Subkalibrering XTZ 99w12 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    god kveld

Da har jeg prøvd med en hjørneplassering av subben min uten at det ble noe bedre
    Tvert imot, fikk flere dipper enn jeg har hatt tidligere.

Min hittil beste plassering er som skissert på vedlagt bilde.
    Har lagt ved beste kurve jeg har oppnådd.

Har lest noen med samme sub som har en helt vanvittig bass.... Jeg kan ikke si jeg opplever det. Men for all del, den leverer varene.

Hvis noen har noen generelle tips om hva som kan prøves så tar jeg gjerne mot forslag!

--
    Svein-Helge

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

!2 Hz

Skjønner ikke helt hvordan du har fått til den målingen på 12Hz. Selv med SVS-elementer i min XTZ så fikk jeg ikke til det.
    Se denne tråden for mine frustrasjoner:-D
    SVS element i XTZ

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 stk XTZ 12 og får et utslag på 88 dB i 12HZ (korrigerte verdier). Jeg hører selvsagt ingenting der, men døra inn til stua begynner å vibrere og støye. Må få ordnet meg med noen tetningslister så den sitter bedre.....

At det er så høyt ved 12HZ har nok sammenheng med at jeg har en kraftig dipp mlm. 50-60 HZ hvor jeg kalibrerte til 85dB før jeg begynte målingene.
    Synes det er rart at den går så dypt, og lurer på om det evt. er noe feil ved sinustonene som ligger ute på L_sound. Men når det er sagt så hører jeg ingenting så de kan i alle fall ikke være over 20HZ, og døra vibrerer som sagt så det er antakelig ikke noe galt med radioshacken....

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å vri subben sånn at fronten peker inn i hjørnet bak høytaleren? Det gjorde jeg her om dagen, og da forsvant mye av "retningsbetemmelsen" og det ble mer trøkk i sweetspot.. Nå har jeg ikke somlet meg til å kjøpe dbmåler ennå, og målingene blir sikkert ikke perfekte, men bassen oppleves bedre enn før og det er jo pri-1 hos meg..

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrerte litt på XTZ'n min i dag jeg også, ble litt forundret over hvor dypt den spilte. Det er ikke gjort i mitt rom, men i kinoen til broren min som låner sub'en min. Rommet er ca 3 x 6,5m

Turkis = plassering nr 1 (venstre hjørne front, veldig nærme sidevegger)
    Blå = Plassering nr 2 (Flyttet ca 10 cm lenger ut fra veggen)
    Lilla = Plassering nr 3 (nesten samme som over, men front på sub mot høyre, ikke ut mot rommet)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også nevnes at det er målt med radioshack.
    Egentlig trodde jeg ikke det var mulig å få slike utslag med denne sub'en.
    Men som en nevnte lenger opp, man hører ikke noe lyd, men lampene rister og det er bare moro :-D
    Har aldri tidliger fått noe liknende frakvenskurve med denne subben, eller min gamle Sony 900 et eller annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av avdeling20
    Kalibrerte litt på XTZ'n min i dag jeg også, ble litt forundret over hvor dypt den spilte. Det er ikke gjort i mitt rom, men i kinoen til broren min som låner sub'en min. Rommet er ca 3 x 6,5m

Turkis = plassering nr 1 (venstre hjørne front, veldig nærme sidevegger)
    Blå = Plassering nr 2 (Flyttet ca 10 cm lenger ut fra veggen)
    Lilla = Plassering nr 3 (nesten samme som over, men front på sub mot høyre, ikke ut mot rommet)
    heisann.
    hvordan klarer du å få så høy db-måling ved de laveste frekvensene?? Jeg sliter litt med det...
    Tenker da på plassering + innstillinger på sub/forsterker

--
    Svein-Helge

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste vi har gjort er å flytte rundt på sub'en, små endringer av plassering kan gi stor utslag.
    Men forstår ikke at det er mulig å få denne typen utslag med en slik sub. I mitt rom får jeg ikke noe som ligner denne frekvenskurven en gang.

Legger ved en tegning av rommet den står i nå.
    Denne plasseingen ga den lilla kurven.

Alle ht er for øvrig satt til small. Begge pluggene i sub'en

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrerte litt på XTZ'n min i dag jeg også, ble litt forundret over hvor dypt den spilte.
    Se der ja....
    Likner litt på mine resultater bortsett fra at jeg får et utslag på 88 dB ved 12 HZ, men så har jeg to stykker også.
    Litt sjokkert over at den går så dypt.
    Nå er det jo en mulighet for at det kan være noe feil med sinustonene, men i så fall vil jo samme feilen gå igjen hos alle som har brukt disse til målinger; inkludert svs-eiere..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste vi har gjort er å flytte rundt på sub'en, små endringer av plassering kan gi stor utslag.
    Men forstår ikke at det er mulig å få denne typen utslag med en slik sub. I mitt rom får jeg ikke noe som ligner denne frekvenskurven en gang.

Legger ved en tegning av rommet den står i nå.
    Denne plasseingen ga den lilla kurven.

Alle ht er for øvrig satt til small. Begge pluggene i sub'en
    heisann.
    Den plasseringen din blir nok litt vanskelig i min stue ja....
    Men hvor høyt hadde du mastervolum på forsterkeren under kalibreringen?
    Hvor høyt har du stilt gain på subben?

--
    Svein-Helge

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Master volum var på -36, uten at det sier så mye, det var i hvert fall på en ca 3 år gammel Yamaha receiver. Gain på sub var ca kl 11 eller rett under.
    En ting skal være sagt, jeg tror ikke jeg ville satset på å kjøre volumet mye høyre med denne suben men litt hadde den klart tror jeg.
    Hørte ingen ulyder.
    Men jeg forstår fortsatt ikke hvordan dette er mulig med denne "lille" suben.
    Kassen har jo et forholdsvis lite volum, og slik vi testet den var den en lukket konstruksjon, som jeg trodde gjorde så den rullet av tidligere.
    Hva skjer da når man tar ut pluggene???

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer da når man tar ut pluggene???
    Det er bare å pröve. Lyden skal etter sigende bli strammere.
    Du har også et High Pass-filter som kutter bass under 30-35 hz, hvis du har problemer med "brumlebass". Og du har en EQ-Switch som öker 7db ved 50hz, hvis det skulle trenges.

Edit: EQ-switch trenger du ihvertfall ikke, ser jeg. Sjekk om denne funksjonen står på. I såfall: pröv å slå den av.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge står til off.
    Men hadde vært fint hvis det var EQ som stod på, kunne fått en fin kurve da 8)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge står til off.
    Men hadde vært fint hvis det var EQ som stod på, kunne fått en fin kurve da 8)
    Hadde selv en topp på 40hz som jeg slet lenge med å få vekk. Det löste seg relativt bra ved å plugge alle portene og flytte den enda noen cm ut fra veggen. I samspill med XTZ nr.2 ble dette ytterlig bedre, selv om jeg hadde en dipp på 50hz, noe som ordnet seg med EQ-Switch. Må bare få tak i en Behringer nå for å jevne ut kurven helt. Basstrykket er ihvertfall utrolig bra nå, både til film og musikk. Tror jeg må måle litt en dag hvor mange db anlegget klarer på der Krypton sprenges i begynnelsen av Superman Returns. Spilte denne scenen for en kamerat her om dagen og vi ble begge litt...kremt.."overrasket" over hvor höyt, dypt og kraftig det smalt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •