Kalibrering uten trykkmåler på sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering uten trykkmåler på sub.

Hei.
    Jeg er totalt nybegynner innen kalibrering og synes forsovet at anlegget drar godt.
    Men nå har jeg fått ny Energy S12.3 sub som ikke er helt god.

Nå tror jeg imidlertid det bare er noen instillinger på disse flotte knappene bak, men jeg aner ikke hva jeg skal sette det.

Er det noen tommerfinger regel som jeg kan bruke når jeg skal stille på dette?

Takker veldig for svar uten anbefaling om trykkmåler :-)

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først; velkommen til forumet.

Nå sier du ikke noe om hvordan du kobler subben til forsterkeren så jeg tar to alternativer,
    Ved sub out (linjesignal); sett delefilteret på maks bak på subben og bruk det interne i recieveren, nivået på ca kl 11 og alle andre eventuelle instillinger på 0

Ved høynivå ut (høyt, ledinger) sett delefilteret på subben på ca 80 HZ og alt det andre likt som i forslaget over.

Når det gjelder plassering er det en grei start å sette subben i sweetspot (der du sitter) og så krype rundt på gulvet til du finner den plassen det er mest bass, for så å sette subben akkurat der. Når du har kommet så langt er det på tide å finne frem bæreposen med brus og potetgull osv du på forhånd har kjøpt, skru opp volumet og begynne å flytte subben en cm hit og en cm dit til du finner plassen som høres best ut fra sweetspot. Når du har kommet så langt kan du begynne å justere på nivå, delefrekvens og fase til du finner det som høres best ut.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo lese denne guiden:
    http://www.rel.net/st-quick-set-up.pdf
    Er for REL, men selve metoden er den samme uansett. Forskjellen ligger i hvilke muligheter sub'en din har.

Ellers så vil du nok finne massevis av beskrivelser på dette om du gjør et lite søk på nettet. Hjemmesidene for produsenten av sub'en din kan også være en god ide å sjekke på.
    Såvidt jeg ser så står det vel litt grunneggende info i brukermanualen som du finner her:
    http://www.energy-speakers.com/v2/pr...12.3%20web.pdf

Lykke til med oppsettet av sub'en.
    Får du det til så er en sub en virkelig flott tillegg til et hvert stereo eller sorround-oppsett.
    Får du det ikke til så er det en bråkeboks som alltid vil stå der og irritere deg... Blir fort litt elske/hate opplegg med sub'er ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.

Grunnen til at jeg spør er nettopp fordi jeg så en film som hette Behind enemy lines 2.

Det som skjedde var rett og slett at de små bass sessjonene var virkelig fenomenale og var virkelig fin lyd (Ikke høyt eller noe spes krevende), men når det skulle være skikkelig drønn av en bombe osv så ble det helt flatt og jeg satt og ventet på ulyder.

Jeg leste bruksanvisningen når jeg koplet den opp, men er ikke så god på faguttrykkene innen dette feltet.

I bunnen av suben bak er det en knapp som heter X-Over Mode.
    Ifølge bruksanvisningen så deaktiverer den den øverste justeringshjulet nemelig den som heter Crossover.

Hva skal jeg bruke her tro når suben er koplet til sub ut på en Yamaha RX-V450?

Så er det et hjul som heter Phase...

Hva skal dette stilles på og hva gjør det egentlig?

Takker veldig for svar.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg deaktivert på X-Over mode, og satt phase til 0. Men det høres ut som det største problemet ditt er plassering av subben.. X-over er delefilteret som angir fra hvilken HZ og nedover subben spille. Phase er for å synkronisere bassen fra subben mot høytalerne dine, noe som er fintuning du evt kan se nærmere på når du har fått plassering og delefilter noenlunde på plass..

Hvordan har du satt innstillingene i forsterkeren? Front small eller large? bass out both eller sub?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt anlegg hadde jeg svært dårlige erfaringer med å sette HT'ene til small.
    Dette gjaldt da i sourround modus, det vil si ved avspilling av DD eller DTS.

Det virket som om det lå mye dypbass i de andre kanalene, og når alt dette ble sendt videre til sub'en medførste dette at lyden ble utydelig, booomy og generelt veldig dårlig når det ble litt mer krevende sener.
    Hos meg har jeg absolutt best erfaring med å sette alle HT'er til Large og la sub'en kun håndtere LFE/sub utgangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg stilte nå crossover i forsterker til 80hz eller hva det var.

Front Center Front
    Stor Liten Stor

Sub
    Both

Dette er instillinger som jeg har gjort på forsterkeren nå i dag.
    Jeg stilte også Crossover filteret ca kl 11 (ikke tid altså :-))

Jeg skal ta og teste disse instillingene, men akkurat nå er det en liten rakker rett med meg som sover (nei jeg er ikke far til noen) å jeg må nok vente noen timer.

Tusen takk for alle tipsene og skal nå til med plasering..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sier jeg lykke til videre.. Plassering kan være en tidkrevende prosess, men det er heelt klart verdt det..

Det kan være lurt å invitere en kamerat som "finjusterer" plasseringen mens du sitter og slapper av i godstolen og lytter.. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ser rommet ditt ut? Har 2 stk av S12.3 selv som jeg har holdt på litt med. Selv har jeg satt X-over til 110HZ(maks) og kjører delingen i reciveren. Har ca 3 i volum og fase 0 selv. Plasser den i et hjørne først å hør! Fasen er rett når subben slår likt med de øvrige høytalere.
    Det er mye å hente på plassering ja. Selv har jeg trukket den ene ca 1 m ut fra hjørne og det gjorde stor forskjell!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •