Trenger hjelp til kalibrering/plassering av SVS SB-12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til kalibrering/plassering av SVS SB-12

Fikk nylig i hus en stk SVS SB-12 Plus (Den lille kuben). Den har jeg i første omgang plassert på linje med fronthøyttalerne. Prøvde også å ha den helt inne i høyre hjørne bak fronthøyttalerne. Ble ikke helt fortrolig med hvordan det låt hverken på musikk eller film. Har også prøvd å plassere den i sofaen i lytteposisjon og krype rundt på gulvet, uten at jeg klarte å finne noen steder som virket som om de gav bedre/mer bass av den grunn :-(

Har lest instruksjoner og Lsound sine anbefalinger, og forsøkt meg på diverse plasseringer uten at jeg føler at det blir bra. Har lånt meg en Radio Shack og forsøkt å justere etter sinustoner fra 18-80 hz. Foreløpig ser det slik ut som bildet viser. Dette er målinger gjort med suben på linje med frontene mot høyre hjørne. Skal prøve å plassere den bak til venstre etterhvert, men da må det flyttes en hel del. Har plassert den i høyre hjørne bak, og forsøkt med elementet vendt mot lytteposisjon og mot bakvegg. Alt under 28Hz er umulig å høre.

Har satt deling ved 80Hz, fase i 0, og Gain på ca 1/4. Og Room Comp til medium.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Fikk nylig i hus en stk SVS SB-12 Plus (Den lille kuben). Den har jeg i første omgang plassert på linje med fronthøyttalerne. Prøvde også å ha den helt inne i høyre hjørne bak fronthøyttalerne. Ble ikke helt fortrolig med hvordan det låt hverken på musikk eller film. Har også prøvd å plassere den i sofaen i lytteposisjon og krype rundt på gulvet, uten at jeg klarte å finne noen steder som virket som om de gav bedre/mer bass av den grunn :-(

Har lest instruksjoner og Lsound sine anbefalinger, og forsøkt meg på diverse plasseringer uten at jeg føler at det blir bra. Har lånt meg en Radio Shack og forsøkt å justere etter sinustoner fra 18-80 hz. Foreløpig ser det slik ut som bildet viser. Dette er målinger gjort med suben på linje med frontene mot høyre hjørne. Skal prøve å plassere den bak til venstre etterhvert, men da må det flyttes en hel del. Har plassert den i høyre hjørne bak, og forsøkt med elementet vendt mot lytteposisjon og mot bakvegg. Alt under 28Hz er umulig å høre.

Har satt deling ved 80Hz, fase i 0, og Gain på ca 1/4. Og Room Comp til medium.
    Uten å påberope meg noen magistergrad i dette så vil jeg anta at kurven din er slik pga romrespons og utfasinger. Først må du finne fase, har du målt denne til å ligge på 0?

Med to sub'er er det uendelig viktig at de spiller i fase. Mål deg frem til fase på HT/1 stk SUB, deretter begge SUB. Deretter kan du gå igang med å prøve plassering og måle resultat. Om fasen er feil vil sub'ene utfase hverandre i forskjellig grad. Prøv også hovedregelen om at beste subplassering er i hjørne med yttervegg eller ta kravle-testen. Sett kun den ene sub'en i sweetspot (uten HT) og kjør på med en basstung sang (sinustone fungerer også) moderat høyt. Hør/mål deg frem til plasser hvor du registrerer mest bass. Noter målingene og plassering. Plasser sub'ene i de hjørnene hvor det i kravle-testen ble målt mest/best bass.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar. Nå har jeg kun en sub, og ikke to, dessverre. Må nesten spørre hvordan man måler seg fram til hvordan fasen skal være? Ved bruk av Radio Shacken og så sjekke hva som gir høyest dB? Har prøvd kravle-testen, men det ble jeg ikke noe klokere av :-(

Har egentlig ingen yttervegger, da det er nede i en kjeller med jord mot alle yttervegger, men jeg har forsøkt å plassere den helt inn i høyre hjørne, med ca 5 cm klaring og elementet mot lytteposisjon uten at det hjalp nevneverdig.

Hadde en B&W PV-1 på hjemlån og denne synes jeg fungerte bedre hos meg, så det er mulig at SVS ikke er den rette for mitt rom :-(

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår slik at du har Radioshack?

For å finne fase må du ha klar en CD med sinustoner. Litt avhengig av hvilke høyttalere du har men ta en frekvens som både HT og SUB spiller (60-70 Hz bør være temmelig bankers men vær obs på gjenklang/dirring fra inventar/løsøre og fjern evnt. disse). Koble ifra slik at det kun er 1 frontkanal og sub som spilller. Om sinustonen er kort sett den på repeat, du behøver IKKE spille høyt men hørbart. Vis aktsomhet med gain på sub.

Sett Radioshack i sweetspot, gjerne på stativ i ørehøyde og skrått opp mot taket. Få evnt en assistent til å saaakte justere fasebryteren fra 0 - 180 mens du følger med utslaget. Stå ved siden av Radioshack'en for å unngå reflekser. Der hvor utslaget blir høyest ligger "fase" - dvs da spiller sub/HT likt.

Men dette gjør man egentlig når man har funnet den rette plassering. Har du prøvd å KUN spille på sub i "kravle-testen". Mulig at utfasing ødelegger lydbildet når du tidligere har testet?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg plassert suben tilbake i høyre hjørne bak fronthøyttalerne. Jeg har hatt følgende innstillinger ved målingene med Radio Shacken. Crossover-disabled, RoomComp-Bypass, PEQ-nullstillt alle vridere, samme Gain på samtlige målinger med henholdsvis 0, 90 og 180 i fase. Suben er plassert med elementet inn mot hjørnet ved denne målingen. Alle målinger er gjorrt med fronthøyttalerne innkoblet.

Jeg gjorde tre målinger med suben plassert som dette hvor PHASE 0 gav en dip rundt 45hz, PHASE 90 gav en kraftig dip rundt 56hz, mens PHASE 180 gav en liten topp på 31,5hz. Se vedlagte skjema ;-)

Jeg går ut fra at det jeg må gjøre i dette tilfellet er å justere ned toppen ved hjelp av PEQ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •