Trenger hjelp til bruk av Behringer FBQ2496.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 62
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til bruk av Behringer FBQ2496.

Bruksanvisninger + AndreWerdenskrieg = ikke bra.

Jeg sliter med bruksanvisningen på Behringeren. Det som står i bruksanvisningen blir nærmest som gresk å regne.
    Kan noen gi meg en hjelpende hånd/tastetrykk?

Jeg har koblet fra sub out på receiver til Behringer input. Fra Behringer output til input på subbene. Så langt burde jeg vel ha gjort rett.

Jeg vil nå gjerne jevne ut dipper og topper men sliter med å finne ut hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg vet det er mange med erfaring med akkurat dette her inne og håper noen av dere kan hjelpe meg.

På forhånd takk!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner en komplett guide her: BFD Guide at Home Theater Shack

For å utnytte Behringeren fullt ut trenger du i tillegg RoomEQ Wizard. Lastes ned her: Room EQ Wizard

Lykke til.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mskjold
    Du finner en komplett guide her: BFD Guide at Home Theater Shack

For å utnytte Behringeren fullt ut trenger du i tillegg RoomEQ Wizard. Lastes ned her: Room EQ Wizard

Lykke til.
    Takk så mye!

Jeg kommer nok til å bruke RadioShack og Lsound's skjema. Jeg regner med at RoomEQ Wizard må brukes på dataen og da sliter jeg litt siden jeg ikke har den oppkoblet mot anlegget.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner en bra guide her hvis du ikke har mulighet til å bruke en pc for å ta målinger: BFD Guide at Home Theater Shack

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allright! Jeg takker så meget! Dette burde jeg klare å få til.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har foreløpig denne frekvenskurven:

Skal bli artig å se hva jeg kan gjøre her.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at jeg enda sliter litt siden linken er til en annen modell en den jeg har.ops:

Edit:
    Den veiledningen får jeg ikke til å stemme, da ingenting av det som nevnes finnes på min enhet.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går inn på FEQ, trykker på Frequency og justerer den til ønsket frekvens, f.eks 80hz, så går jeg til gain og justerer den f.eks ned de ønskede 4db'ene.
    Er dette rett, eller hva gjør jeg galt?
    Jeg får en lei etterklang, tonen henger igjen lenge etter. Hvilken funksjon har bandwidth?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump*

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke hjelpe deg, men jeg er litt nysgjerrig siden jeg selv har tenkt å kjøpe en slik feedback.destroyer.
    Er den virkelig så ille å bruke at en nærmest må ha doktorgrad for å skjønne seg på den?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg går inn på FEQ, trykker på Frequency og justerer den til ønsket frekvens, f.eks 80hz, så går jeg til gain og justerer den f.eks ned de ønskede 4db'ene.
    Er dette rett, eller hva gjør jeg galt?
    Jeg får en lei etterklang, tonen henger igjen lenge etter. Hvilken funksjon har bandwidth?
    Når du sier at du går inn på FEQ mener du da PEQ? Du må trykke PEQ knappen slik at denne lyser, så kan du velge frekvens. Du kan velge frekvenser i fra 20Hz til 20kHz.

Etterklang/feedback burde du ikke få om du satte opp dette riktig. Anbefaler at du rester FBQ2496 og starter på nytt.

Start med å velge PEQ slik at denne lyser. Så velger du frekvens som du ønsker å endre. Etter på velger du GAIN for å booste eller senke db på ønsket frekvens.

Bandwidth angir hvor "bredt" endringen under GAIN skal virke. Jo høyere "Bandwidth" jo flere oktaver endrer du på.

Er du sikker på at subbene dine er rett satt opp? Kan du ta en måling av en og en sub og legge det ut her? Mulig at du bør justere noe på fase før du starter med FBQ'n.

Lykke til så langt.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svar!

Har fått det til nå.
    Det var PEQ jeg mente, ja.
    Har også vært i kontakt med Akto som også var meget hyggelig og hjalp meg endel.
    Behringeren er utrolig vanskelig å skjønne hvis man bare leser bruksanvisningen og ikke helt vet hvilke funksjoner man skal bruke. Dette kommer vel egentlig av at dette produktet ikke er ment til å brukes i hjemmekino og hifi, men bak hos lydmennene under konserter for å fjerne feedback.
    Nå som jeg har fått hjelp til å vite hvilke knapper jeg skal trykke på, er den meget enkel i bruk. Det hele dreier seg om fire knapper, slik som mskjold hyggelig nok hjalp meg med her i tråden.

Jeg legger ut målinger senere i kveld, da jeg enda holder på med de siste finjusteringene.

Etterklangen jeg fikk var et resultat av at jeg hadde justert for mye om gangen. Jeg begrenset justeringene og etterklangen forsvant.

Har nå fått til en meget jevn kurve, men det meste under 20hz har forsvunnet. Begynner uansett å ble meget godt fornøyd og er utrolig takknemlig for de som har hjulpet meg her. Håper denne tråden også kan være til hjelp for andre.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slikt følges alltid med interesse!
    Ser frem til resultatet, senere i kveld....

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er dagens kurve etter noen timer med målinger og justeringer:

I mine ører spiller ihvertfall dette meget bra.

I morgen skal jeg kalibrere en og en sub, for så å kalibrere begge to sammen til slutt. Kanskje jeg kan få enda mere ut av dem da.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intet mindre enn imponerende! :-D
    Men hvor ble det av frekvensene under 20Hz?? Delinga mot frontene ser ut til å være satt ved ca 80Hz? Der har du jo et lite, men ubetydelig fall?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Intet mindre enn imponerende! :-D
    Men hvor ble det av frekvensene under 20Hz?? Delinga mot frontene ser ut til å være satt ved ca 80Hz? Der har du jo et lite, men ubetydelig fall?
    Delingen er satt til 120hz.

Skal prøve å få frem frekvensene under 20hz når jeg kalibrerer en og en i morgen.
    Behringer'en justerer ikke under 20hz.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Det aner meg at det kanskje kan ta noe tid. Lykke til!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan så kurven ut før Behringeren?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt ut den opprinnelige kurven lengre oppe i tråden slik den så ut da jeg kalibrerte subbene for noen uker siden. Jeg vet ikke hva som er forandret, men i dag får jeg mindre bass under 20hz. Har prøvd å åpne og lukke dører, men ingenting hjelper. Lurer på om jeg kan ha notert feil tidligere, men kan ikke skjønne at jeg skulle ha gjort det heller. Jeg lurer derfor på at jeg kanskje kan få noe av dette frem igjen ved å kalibrere en og en, ikke begge to samtidig, slik jeg hart gjort i dag.

Kom akkurat på nå at jeg har et juletre i motsatt hjørne av subbene. Kanskje det er det som stjeler dypbassen?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Har lagt ut den opprinnelige kurven lengre oppe i tråden slik den så ut da jeg kalibrerte subbene for noen uker siden. Jeg vet ikke hva som er forandret, men i dag får jeg mindre bass under 20hz. Har prøvd å åpne og lukke dører, men ingenting hjelper. Lurer på om jeg kan ha notert feil tidligere, men kan ikke skjønne at jeg skulle ha gjort det heller. Jeg lurer derfor på at jeg kanskje kan få noe av dette frem igjen ved å kalibrere en og en, ikke begge to samtidig, slik jeg hart gjort i dag.

Kom akkurat på nå at jeg har et juletre i motsatt hjørne av subbene. Kanskje det er det som stjeler dypbassen?
    Tviler på at juletrèet stikker av med dypbassen :-) Har selv juletre i hus og hører ingen forskjell! ;-) Eneste juletrèet kan tenkes å påvirke av lyd må være demping av reflekser av relativt høye frekvenser. Om du ikke har endret plassering, tuning eller deling siden første måling vil jeg anta at du enten har feiljustert noe på Behringer eller receiver?

Jeg er selv midt i en kalibreringsperiode (TTT) og har nå en Behringer m/PEQ til test. Etter å ha valgt PA-filter modus å lagret alle korrigeringer blinker den røde lysrekka (dB) konstant mellom 5 og 12. Gjør din det?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •