Kontrast innstilling i DVE

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer bonniemarino sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kontrast innstilling i DVE

Hei. Har lest gorms guide angående bildekalibrering. Men jeg skjønner ikke helt hva han mener med kontrastsettinga. Skal rektangelet med de 3 dottene være helt hvitt akkurat som rektangelet til venstre for seg?
    Gorm skriver at linjen med dottene skal være absolutt hvitt. Altså man skal ikke se linjen som skiller dotterektangelet og den til venstre for seg?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal justere slik at du ikke ser skiller "bak" eller "etter" den ytterste stiplede linjen på det hvite. De "boksene" skal gå i ett.

Var veldig vanskelig å beskrive da.....:???:

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bonniemarino
    Hei. Har lest gorms guide angående bildekalibrering. Men jeg skjønner ikke helt hva han mener med kontrastsettinga. Skal rektangelet med de 3 dottene være helt hvitt akkurat som rektangelet til venstre for seg?
    Gorm skriver at linjen med dottene skal være absolutt hvitt. Altså man skal ikke se linjen som skiller dotterektangelet og den til venstre for seg?
    Man skal ikke se linjen som skiller dottrektangelet nede til høyre fra den til høyre for den.

Eller: man skal ikke se linjen som skiller dottrektangelet oppe til venstre fra den til venstre for den :-)

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

skal bildet se mest mulig likt ut som det bonniemarino har her over eller slik som det andre Gorm la ut i sin forklaring,forstår ikke dette helt jeg sorry

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal se slik ut (fra Gorms forklaring), med "hele" felter nederst til høyre og øverst til venstre.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det første klistrede innlegget over dette finner du det.... ;-)

Edit: Du rakk å endre innlegget før mitt innlegg.

http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html

Fra og med den ytterste stiplede linjen skal det hvite feltet "gå i ett", og oppdelte hvitfelter skal ikke forekomme før til høyre for den stiplede linjen på den øverste gråskalalinjen. Logisk nok motsatt vei på den linjen nede.

Den skal ikke se ut som det bildet som er lagt ut llengst opp i tråden, her er nivået stilt for lavt.

Edit 2: Det nederste bildet, fra Gorms link, er litt misvisende. Der er de ytterste stiplede linjene ikke synlige, og der ser ut som om langt flere felter er "slått sammen" langt innenfor den stiplede linjen. Det er ikke riktig, og da er kontrasten stilt for høyt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det ble mye høyre og venstre her, men nå tror jeg det meste er sagt :-)

EDIT: jepp, Anfield :-)

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har endelig jeg også skjønt det ops:

En annen ting jeg lurer på er hvilke testbilder på DVE som er til projektor og hvilke til flatskjerm. Printet ut anvisningen, men ga fort opp da jeg syntes den var elendig. Hadde vært flott om noen kunne ha lagt ut mer enn det som Gorm har lagt ut.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Det skal se slik ut (fra Gorms forklaring), med "hele" felter nederst til høyre og øverst til venstre.

Det skal se slik ut når man har stillt for høyt i kontrast og "knuser" hvitnivået ja... Det er kun det hvite feltet utenfor de stiplede linjene øverst til venstre og nederst til høyre som skal komme opp i et nivå så de går i hverandre, og ikke som på bildet over. Slik jeg tolker det er kontrasten/hvitnivået i figur2 justert for lavt og figur3 er stillt for høyt, er forvirringen total nå...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Slik jeg tolker det er kontrasten/hvitnivået i figur2 justert for lavt og figur3 er stillt for høyt, er forvirringen total nå...
    På ingen måte, her er vi helt på linje..... ;-)

Synes Gorm beskriver det greit i tråden sin jeg:

Sitat Opprinnelig postet av Gorm i Bildekallibrering ved hjelp av DVE
    Kontrast setter avstanden mellom sort og absolutt hvitt.
    Vi bruker kontrasten til å justere lysstyrken i den øvre (lyse) enden av gråskalaen.
    Testbildet viser gråskalaen vi bruker for enkelt å justere kontrastnivået riktig (se figur 2). Gråskalaen ligger i to høyder der den ene er speilvendt. Over og under midtre felt i begge skalaene er det en stiplet linje som markerer absolutt grå. I begge endene er det en tilsvarende stiplet linje som indikerer absolutt sort og absolutt hvitt.
    Juster kontrasten oppover til de lyse grå feltene begynner å forsvinne (se figur 3). Deretter justerer du nedover igjen inntil de lyse feltene stopper ved de stiplede linjene på hver side. Utenfor den stiplede linjen skal det da være helt hvitt (ingen synlige lyse striper).
    Dersom du ser på de to bildene av kontrastinnstillingen som er vedlagt ser du det ene er kontrasten er stillt for lavt, det neste er det stillt for høyt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig viktig poengtering ask4me2! Blir helt feil hvis man stiller slik som på bildet. Det er de stiplede linjene YTTERST i testbildet man skal forholde seg til, ikke de i midten. De sees ikke her, fordi kontrasten er altfor høy. Alt utenfor de ytterste stiplede linjene skal være hvitt, altså øverst til venstre og nederst til høyre. Alt innenfor de skal være synlige oppdelte felter. Synes dette var veldig greit å skjønne jeg, utfra Gorms guide.

Newcomer bonniemarino sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Veldig viktig poengtering ask4me2! Blir helt feil hvis man stiller slik som på bildet. Det er de stiplede linjene YTTERST i testbildet man skal forholde seg til, ikke de i midten. De sees ikke her, fordi kontrasten er altfor høy. Alt utenfor de ytterste stiplede linjene skal være hvitt, altså øverst til venstre og nederst til høyre. Alt innenfor de skal være synlige oppdelte felter. Synes dette var veldig greit å skjønne jeg, utfra Gorms guide.

Du skriver "alt utenfor de ytterste stiplede linjene skal være hvitt".

Hellnoob skriver "man skal ikke se linjen som skiller dottrektangelet oppe til venstre fra den til venstre for den "

Selve linjen skal vel være hvitt da hvis jeg forstår riktig fra Hellnoob. Riktig? Eller skal den også være lysgrå?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fire linjer horisontalt i testbildet. De vertikale rektanglene i første linje helt til venstre for prikkene skal gå i ett, og de vertikale rektanglene helt til høyre for prikkene i nederste linje skal gå i ett.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ellers anbefale litt lesing i denne bruker manualen for DVE hvis man er i tvil om noen av de andre test bildene

Pal: http://www.videoessentials.com/docs/...nsumer_PAL.pdf
    NTSC: http://www.videoessentials.com/docs/...sumer_NTSC.pdf
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min versjon:

De to første boksene skal slås sammen og de to siste boksene skal slås sammen. Boks nummer 3 skal være forskjellig fra boks nummer 2 og den tredje siste boksen skal være forskjellig fra den nest siste boksen. Boks nummer 2 og den nest siste boksen er markert med prikker.

Eller for å forklare det med bilde, man skal se skille der jeg har satt grønne bokser og man skal ikke se skille der jeg har satt røde bokser.

I tillegg kan man bruke title12chapter2 for å sette dette mer nøyaktig for sortnivået.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt illustrert, Cax!

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Min versjon:

De to første boksene skal slås sammen og de to siste boksene skal slås sammen. Boks nummer 3 skal være forskjellig fra boks nummer 2 og den tredje siste boksen skal være forskjellig fra den nest siste boksen. Boks nummer 2 og den nest siste boksen er markert med prikker.

Eller for å forklare det med bilde, man skal se skille der jeg har satt grønne bokser og man skal ikke se skille der jeg har satt røde bokser.

I tillegg kan man bruke title12chapter2 for å sette dette mer nøyaktig for sortnivået.
    greit forklart hehe takker

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Du skal justere slik at du ikke ser skiller "bak" eller "etter" den ytterste stiplede linjen på det hvite. De "boksene" skal gå i ett.

Var veldig vanskelig å beskrive da.....:???:
    den er grei,men hva hvis de boksen viser at når kontrast er på 100 da?er ikkje det litt mye da,skrur eg den ned til 98 da forsvinner de boksene.
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shield
    den er grei,men hva hvis de boksen viser at når kontrast er på 100 da?er ikkje det litt mye da,skrur eg den ned til 98 da forsvinner de boksene.
    Dersom man ikke får klipping (at feltene går i ett), så må man justere kontrasten basert på eventuelle fargeinnslag. Veldig ofte vil man oppleve at man får innslag av rød/rosa en eller annen plass i gråskalaen når kontrasten settes for høyt. Da må man justere ned til fargeinnslagene forsvinner. Dette er imidlertid noe man må ta hensyn til selv om kontrasten tilsynelatende er satt riktig (feltene bak den stiplede linjen går i ett) også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil dere klippe i hvitt? Det er svært mange filmer, inkludert demomaterialet på DVE som har 'hvitere enn hvitt' informasjon. Har fra Joe Kane selv (har vært på seminar med mannen bak disken, Joe Kane) og han sier det skal kalibreres UTEN klipping. Sortere enn sort kan man velge å ha med om man vil og utstyret tillater det, men hvitere enn hvitt skal med. Ikke alt utstyr tillater dette, dog.

Sortere enn sort pleier jeg å klippe, da mange 'gjemmer' en del komprimeringsstøy i dette området. Se f.eks på LotR åpningssekvensen på DVD, det ser grufullt ut hvis man tillater BtB.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •