Trenger hjelp til bruk av Behringer FBQ2496. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Tviler på at juletrèet stikker av med dypbassen :-) Har selv juletre i hus og hører ingen forskjell! ;-) Eneste juletrèet kan tenkes å påvirke av lyd må være demping av reflekser av relativt høye frekvenser. Om du ikke har endret plassering, tuning eller deling siden første måling vil jeg anta at du enten har feiljustert noe på Behringer eller receiver?

Jeg er selv midt i en kalibreringsperiode (TTT) og har nå en Behringer m/PEQ til test. Etter å ha valgt PA-filter modus å lagret alle korrigeringer blinker den røde lysrekka (dB) konstant mellom 5 og 12. Gjør din det?
    Er litt usikker på hva du mener her. Jeg har utelukkende brukt PEQ, Gain, Bandwidth og Freq, jeg kjenner ikke til noe PA-filter. Har ingen lys som blinker, men lysene som viser hvor mange Justeringer/programmer jeg har brukt (cannel 1/L - Channel "/R) - lyser konstant. Og det står "run" i displayet på høyresiden av disse. Ingen andre lys. Jeg antar at du har en annen modell?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Er litt usikker på hva du mener her. Jeg har utelukkende brukt PEQ, Gain, Bandwidth og Freq, jeg kjenner ikke til noe PA-filter. Har ingen lys som blinker, men lysene som viser hvor mange Justeringer/programmer jeg har brukt (cannel 1/L - Channel "/R) - lyser konstant. Og det står "run" i displayet på høyresiden av disse. Ingen andre lys. Jeg antar at du har en annen modell?
    På min heter PEQ-modus PA. "Parametic Eq" som forkortes PA på Behringeren. Har selv kun brukt PEQ (PA), Gain, Bandwith og korrigert Freq. Før jeg går videre må jeg ordne jordfeil... :-(

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    På min heter PEQ-modus PA. "Parametic Eq" som forkortes PA på Behringeren. Har selv kun brukt PEQ (PA), Gain, Bandwith og korrigert Freq. Før jeg går videre må jeg ordne jordfeil... :-(
    Hvis du ser bortifra jordfeilen...får du et tilfredstillende resultat?

Må ærlig inrømme at jeg aldri hadde trodd at jeg finne kalibrering o.l. morsomt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser bortifra jordfeilen...får du et tilfredstillende resultat?

Må ærlig inrømme at jeg aldri hadde trodd at jeg finne kalibrering o.l. morsomt.
    Mja - var jo egentlig ganske fornøyd før jeg satte igang med kalibrering, men søken etter å hale mest mulig utav SVS'en drev meg over på kalibreringen. Har målt meg frem til en heftig topp ved 45 Hz og en dip ved 71 Hz, ellers er kurven tilnærmet grei.

Turkis kurve er kun sub, blå kurve er SVS med fronthøyttalere. Tunet til 20 Hz og 1 plugg i sub. Deler 80 Hz på receiver.

Denne grafen viser tydelig at jeg har spillt alt for høyt, jeg gikk på en smell da jeg målte ref. volum (75 dB) ut ifra 70 Hz, akkurat der dip'en er, noe jeg ikke visste før jeg satte igang. Skal få tatt en ny runde med måling (med ref volum 75 dB ved 50 Hz) og fikset jordfeil slik at jeg kan se hvor effektiv Behringeren er (kommer ikke videre da støyen fra Behringeren ødelegger hele lydbildet, antar jeg har en jordsløyfe en eller annen plass som ikke er helt bra. Skjøtet på med en jordet skjøtekabel og klippet jordinga og da ble det tyst...?) Må innrømme at ditt resultat (minus manglende dypbass) ser veldig bra ut, veldig jevn og fin kurve.

Denne kurven viser hvordan SVS'en river i filler huset ved 16 Hz tuning, hos meg er den i praksis "ubrukelig" da jeg må sitte på kjøkkenet for å "kjenne" lyden... :-) Tunet til 16 Hz og 2 plugg i sub. Deler 80 Hz på sub, avrullingen er ifølge Lsound tidlig men man skulle visst ikke stole 110% på bryteren, her stod den altså på 80 Hz men rullet av ved ca. 45 Hz.....!?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøssameg.
    Det ser i alle fall ut som om du har "trøkk" nok, Ratata?
    Men blir jo litt forvirret av din SPL-ref: Er det ikke slik at utgangspunktet skal være 80dB@50Hz da? I alle fall iflg normen hos LSound.
    Man MÅ jo ikke på liv og død bruke denne, antakelig? Men ettersom den står som en slags referanse, så lurer jeg altså litt på det. Maks SPL kan man jo evnt måle siden?
    Nå ser jeg jo at du har tenkt å gjøre nye målinger, men altså: 75dB@50Hz? Hvorfor ikke bruke 80dB som LSound bruker i sin referanse?
    Og bare for å avklare: Jeg mener IKKE å fremstå som kranglevoren eller pirkete når jeg spør.
    Men er bare levende interessert i å lære mer, om en gammel hobby som nå har fått en ny giv......

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jøssameg.
    Det ser i alle fall ut som om du har "trøkk" nok, Ratata?
    Men blir jo litt forvirret av din SPL-ref: Er det ikke slik at utgangspunktet skal være 80dB@50Hz da? I alle fall iflg normen hos LSound.
    Man MÅ jo ikke på liv og død bruke denne, antakelig? Men ettersom den står som en slags referanse, så lurer jeg altså litt på det. Maks SPL kan man jo evnt måle siden?
    Nå ser jeg jo at du har tenkt å gjøre nye målinger, men altså: 75dB@50Hz? Hvorfor ikke bruke 80dB som LSound bruker i sin referanse?
    Og bare for å avklare: Jeg mener IKKE å fremstå som kranglevoren eller pirkete når jeg spør.
    Men er bare levende interessert i å lære mer, om en gammel hobby som nå har fått en ny giv......
    Det blir litt OT dette men la gå :-)

Er selv forvirret litt av ref. volum ved frekvens X. Jeg tok utgangspunkt i 70 Hz og mente selv dette var hensiktsmessig siden her spiller både sub og HT noenlunde jevnt. Det jeg ikke visste var at ved 71 Hz hadde jeg overnevnte dip (har korrigert fase før dette, samt korrigert/delayed alle kanaler i mitt 5.1 oppsett slik at alle spiller like høyt). Avia anbefaler 85 dB ref. volum, noen 75 dB og andre 80 dB og hva som er mest korrekt i hvilken setting vet jeg ikke.

Antall dB er jo egentlig veldig avhengig av hva man spiller, og ikke minst når man spiller det. 75 dB eller 85 db??? Lsound skriver på sin nettside: "...still så først inn mastervolumet til 75dB (eller 85dB hvis du bruker Avia), deretter ..." og videre i guiden skriver de: "Mange hos SV Subwoofers buker vanligvis +3dB til +6dB på subwooferen i forhold til referanse nivået, men mye avhenger av romakustikken i rommet ditt og om du du har en eller flere subwoofere i oppsettet ditt. Hvor høyt du spiller vanligvis er også viktig å ta med i betraktning. Med en innstilling som dette og hivs du bruker VE testtoner vil det måles 81-83dB for subwooferens kalibrering

Hva mener du eller dere andre? Jeg kan gå etter boka og måle 50 hz/80dB som referanse, selv om jeg peaker på 44 Hz? Og - siden mine HT i teorien skal spille ned til "kun" 50 Hz bør jeg gå ut ifra 63Hz istedet? Der spiller sub og HT like høyt? Er selv veldig fornøyd med dypbassen og de gode tallene jeg oppnår i de lave frekvensene, antar jeg har ett veldig sub-vennlig hus i så måte (hjørneplassering med to yttervegger og vaskerom under) Peak'en er merkbar når man ser enkelte filmkutt "drukner" i enkelte toner men håper å få ting på plass med Behringeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere tenker litt mer innviklet enn nødvendig. Det som er viktig er at du bestemmer deg for at EN frekvens skal settes til 75, 80 eller 85 db og bruke den hver gang. Ikke så viktig hvilken av disse db nivåene du velger, så lenge det ikke spilles for høyt siden dette kan skade utstyret ditt. Når du bruker den samme frekvensen korrigert til lik db kan du lettere sammenligne målinger opp mot hverandre.

Målingene som gjøres er ganske like uansett hvilken av db nivåene dere velger som referanse. Forskjellen er hvor høyt på db aksen målingene legger seg.

Ratata: jeg ville lagt meg på et nivå der jeg unngår peaker over 100 db. Husk at dette ikke er en db konkurranse, men et verktøy for å se frekvensresponsen i rommet. Lyden kan du skru opp etterpå

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger inn et spørsmål her. Når dere bruker Room EQ Wizard må da pc en kobles til anlegget, eller brenner dere ut frekvens sveip på cd og spiller det av på ønsket kilde?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Slenger inn et spørsmål her. Når dere bruker Room EQ Wizard må da pc en kobles til anlegget, eller brenner dere ut frekvens sveip på cd og spiller det av på ønsket kilde?
    Selv bruker jeg RadioShack, men har inntrykk av at PC'en må kobles opp mot anlegget. Correct me if I'm wrong.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Ratata: jeg ville lagt meg på et nivå der jeg unngår peaker over 100 db. Husk at dette ikke er en db konkurranse, men et verktøy for å se frekvensresponsen i rommet. Lyden kan du skru opp etterpå
    dB-drag'et mitt kommer jo av at jeg målte ref. volum ut ifra en frekvens som ligger i en dip :-) Ved neste runde tar jeg utgangspunkt i 85 dB ved 63 Hz

Tenker litt positivt på det også jeg, hva hadde hendt om jeg kjørte på og tunet oppsettet til å spille grisehøyt (90dB+) ved 71 Hz, satt meg ned med popcorn og brølt gjennom en DTS-film av god kvalitet... Heldigvis lærer man så lenge man lever!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå justert en og en subwoofer og begge to sammen til slutt, pluss jeg har eksperimentert med fase. Jeg fikk faktisk ikke noe bedre resultat av det, heller dårligere. Så jeg gikk tilbake til de innstillingene jeg hadde i går og klarte å forbedre de enda en tanke. Etter å ha brukt ca 5 timer igjen i dag, sier jeg meg fornøyd. Tilsammen har jeg vel brukt 35-40 timer på subwooferne. Mye for meg, men småtterier i forhold til andre her inne.

Jeg må ærlig inrømme at jeg har brukt veldig mange program (15 stk) og har justert mye på enkelte frekvenser. Jeg har ikke merket noe negativt med dette, hvis man ser bort i fra en ørliten etterklang rundt 40hz, da dette har vært et lite problemområde. Jeg spiller aldri noe spesielt høyt, og mitt mål har vært å finne frem til en løsning som spiller bra på relativt lavt volum, da jeg bor i leilighet. Hva ekspertene her inne vil si om mine mange relativt store justeringer vet jeg ikke, men jeg er ihvertfall veldig fornøyd.

Her er det ferdige resultatet:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel sagt det før, men sier det igjen: Er det egentlig mulig å få det særlig bedre?
    Når man ser hva andre her sliter med (inkl.meg sjøl), så bør du være meget godt fornøyd med resultatet!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Har vel sagt det før, men sier det igjen: Er det egentlig mulig å få det særlig bedre?
    Når man ser hva andre her sliter med (inkl.meg sjøl), så bør du være meget godt fornøyd med resultatet!
    Med tanke på hvor store justeringer jeg har gjort og at det så og si ikke finnes punch under 20hz, så tror jeg nok at det kan gjøres bedre. Men jeg har nå ihvertfall fått maksimalt ut av de begrensede mulighetene jeg har. Jeg mener selv at jeg har hatt griseflaks med at subwooferne spiller såpass bra der de står, med tanke på at de bare kan flyttes noen cm. Hadde jeg hatt en annen plassering, kunne jeg sikkert fått endel mere ut av subbene uten å ha justert så mye som jeg faktisk har gjort her. Og alt det jeg har justert opp under 30hz gjør selvfølgelig at forsterkeren må jobbe desto mere. Men som jeg nevnte tidligere, så spiller jeg aldri på så høyt volum at dette vil utgjøre et problem.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stoe justeringer har du egentlig gjort i db på Behringeren? Spesielt hadde det vært interessant å vite hvor stor endring du har gjort ved 40HZ for å få etterklang.
    Eller for å si det på en annen måte: Hvor mye kan du justere opp/ned før etterklangen kommer? (i db gain på behringeren)

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AndreW: ehm, det finnes vel ikke så mye "punch" under 20Hz vel? der er det jo mest dypbass!

Men sånn hvis noen ikke vet det skal man aller helst justere toppene nedover, IKKE dippene oppover. Dette er visst fordi man ikke skal "tyne" elementet.. stemmer ikke dette folkens?

Har jeg fortsått det riktig at noen skriver av resultatet dere får på hver frekvens og så lager kurve? Det er jo absolutt enklest å kjøre en "sweep" på RadioEQ... gjort på en snupp

Brontes + Hypex DS4.0:
    http://avforum.no/minhjemmekino/user...862826dfc9.JPG

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Hvor stoe justeringer har du egentlig gjort i db på Behringeren? Spesielt hadde det vært interessant å vite hvor stor endring du har gjort ved 40HZ for å få etterklang.
    Eller for å si det på en annen måte: Hvor mye kan du justere opp/ned før etterklangen kommer? (i db gain på behringeren)
    På de laveste frekvensene har jeg faktisk justert opp i 12db(i følge gain-led'en), uten at jeg kan si jeg merker noe ulyder. Har ikke på langt nær så store justeringer videre oppover i hz'ne, for her kommer etterklangen tidligere/raskere. Fikk råd av Akto at jeg burde prøve å begrense justeringene til 8 db, men jeg våget meg altså til å overskridet dette i de laveste frekvensene, og også en gang rundt 80 hz. Jeg heldigvis ikke merket noe negativt enda.
    Jeg kunne få etterklang hvis jeg gjorde store justeringer, men disse forsvant igjen hvis jeg reduserte justeringen, for så å justere andre frekvenser. Da kunne jeg justere mere på den frekvensen som tidligere ga etterklang. Jeg kunne også få etterklang på mindre justeringer, hvis andre frekvenser rundt ble justert på. Jeg har lagt vekt på å trekke ifra heller enn å legge på, utenom rundt 20/22/25 og 28hz. På 40hz har jeg trukket ifra/redusert.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    AndreW: ehm, det finnes vel ikke så mye "punch" under 20Hz vel? der er det jo mest dypbass!
    I mangel av et bra utrykk på dette, var det nettopp det jeg mente.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de laveste frekvensene har jeg faktisk justert opp i 12db(i følge gain-led'en), uten at jeg kan si jeg merker noe ulyder.
    12 db er MYE. Du presser jo relativt mye kraft, kanskje litt unødvendig?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    12 db er MYE. Du presser jo relativt mye kraft, kanskje litt unødvendig?
    Hvilke følger kan dette gi?

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant...
    Hvor mye kunne du anslagsvis justere høyere i frekvensene før etterklangen kom da? (opp og ned)?
    Jeg har en voldsom peak ved 40HZ og en enorm dal ved 56hz, og lurer på hvor mye jeg klarer å rette opp ved å kjøpe en behringer.
    Er selv i den situasjonen at jeg har lite manøvreringsrom for flytting av subbene, og denne peaken/dippen virker dessuten å være fullstendig uavhengig av både plassering og fasejusteringer. Må ha noe med rommets utforming å gjøre, tror jeg....?

Edit: Virker på en måte nesten som det er totalsummen av justeringer over hele frekvensspekteret som er avgjørende etterklangmessig ut fra det du skriver. Snodig...

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •