Bytte av Kondiser i strømforsyning - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    tror nokk du har noe å hente med nye kondensatorer i pioneeren din. 4700µf er ikkje så alverdens mye. mener på att det ikkje er så mye i den naden heller tror det er rundt 20000µf totalt. og oppi den har du vertfal nokk av plass til å boltre deg

Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå tatt noen bilder, det som slo meg først når eg oppnet opp 218 er at vsx-814 er rett og slett latterlig når det kommer til kondiser.

Men en annen ting er at det virker som om inngrepet i 218 er mer omfattende enn i vsx, siden det der er bare 2 kondiser og i 218 er det 8x4700uF som tilsvarer 37600uF totalt fordelt på 2 sider.

Men til 218 vil eg ha litt mer info om framgangsmåte osv vil eg tru...er det noen andre som har gjort et lignende inngrep eller som har tips generelt ang kar eg skal lodde på pcb, ifra tilførsel inn på kondis og tilbake til pcb....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du får det til kan du jo la kondisene i 218 stå, og legge ledninger ut til noen ekstra. Du får muligens festet disse på hver sin side av trafoen, en 20 000uF på hver side der skal sikkert gjøre my vil jeg tro.

Ti forskjellen på 814 og 218, det er to vidt forskjellige produkt det er snakk om, du må nok opp i pris for å få tilsvarende i en surroundreceiver.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags senninger jobber de forskjellige kondensatorene med?

Det er viktig at de kondensatorene som skal inn igjen klarer å jobbe med samme spenning som de originale, og en annen begrensing på størrelse når man vil opp med mye høyere uF verdier enn originalt er hvor mye støm likeretter broen takkler i start øyeblikket når kondensatorene kan oppleves som kortsluttninger, så den ikke blir overbelastet.
    Andre ting som kan spille inn er om eventuelle sikkrings kretsløp som skal beskytte forsterkeren klarer å beskytte utgangs transistorene med en mye mer kompetent ladelytt bank ved en kortsluttning på høytaler terminalene osv.

Ellers når man omhandler verdier som uF, volt, kan man tenke seg en analogi og sammenlignes litt med hvordan energi kan lagres i en tykkluft tank.
    uF verdiene er sammenlignbart med volumet i tanken, mens spenningen er som luft trykket tanken tåler å arbeide med. Man ser vel ganske kjappt at hvis en tank rommer 10 liter, er det plass til ti ganger så mye luft hvis man sammenligner to like tanker der den ene har et trykk som er ti ganger høyere enn den andre.
    Det samme forholdet har man med den elektriske ladningen i f.eks en 40v 10.000uF og en 400v 10.000uF kondensator.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hva slags senninger jobber de forskjellige kondensatorene med?

Det er viktig at de kondensatorene som skal inn igjen klarer å jobbe med samme spenning som de originale, og en annen begrensing på størrelse når man vil opp med mye høyere uF verdier enn originalt er hvor mye støm likeretter broen takkler i start øyeblikket når kondensatorene kan oppleves som kortsluttninger, så den ikke blir overbelastet.
    Andre ting som kan spille inn er om eventuelle sikkrings kretsløp som skal beskytte forsterkeren klarer å beskytte utgangs transistorene med en mye mer kompetent ladelytt bank ved en kortsluttning på høytaler terminalene osv.

Ellers når man omhandler verdier som uF, volt, kan man tenke seg en analogi og sammenlignes litt med hvordan energi kan lagres i en tykkluft tank.
    uF verdiene er sammenlignbart med volumet i tanken, mens spenningen er som luft trykket tanken tåler å arbeide med. Man ser vel ganske kjappt at hvis en tank rommer 10 liter, er det plass til ti ganger så mye luft hvis man sammenligner to like tanker der den ene har et trykk som er ti ganger høyere enn den andre.
    Det samme forholdet har man med den elektriske ladningen i f.eks en 40v 10.000uF og en 400v 10.000uF kondensator.
    Der kom det mye informasjon ifra en som tydeligvis har hatt en del med konensatorer og gjøre....Så vist eg forsto deg rett nå så bør kondensatorene tåle en volt mengde som er ca 10x det den blir matet med?Er det mulig og finne ut noe om disse sikkerhets kretsløpene?det er vel "sensitve greier" vil eg tro? skal få sjekket hvilke kondensatorer vi har på jobb. skal se om jeg får tatt en måling.

Jakv:
    Om du får det til kan du jo la kondisene i 218 stå, og legge ledninger ut til noen ekstra. Du får muligens festet disse på hver sin side av trafoen, en 20 000uF på hver side der skal sikkert gjøre my vil jeg tro.

Det var ikkje så dumt

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde litt "død tid" og leste gjennom gamle sider her... og fikk lyst til å tilføye et par kommentarer i tilleg til det som ask4me nevner:

ved byttet til større elektrolytter så skal helst brolikeretteren byttes til en type som tåler mer strøm og gjerne også monteres på en kjøleribbe, ved å øke kapasitansen MÅ likeretteren levere mer strøm isamme tidsrommet....

ellers ang beskuytelses kretser så er ikke noe å tenke på... fordi: 99,9% av beksytelses kretser brytter ut høyttalerne men ikke ikke spennneningen til utganstransistorene, når det først blir noe galt i disse så blir de kortsluttet uansett om det er en liten kondesator bank eller stor. Eneste er at når dette skjeer så vil det komme DC spenning til høyttaler utgangene men her vil beskytelses kretsen koble av høyttaleren gjerne gjennom en rellee

En kondensator er ikke en bombe selv om man kobler feil polaritet, i praksis vil det løsne en overtryks ventil og elektrolytten vil renne ut -lukter pytton- har sett en kondis explodere bokstavelig men da satt jeg 100volt på en 16volt kondis... morsomt måtte å lære ting på

Ellers er jo self alfa omega kvalitets kondesatorer men i tilleg til gode kondensatorer er også en gamel triks å koble extrem gode poly eller bedre bipolare kondensatorer på rundt 1-10microfarad i parallel med hver stor kondis, dette "hjelper" på de høyeste frekvenser da store kondiser er "mindre" gode på dette og disse store kondensatorene er fysisk i serie med høytalerne....

Til slutt: det er bedre med mange flere små kondiser i parallel enn en enkelt stor kondis, pga det såkalte "indre motstand" som kondensatoren har, og iflg ohms lov er jo at total motstanden blir lavere ved å parallel koble "motstandene"....

ang den NADen som skulle modes er jeg helt enig at det beste er å beholde de allrede eksisterende og sette noen extra ved siden av trafon husk tykke kabler mellom de nye kondisene og de existerende eller brolikeretteren

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •