Oppskalering av DVE til 1080i ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppskalering av DVE til 1080i ?

Jeg har en Snazio 1350 DVD-spiller som også spiller av diverse video-filer via nettverk. Den oppskalerer også DVD (ikke CSS) til bla. 1080i. Jeg ønsker å gråskalakalibrere min Benq 8720 for avspilling av HD-materiale via nettverk, og lurer på om oppskalering av DVE til 1080i i Snazioen vil gi riktige bilder å kalibrere etter? Jeg tenker spesielt på kapitlene for 20, 40, 60, 80 og 100IRE "flat field" og kapitlene for setting av sortnivå og kontrast.

Gunnar

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve skaleringen har ikke noe å si, den bare endrer oppløsningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som muligens er spørsmålet er vel egentlig om Snazioen konverterer fargekodingen fra DVD til HD når oppløsningen oppskaleres til HD? Mulig jeg må poste på Snazio-forumet for å fine ut dette. Jeg vet ikke hva som er vanlig med DVD-spillere sm oppskalerer. En skulle jo tro at spilleren må gjøre dette.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snazioen gjør ingen konvertering av fargekodingen (BT601 til BT709), slik at jeg er avhengig av å bruke testbilder som er riktig kodet for HD. Jeg har funnet det jeg trenger av MPEG2 1080i .ts testfiler via Google, så nå er det bare å kalibrere ivei.

Gunnar

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Snazioen gjør ingen konvertering av fargekodingen (BT601 til BT709), slik at jeg er avhengig av å bruke testbilder som er riktig kodet for HD. Jeg har funnet det jeg trenger av MPEG2 1080i .ts testfiler via Google, så nå er det bare å kalibrere ivei.

Gunnar
    Det du angir her virker jo veldig fornuftig, men jeg tenkte litt på en annen ting. Hvordan vet man at det HD kildemateriale man eventuellt har laster ned og kan bruke på Snazioen har riktig fargekoding i forholdt til HD standarden?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan en kan sjekke det er jeg ikke sikker på, men jeg går ut fra at programmer som sendes i HD feks på amerikansk tv har riktig fargekoding. Hvor stor forskjellen er har jeg ikke sjekket, men jeg har en del materiale både på DVD og HD, så jeg kan jo sammenligne oppskalert 1080i DVD og HD.

Gunnar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •