Beste plassering av sub nr 2.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste plassering av sub nr 2.

Jeg har fra før en SVS PB10 og er svært fornøyd med denne, men tilslutt ble vissheten om at det fantes noe enda råere der ute for stor slik at jeg bare måtte bestille meg en SVS PB12 plus/2.

Mitt spørsmål er da hvor jeg bør sette den nye sub'en.
    Basert på erfaring med kalibrering av min PB10 så er hjørnet til venstre den desidert mest egnede posisjonen for sub. Det fungerer også greit rett til høyre for Front R høytaleren, men her får sub'en mye mindre drahjelp fra rommet gainmessig, selv om frekvensresponsen er ok.

Det jeg tenkte var da å fortsatt ha PB10 på sin vante plass i hjørnet siden den nok trenger all den drahjelp den kan få for å henge på PB12 plus/2, og sette den nye til høyre for Front R.

Men på den annen side er jeg redd for at jeg ikke skal få utnyttet det beste fra PB12 dersom jeg ikke setter den i hjørnet, som jo er den beste posisjonen.

Noen som har noen forslag/erfaringer. Bør den kraftigste sub'en ha den beste posisjonen, eller bør man bruke denne posisjonen til å hjelpe den "svakere" sub'en? (dersom man kan kalle PB10 svak )

Vedlagt ligger en meget kjapp tegning av rommet (uten alle møbler, bare de i umiddelbar nærhet til anlegget.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er langt fra noen ekspert på dette emnet, men jeg ville valgt den beste plasseringen for PB12'en. Kjipt å ikke få utnyttet den til sitt fulle. Bruk så PB10'en til å suplementere PB12'en.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fristet til å tenke i de samme baner. Men jeg er imidlertid i tvil om PB10 kan supplere med noe som helst dersom den ikke får drahjelp av rommet. Jeg har nemlig ingen problemer med store dips slik anlegget er kalibrert i dag, så PB10 får dermed mer en rolle for å gi bedre bass i flere posisjoner samt å øke headroom.
    Uansett så gleder jeg meg til sub'en kommer i hus slik at jeg kan ta fatt på kalibrering. Det er faktisk noe av det jeg synes er morsomst med det å få nye komponenter

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er målinger

Jeg har nå testet PB10 i begge posisjoner, noe som gir en viss pekepinn på ytelsen i de forskjellige posisjonene. Umiddelbart ser høyre side ut til å være den mest "balanserte" posisjonen. Men den fysiske opplevelsen er en helt annen når den står i hjørnet hvis dere skjønner hva jeg mener. Bassen virker også mer sømløs når den står i hjørnet

Jeg ser jeg har en dip rundt 44 hz, men denne er jeg ikke så bekymret for. Som sagt blir det to sub'er, samt at systemet i praksis skal spille sammen med fronter og utsettes for romkorreksjon og nøyere kalibrering.

Delefrekvens var satt til 60 hz under testingen, siden det er denne delefrekvensen som har gitt desidert best resultat i mitt anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To alternativ avhengig av hva du har frihet til å gjøre i rommet:
    -Stacking i venstre hjørne - PB10 oppå PB12. Høyst sannsynlig det som gir mest trøkk
    -PB12 i venstre hjørne, PB10 så nært der du sitter som mulig, eller omvendt hvis det funker bedre. Krever litt mer eksperimentering og tuning av fase, men kan være vellykket hvis du får det til.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd med PB10 plassert i det lille rommet mellom 2-seter og 3-seter, men dette resulterte kun i litt vibrasjoner og null bass. Synet av en PB10 oppå en PB12 plus/2 tør jeg ikke å tenke på en gang!! Folk kommer til å bli skremt bare av det massive synet

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var overhodet ingen problemer med å få plassert begge SVS'ene.

PB12 plus/2 gikk i hjørnet til venstre for anlegget, PB10 til høyre for anlegget.
    Deretter ble begge fasejustert for å oppveie for rommets svakheter best mulig.
    Resultatet ble så bra at behringeren kunne kastes ut!

Bassen er nå helt fortreffelig. Dyp, punchy, tung og nøyaktig bass som ikke dominerer lydbildet og skiller seg ut fra resten, men som kommer til de grader dersom forholdene ligger til rette for det (et skikkelig LFE spor f.eks) Det må rett og slett bare oppleves!! Dette er det sikkert flere SVS eiere som kan skrive under på!

Og sjekk dypbassresponsen jeg får med 16hz tuning. Er jo kun et lite db dropp ned til 10hz!!

Legger ved total frekvensrespons. Visst kan ting sikkert bli bedre, spesielt den lille peaken ved 80hz skulle jeg gjerne ha blitt kvitt, men dette er bare flisespikkeri. Det viktigste er at ingen korreksjon er nødvendig, og nå spiller alt på "lag" med rommet. Bildet er med begge sub'ene i drift i tillegg til fronter. Delefrekvens er satt til 80hz. Romkorreksjon er ikke aktiv siden denne av en eller annen grunn fjerner 4-5 db fra 25hz og nedover på mine målinger, noe som fjerner en del av punchen i systemet. Dette er litt frustrerende, da lydbildet ellers blir noe bedre med romkorreksjon aktiv. Dessverre kan jeg ikke bare booste sub-kanalen siden resten av spekteret i sub-området ikke blir justert. Bassen blir dermed for dominerende hvis jeg skrur opp sub-kanalen en 4-5 db.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett lite tanke-eksperiment: Hva om du fordeler "sub-bassen" slik at Plus/2 tar seg av grovarbeidet med f.eks 16-60 Hz og PB10 fra +/- 50 til 80 Hz dersom du har mulighet til det? Tallene er jo selvfølgelig avhengig av hva du bruker som frontkanaler og hvordan de spiller i dybden.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Ett lite tanke-eksperiment: Hva om du fordeler "sub-bassen" slik at Plus/2 tar seg av grovarbeidet med f.eks 16-60 Hz og PB10 fra +/- 50 til 80 Hz dersom du har mulighet til det? Tallene er jo selvfølgelig avhengig av hva du bruker som frontkanaler og hvordan de spiller i dybden.
    Jeg har tenkt i de samme baner, men da kreves et aktivt delefilter av noe slag.
    Men nå har ikke PB10 noen problemer her. Det er bare å guffe på litt mer på PB12'en. I mitt rom jevnet dette faktisk ut bassresponsen en god del.
    Det blir dermed mer belastning på PB12 automatisk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •