Trenger hjelp til bruk av Behringer FBQ2496. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 62
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vil også si at jeg har satt gain på subbene til ca kvart på, så da burde de jo ha endel å gå på?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, når du booster så mye må trengs det jo endel mer krefter for å "nå målet", og du tyner forsterkeren ganske kraftig og mister headroom når du skulle trenge det. Sjansen for å "bunne elementet" øker. Men du sier jo selv at du ikke spiller spesielt høyt, så da går det kanskje greit......

Hvor mye utslag på kurven ville det gi å "kun" booste 8 db som akto rådet deg til, i stedet for 12? Om utslagene er minimale/små, ville jeg ikke selv ha hoppet opp til 12db, og heller hatt noe mer headroom til det trengs.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Interessant...
    Hvor mye kunne du anslagsvis justere høyere i frekvensene før etterklangen kom da? (opp og ned)?
    Jeg har en voldsom peak ved 40HZ og en enorm dal ved 56hz, og lurer på hvor mye jeg klarer å rette opp ved å kjøpe en behringer.
    Er selv i den situasjonen at jeg har lite manøvreringsrom for flytting av subbene, og denne peaken/dippen virker dessuten å være fullstendig uavhengig av både plassering og fasejusteringer. Må ha noe med rommets utforming å gjøre, tor jeg....?
    Nå er jeg langt fra erfaren innen dette, men jeg vil ihvertfall tro at du kan forbedre hva du har nå.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Vel, når du booster så mye må trengs det jo endel mer krefter for å "nå målet", og du tyner forsterkeren ganske kraftig og mister headroom når du skulle trenge det. Sjansen for å "bunne elementet" øker. Men du sier jo selv at du ikke spiller spesielt høyt, så da går det kanskje greit......

Hvor mye utslag på kurven ville det gi å "kun" booste 8 db som akto rådet deg til, i stedet for 12? Om utslagene er minimale/små, ville jeg ikke selv ha hoppet opp til 12db, og heller hatt noe mer headroom til det trengs.
    Det skiller noen db uten at jeg kan huske det nøyaktige antallet.
    Jeg får prøve hvordan dette fungerer fremover, så får jeg heller justere litt igjen hvis jeg får problemer. Har testet filmsekvenser og spilt endel musikk både i går og i dag, men har ikke merket noe antydninger til problemer så langt. La oss håpe at det forblir slik.:-D

Jeg vil gjerne rette en takk til alle som har hjulpet meg med dette.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Med tanke på hvor store justeringer jeg har gjort og at det så og si ikke finnes punch under 20hz, så tror jeg nok at det kan gjøres bedre.
    Det er jo i og for seg et poeng, holdt opp imot hva du målte innledningsvis.
    Men du har jo en tilnærmet rett frekvenskurve t.o.m. 20Hz, og da vil du jo uansett få med deg det aller aller meste?
    Det finnes vel ikke akkurat flust med lydspor som har noe "info" under 20Hz, men jeg forstår likevel din smule misnøye.
    Av samme årsak satte jeg for egen del igang et nytt DIY-prosjekt, nettopp for å få med meg det subsoniske området også. Og som jeg for så vidt oppnådde. Uten at dette foreløpig er i nærheten av hva du har oppnådd, mht linearitet.
    Det er kanskje banalt å foreslå et forsøk på å dempe "alt" over 20Hz for å oppnå mer under 20Hz? Så enkelt er det antakeligvis ikke.
    Men jeg regner i alle fall med at vi får høre fra deg, om du lykkes med det.
    Det gjelder jo å ikke gi seg, om man vil nå sine mål....

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det er jo i og for seg et poeng, holdt opp imot hva du målte innledningsvis.
    Men du har jo en tilnærmet rett frekvenskurve t.o.m. 20Hz, og da vil du jo uansett få med deg det aller aller meste?
    Det finnes vel ikke akkurat flust med lydspor som har noe "info" under 20Hz, men jeg forstår likevel din smule misnøye.
    Av samme årsak satte jeg for egen del igang et nytt DIY-prosjekt, nettopp for å få med meg det subsoniske området også. Og som jeg for så vidt oppnådde. Uten at dette foreløpig er i nærheten av hva du har oppnådd, mht linearitet.
    Det er kanskje banalt å foreslå et forsøk på å dempe "alt" over 20Hz for å oppnå mer under 20Hz? Så enkelt er det antakeligvis ikke.
    Men jeg regner i alle fall med at vi får høre fra deg, om du lykkes med det.
    Det gjelder jo å ikke gi seg, om man vil nå sine mål....
    Kanskje vi har misforstått hverandre, men jeg har ingen planer om å dempe eller justere noe mere (hvis ikke de justeringer jeg har har gjort gir meg problemer). Under justeringene konsentrerte jeg meg mest om å dempe toppene i stedet for å øke i dippene, selv om dette også forekom. Jeg er meget fornøyd med resultatet jeg har kommet frem til, selv om jeg gjerne skulle hatt litt liv under 20hz. Men som nevnt tidligere, så kan jeg ikke få det, slik oppsettet mitt er per dags dato.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel i første rekke jeg som har misforstått? ops:
    Når den tid kommer, kan det meget vel hende at jeg må ty til en "Behringer-løsning" for egen del også.
    Uansett så var det morsomt å lese om hvor mye du har fått ut av en slik tuning. Absolutt verdt å ta med seg!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel i første rekke jeg som har misforstått? ops:
    Når den tid kommer, kan det meget vel hende at jeg må ty til en "Behringer-løsning" for egen del også.
    Uansett så var det morsomt å lese om hvor mye du har fått ut av en slik tuning. Absolutt verdt å ta med seg!
    Jeg synes det var morsomt å holde på med også. Føler meg ferdige med subbene nå.

Håper denne tråden kan være til hjelp for andre også etterhvert.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +12 dB hørtes mye ut for meg også, spesielt om det er som du skriver under 20Hz du har lagt til en slik boost. Mulig det funker hos deg men jeg ville vært påpasselig og holdt øye med elementene og se hvordan de jobber. For meg kan det høres ut som om du sitter med ett oppsett/stue som sluker bass og hvis du booster såpass (som jeg har forstått?) kan du jo ende opp med at elementene jobber mye "unødvendig" med de følgende de kan få?

Alternativet, uten at jeg skal peke hvilken retning du bør gå, kan jo være å få en egen dedikert sub som tar seg av det subsoniske, DIY?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    +12 dB hørtes mye ut for meg også, spesielt om det er som du skriver under 20Hz du har lagt til en slik boost. Mulig det funker hos deg men jeg ville vært påpasselig og holdt øye med elementene og se hvordan de jobber. For meg kan det høres ut som om du sitter med ett oppsett/stue som sluker bass og hvis du booster såpass (som jeg har forstått?) kan du jo ende opp med at elementene jobber mye "unødvendig" med de følgende de kan få?

Alternativet, uten at jeg skal peke hvilken retning du bør gå, kan jo være å få en egen dedikert sub som tar seg av det subsoniske, DIY?
    Gikk gjennom innstillingene nå:
    Booster 12db på 22hz og 8db og på 20hz og 25hz. Ellers ligger justeringene mest mellom 1db og 4db. Har også en justering på 6db.
    Har vurdert å ha en SVS PB12-pluss/2 i pianolakk ved siden av sofaen, men avventer dette siden vi ikke er helt ferdige med å innrede i stuen.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Gikk gjennom innstillingene nå:
    Booster 12db på 22hz og 8db og på 20hz og 25hz. Ellers ligger justeringene mest mellom 1db og 4db. Har også en justering på 6db.
    Har vurdert å ha en SVS PB12-pluss/2 i pianolakk ved siden av sofaen, men avventer dette siden vi ikke er helt ferdige med å innrede i stuen.
    Hørtes også mye ut etter min mening (spesielt i området 20 - 25 Hz) men som de andre nevner det er jo en mulighet for at det funker fint ved moderate volumer. Jeg ville iallefall kjørt igjennom en dypbass-scene på moderat volum for å se hvordan elementene jobber i praksis. En Plus/2 er jo en spennende måte å løse "problemet" men jeg er spent på om du klarer å integrere den i ditt ellers WAF vennlige oppsett!!? :-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så siste Harry Potter på høyere volum enn vi normalt ser film på og testet etterpå med Darla-scenen. Merket overhodet ikke noe negativt. Elementene beveget godt på seg under Darla-scenen, men ikke noe som på meg virket faretruende (men nå er jo ikke akkurat jeg noen ekspert på dette, da). Det ristet godt i leiligheten under Harry Potter-filmen også, men forsterkerne ble ikke spesielt varme.
    Hvilke andre faresignaler skal jeg se etter?
    Sitat Opprinnelig postet av ratata
    En Plus/2 er jo en spennende måte å løse "problemet" men jeg er spent på om du klarer å integrere den i ditt ellers WAF vennlige oppsett!!?
    Nettopp derfor jeg avventer og ser hva vi gjør med resten av stuen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det ikke oppstod ulyder fra subene, så tror jeg ikke du har noe å frykte.
    At elementene beveger seg endel under "Darla-scenen" er jo helt normalt. Så lenge de ikke "bunner" (=ulyder), så er du "safe and sound"! :-D

De fleste sub-elementer i denne kategorien har jo ikke sjelden en total slaglengde på 4 til 5cm, og det ser rett og slett skremmende ut når de slår ut i "full blomst"!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faresignaler er som Scrooge sier ulyder. SVS står jo på en bunnplate og det jeg har fått av svar fra SVS-høvdingen sjøl er:

"It is very difficult to force the Plus/2 past its intended operating limits---as long as the subsonic filter control and the port configuration is properly matched of course. If the Plus/2 does approach its output limits, you may hear the drivers start to “tick” slightly. This would be a good sign to turn things down a tiny bit..

Problemet er jo når h......te bryter løs, spesielt på film, at elementene kan nærme seg ytterpunktene. SVS kan i spesielle tilfeller slå ned i bunnplata og dette lager en veldig ubehagelig lyd etter det jeg forstår, har heldigvis tilgode å oppleve det selv.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Faresignaler er som Scrooge sier ulyder. SVS står jo på en bunnplate og det jeg har fått av svar fra SVS-høvdingen sjøl er:

"It is very difficult to force the Plus/2 past its intended operating limits---as long as the subsonic filter control and the port configuration is properly matched of course. If the Plus/2 does approach its output limits, you may hear the drivers start to “tick” slightly. This would be a good sign to turn things down a tiny bit..

Problemet er jo når h......te bryter løs, spesielt på film, at elementene kan nærme seg ytterpunktene. SVS kan i spesielle tilfeller slå ned i bunnplata og dette lager en veldig ubehagelig lyd etter det jeg forstår, har heldigvis tilgode å oppleve det selv.
    Så da er det egentlig ikke noe direkte fare altså? Jeg har jo ingenting som mine elementer kan slå borti. Mine elementer er jo sidemontert og har litt avstanden bort til racket, så de kommer nok ikke til å slå borti det.
    Og slik jeg har forstått det, så er det vel egentlig bare å justere ned litt hvis jeg skulle få problemer?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det man først og fremst tenker på her er ikke at selve membranen / kantopphenget slår borti noe!
    Det som derimot er verre, er at røret med svingspolen i enden av høyttalermembranen bunner innvendig i magneten.
    Spolen i seg selv veier jo litt, og en skikkelig bråstopp kan få uheldige følger for denne.
    Men som sagt; så lenge du ikke hører ulyder pga for store membranutsving, noe jeg tviler sterkt på at du får frem ved en såpass lav gain-setting, er du på den sikre siden.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det man først og fremst tenker på her er ikke at selve membranen / kantopphenget slår borti noe!
    Det som derimot er verre, er at røret med svingspolen i enden av høyttalermembranen bunner innvendig i magneten.
    Spolen i seg selv veier jo litt, og en skikkelig bråstopp kan få uheldige følger for denne.
    Men som sagt; så lenge du ikke hører ulyder pga for store membranutsving, noe jeg tviler sterkt på at du får frem ved en såpass lav gain-setting, er du på den sikre siden.
    Da jeg målte siste kurven brukte jeg som vanlig 50hz på 80db som referanse. Så høyt er det sjeldent jeg spiller. Som vi ser fra kurven spilte da også 20hz, 22hz og 25 hz relativt samme db som 50hz uten at jeg fikk tegn til ulyder eller problemer. Da jeg testet Darla-scenen spilte subbene uten noe som helst problemer over 100db (turde ikke å skru høyere pga naboene).

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tydeligvis misforstått, takk for oppklaringen Scrooge. Har til nå ikke opplevd dette selv men når man krysser grensa er vi iallefall enig om ulyder? Har selv forsøkt å undersøke hvilke signaler man bør høre etter og når man kommer til det punktet hvor det er fare på ferde, er nivået på ulyden såpass at man vil høre det til tross for høyt volum?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om elementet bunner skikkelig, vil man i de aller fleste tilfelle høre et tydelig KLAKK fra dette, og som oftest vil dette overdøve annen lyd.
    Nå bør det vel også nevnes at dette har sammenheng med hvor god kontroll forsterkeren har på elementet.
    Om forsterkeren presses hardt, spesielt i de lavere frekvensene, så kan den i verste fall "miste taket" på elementet, slik at dette bunner.
    All den tid og stund A.W kjører med såpass beskjeden gain, tror jeg det skal MYE til før han vil oppleve at elementene bunner.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All den tid og stund A.W kjører med såpass beskjeden gain, tror jeg det skal MYE til før han vil oppleve at elementene bunner.
    Det gleder meg!

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •