Kjapt spørsmål: ny sub kalibrering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjapt spørsmål: ny sub kalibrering?

Suben var ferdig kalibrert, svært mye jobb for å få det til. Har etter det byttet komponenter.

Før: via høypassinngang i stereo oppsett. Dyr cd spiller som kilde.
    NÅ: surroundreceiver, sub utgang, 1600 kroners dvd som kilde.

Opplever MYE mindre dypbass. Kan ha sammenheng med at dvd en ikke får fram det samme som den tidligere cd spilleren? Spørsmålet er om jeg må gjennom en ny runde med fase, plassering osv av suben for å optimalisere den til ny kilde og oppkobling???

Noen som har erfaring med dette? På forhånd hjertelig takk

Ellers svært fornøyd med lyden i min nye Arcam AVR350 receiver!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du kjører digitalt ut fra dvd-spilleren vil du få akkurat så mye bass som tiltenkt ved innspillingen av CD'en. Å bruke en dyr spiller vil ikke hjelpe. Så da var det i såfall den gamle cd-spilleren din som var helt på jordet analogt (selv om dette ikke nødvendigvis er så ille dersom du foretrekker ukorrekt lyd)

Problemet ligger nok heller en annen plass.
    Kjører du Pure Direct eller noe lignende? Hos meg (med Denon receiver riktignok) skrus sub'en av da. Test vanlig Stereo modus og sjekk at sub er aktivert i receiver. Har du sub-output i det hele tatt?

Har du kjørt autokalibrering på receiveren? Da skal jo sub'en bli justert sånn noenlunde i hvertfall.

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam har så vidt jeg vet ikke romkorreksjon.... Men det er kanskje innstillingene i Arcammen som feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Før: via høypassinngang i stereo oppsett.
    NÅ: sub utgang.
    Det er kanskje nivåforskjell på de forskjellige inngangene på subben. Prøv å skru opp nivået.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg så film tidligere sendte jeg signalet digitalt ut fra dvd spilleren, og inn i cd spilleren som hadde forforsterker innebygd. Nå bruker jeg dacèn i avr350. Etter å ha fundert litt tror jeg den reduserte bassen kommer av at dacèn i avr350 ikke får frem samme bassdybden som dacèn i audio aero capitole cd spilleren. Noe forskjell burde det være mellom ser en på prisen (receiver til 20 000 vs cd spiller til 60 000). Det er en teori. En annen teori kan være signalkabelen som jeg bruker nå, eagel fra hfckj, ikke er tykk nok??? Heller mest mot det første alternativet.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Så lenge du kjører digitalt ut fra dvd-spilleren vil du få akkurat så mye bass som tiltenkt ved innspillingen av CD'en. Å bruke en dyr spiller vil ikke hjelpe.
    Merkelig resonnement. Så ved digital overføring mener du at en er sikret en "korrekt" lydkvalitet?

Ivaols: Først og fremst, grattis med ny receiver. Jeg tolker spørsmålet ditt som relatert til musikk i stereo, og ikke film. Correct me if I'm wrong.

Du bør nok kallibrere oppsettet ditt på nytt etter at du har byttet ut så mye av elektronikken som du har. Siden du overfører digitalt, så bruker du jo DACene i receiveren, og siden signalet må gjøres om fra digitalt til analogt en vei (derav Digital to Analog Converter) bør du bruke den som gjør jobben best. At en dedikert CD-spiller gjør jobben bedre enn en receiver er stort sett regelen. AA Capitole erjo ingen "skitspiller" heller, og det er klart at du vil miste noe med å ikke la den stå for lydsignalet ditt.

Så her må det nok en ny kallibrering til, tilpasset det utstyret du sitter med i dag. Men det vil jo være på nivåsiden, og ikke plasseringsmessig vil jeg tro, så lenge du ikke har endret på høyttaleroppsettet ditt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Ble positivt overrasket av lyden i 350. Faktisk så fornøyd at jeg selger effektrinnet og kjøper lyric senter og bakhøyttalere fra patos. Mer og mer morro for pengene!

Nivået har jeg allerede justert til å passe. Synes det ble lettere å integrere suben nå som jeg kan la suben spille all bassen. Blir interessant å se hva som måler best i stereo av large front vs sat+sub front.

Tror du det er noe poeng i å justere fasen en gang til? Mye jobb jeg helst vil slippe, men hvis du mener det er nødvendig hopper jeg i det.

Takk for hjelpa igjen!

Mvh
    Ivan

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg låter det aller best med frontene satt til "Large+sub" enn "Sat+sub". Jeg deler på 70 hz, og frontene "fases ut" av suben i området rundt 45hz (som tidligere var et problemområde). Dette tok tid å finne ut av og jeg hadde god hjelp av RoKo, akto og hans PC med målemic og program. Resultatet ble derimot glimrende, og fra 18-100 hz måler jeg +/- 6 db.

Så når du bytter ut et element i kjeden, må en gjerne kontrollere en gang ekstra. Kast deg i det du.....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk meg litt av et sjokk da jeg kjørte gjennom en runde med lydtrykksmåleren! Kurven så ikke ut. Etter å ha klødd meg litt i hodet satte jeg delay settingen tilbake til 0 (her hadde jeg selvsagt vært inne og målt avstanden til høyttalerene og til suben), og den nye målingen så ca ut som den gjorde før komponentbyttet. Antar det er logisk at den tidligere faseinnstillingen ble optimalisert med tanke på hvordan suben står i forhold til høyttalerene. En justering av delay på toppen av dette rotet alt til.

Så da er jeg tilbake til utgangspunktet Skal prøve å finstille på delay når jeg gidder, men innkjøp av en behringer blir det nok uansett. Kan bli så nogenlunde bra hvis jeg får dempet de toppene.

Takk for de som gadd å hjelpe til denne gangen

Mvh
    Ivan

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Large+sub måler best. Ble enda bedre av å øke delefrekvensen til 90hz. Prøvde selvsagt 70,60,100hz også, med liten suksess. Legger ved siste forbedring.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Merkelig resonnement. Så ved digital overføring mener du at en er sikret en "korrekt" lydkvalitet?
    Det er helt korrekt. Da overfører man jo "bit-perfekt" det som er på CD'en eller DVD'en. Ergo blir lyden "korrekt" i henhold til hva som ligger på platen. (Dette behøver ikke å si at lyden er korrekt i forhold til virkeligheten.)

Men lyden vil jo bare være korrekt frem til første DAC i receiver. Så lyden vil jo selvfølgelig farges her, men dvd-spiller innfører ikke farging av noe som helst slag med digital overføring så lenge enheten følger standardene for digital overføring (noe de fleste gjør vil jeg tro). Ergo ligger "problemet" i arcam'en, selv om jeg tror at det er fase og evt et "fetere" lydbilde på den gamle cd'spilleren som er den virkelige årsaken. Arcam'en er jo regnet som noe av det bedre av receivere på musikk, noe du antakeligvis vet alt om Anfield

Med mindre du har en helt utrolig dårlig RIMI-dvd spiller vil jitter osv være et ikke-tema med tanke på hva som er hørbart eller ikke. Så at en rimelig dvd-spiller er omtrent så bra den kan bli når det gjelder lydkvalitet så lenge cd'ene ikke er alt for oppripet er hevet over enhver tvil (så lenge man kjører digital overføring)
    Og uansett vil eventuelle bitfeil (noe som er sånn ca helt usannsynlig med 1 m digitaloverføring over en grei kabel med så lite båndbredde det trossalt er snakk om) neppe gi seg utslag i mindre bass, men heller i andre svært uharmoniske forstyrrelser. Så at den digitale overføringen er synderen er hevet over enhver tvil. Bildekvalitet på en billig vs dyr spiller er et helt annet kapittel riktignok. Et annet aspekt er at en dyr spiller kanskje (jeg sier kanskje) vil være bedre til å lese ripete/møkkete cd'er. Men igjen så gir dette seg utslag i meget tydelige feil i lydbildet som klikk osv, så dette er neppe et problem dersom han ikke har lagt merke til det enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle er vel stort sett enige i det du skriver marsboer. Spørsmålet her er hvorvidt det er den billigere dac èn i arcamen som utgjør forskjellen, eller at en må kalibrere på nytt ved bytte av komponent. Nå har jeg kalibrert på nytt til en viss grad, og dette hjalp litt. Den siste bassen som mangler nå ved avspilling av musikk regner jeg derfor med mangler pga dac en i arcamen. Det er jo ingen tvil om at forskjellige dac`er får fram musikken forskjellig...

Resonnementet ditt om at "Så lenge du kjører digitalt ut fra dvd-spilleren vil du få akkurat så mye bass som tiltenkt ved innspillingen av CD'en. Å bruke en dyr spiller vil ikke hjelpe.", blir det lite poeng i fordi signalet til slutt må gjennom en dac, og disse er somregel bedre i dyrere cd spillere.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Resonnementet ditt om at "Så lenge du kjører digitalt ut fra dvd-spilleren vil du få akkurat så mye bass som tiltenkt ved innspillingen av CD'en. Å bruke en dyr spiller vil ikke hjelpe.", blir det lite poeng i fordi signalet til slutt må gjennom en dac, og disse er somregel bedre i dyrere cd spillere.
    Hehe, jeg synes det var et stort poeng fordi vi da kunne eliminere DVD-spilleren som "synderen" siden DAC'en i denne ikke benyttes.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •