlig at du ender opp med en 1 meter lang gjennomgående treskru da, den finishen der må du ikke ødelegge.. :-P

Det ble forresten selvsagt måling/justering i kjelleren her i natt, og en film etterpå, så nå venter jeg på at dagens første kaffekopp skal begynne å virke ..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •