DVD Video Essentials (PAL)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD Video Essentials (PAL)

Etter timevis av tweaking mener jeg nå å ha funnet "sweetspot" på oppsettet hos meg, og vil gjerne dele noen erfaringer med dere andre... :lol:

Mitt oppsett:

HTPC:
    HP Pavillion 2,53Ghz 512RAM 120Gb HDD
    WindowsXP sp#1 DirectX9
    ATI Radeon 9000Pro 64Mb DDR (Driver: Catalyst v3.10)
    TheaterTek DVD player (Brukes kun på avspilling DVD)
    ZoomPlayer 3.10 (Brukes til avspilling andre media filer)
    ffdshow-20031128
    Powerstrip 3.47

Projektor: Electrohome Marquee 8" EMF (m/Roscoe filter på rød+grønn)

Kjører VGA > 5BNC mot projektor. Via Powerstrip kjøres progressivt 1280x864 @75Hz (PAL).

Uten noen form for postprossessering av bildet, vil DVD som utgangspunkt være noe soft, rett og slett fordi 720x576 er lav oppløsning som utgangspunkt på et bilde som måler 105" diagonalt (16:9).
    HD er derimot sylskarpt, og "berre lekkert" :shock:

Kjørte gjennom Video Essentials på gråskala, og fargemetning. Det som er viktig er også instilling av skarphet, hvor feil bruk av ffdshow kan gjøre vondt verre :wink:

I ffdshow er jeg havnet på:
    - Dscaler filter (sharpen 128)
    - Gradual denoise 30
    - Resize 1280x864 (Lanczos) Luma sharpen 1.7 Croma sharpen 1.0

Dette gir i.f.t Digital Video essentials et meget bra resultat, MEN med noe "edge enhancements". Nå er dette for min del å foretrekke, da bildet via TheaterTek ellers blir noe for soft etter mine øyne. Regner det som meget mulig at jeg kan få bort det lille som er av "edge enhancement" når min video kabel byttes ut i bedre kvalitet (Benytter 12m billig Clas Olson kabel).

Dersom ffdshow instillingene beholdes som ovenfor, men at Dscaler sharpening deaktiveres, viser testene i Digital VE helt perfekte linjer, uten "edge enh." Gir meget bra resultat, men noe mykere bilde.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KULT!

Må bare legge til, om du ikke allerede er klar over det, at Radeon 9000PRO (etter det jeg har fått med meg) ikke har hardwarestøtte for Direct-X 9.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det ja, dette var jeg også klar over før jeg kjøpte kortet. Da jeg ikke bruker maskinen til spill, ville jeg kun ha et som kunne takle video i bra kvalitet, og at jeg kunne eksperimentere noe med f.eks ffdshow og resize uten å bli plaget av hakking i bildet.

Mener nå at jeg har fått bildet >20% forbedret siste par 3 uker. Det jeg har utført så langt er:

- Kjørte full rekalibrering av PJ, da dette siste gang ble utført når jeg var rimelig "fersk" på området :lol:
    -Geometri og fokus er 100% over hele bildet (også til hjørnene).
    -Lagt meg på "riktig" og bedre forhold på oppløsning.
    -Fargefiltre på rød og grønn
    -Fintunet ffdshow settings, etter Digital VE.

Testet med Lanczos resize sharpen:

1440x960p@72Hz (Greit nok, men mistanke om overlapping på scanlinjer)
    1440x720p@50Hz (Skarpt og greit bilde, men noe flimmer)
    1280x864p@75Hz (Min "sweetspot" på PJ, meget bra bilde)

Via PC mener jeg nå det ikke er så mye mere å hente på PQ via nåværende hardware oppsett.

Neste "hopp" for å bedre PQ må være Holo3D.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt utenom tema: Du er fornøyd med maskinen? Radeon 9000kortet?
    Generell ytelse?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Er fornøyd med maskinen ja. Har hatt den i ca 1,5år nå...noe sugen på den nye modellen som har større disk, raskere CPU og ikke minst Radeon 9800 :shock:
    Radeon9000 er bra på bildekvalitet...ser heller ikke forskjell mot mitt gamle RadeonVE. Det er vifte på Pro kortet, men den bråker lite. Har overklokket via Powerstrip til 299,25Mhz, og fungerer stabilt.

Hadde tidligere hjemme snekra pc hvor jeg bygde på et Chieftec dragon kabinett. Dette bråka forferdelig, så jeg satte den i en støykasse, og satte den inn hos fruen :lol:

Pavillion maskinen er greit støysvak, men når jeg går over til Holo3D, vil jeg skaffe meg en mindre maskin. En HP eller IBM lavprofil pc. Vi forhandler disse, og jeg synes disse er utrolig støysvake, til tross for at dette er P4 2,5Ghz maskiner.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd Matrox Pharelia? Det er sinnssykt bra og det har en helt hemningsløst bra fargekorreksjonssoftware. Jeg har også mulighet til 3-skjermsløsning. De går for å være konger på 2D-bilder. Kortet mitt er et Millennium P750 der "P" står for Pharelia Chipsett.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...4&GrpID=1&s=pl

Jeg bruker det derimot ikke til HTPC...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Noen som har prøvd Matrox Pharelia? Det er sinnssykt bra og det har en helt hemningsløst bra fargekorreksjonssoftware. Jeg har også mulighet til 3-skjermsløsning. De går for å være konger på 2D-bilder. Kortet mitt er et Millennium P750 der "P" står for Pharelia Chipsett.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...4&GrpID=1&s=pl

Jeg bruker det derimot ikke til HTPC...
    Jeg hadde samme kort, men byttet til Radeon etter ca 14 dager. Kjøpte det etter anbefaling av en onkel som er teknisk leder i NRK. Det stemmer at Matrox kortene er konge på 2d redigering, men til avspilling av er fortsatt Radeon konge. Eneste jeg savner er 3 skjerm løsningen, 2 LCD skjermer + projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarer ikke få ffdshow til å fungere.... er det noen som kan fortelle meg litt detaljert hvordan jeg kan gå frem med innstillingene? Jeg kjører nå WinDVD 6 Platinum som DVD software, bildet blir bra, men jeg tror det er enda mer å hente....

Øvrig kjører jeg WinXP, service pack 1. Har installert DirectX9b. Skjermkortet er et NVIDIA MX400 kort med 64 Mb minne.

Hvilke programmer trenger jeg, i hvilken rekkefølge skal de settes opp, og hvordan kan jeg bruke ffdshow i WinDVD Platinum?

Maskinspek forøvrig er:
    1,5 GHz P4 prosessor
    512 Mb RAM
    60 Gb Harddisk

Maskinen er en Dell Optiplex GX 240

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Du finner det meste her i ffdshow tråden på avsforum;
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=246752

Laaang tråd, så du har litt lesing foran deg :lol:

Forøvrig bør du benytte SSE2 versjonen av ffdshow. Denne er optimalisert for P4, og ytelsen er dramatisk bedre enn standard versjonen..

Link for DL av SSE2 her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •