Subkalibrering XTZ 99w12 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Prøv forskjellige avstander fra vegg/hjørne. Noen få cm kan utgjøre store forskjeller. Min spiller meget bra ca 20 cm fra bakvegg og 10 cm fra sidevegg. Men min sub har elementet på siden, så det blir endel annerledes.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Prøv forskjellige avstander fra vegg/hjørne. Noen få cm kan utgjøre store forskjeller. Min spiller meget bra ca 20 cm fra bakvegg og 10 cm fra sidevegg. Men min sub har elementet på siden, så det blir endel annerledes.
    heisann.

Skal prøve litt forskjellige plasseringer, men passer jo litt dårlig å ha subben mye lenger frem enn frontene slik oppsettet er nå.

Har enda ikke forsøkt hjørneplassering, det må testes i løpet av helga!!

Spm angående radioshack:
    er det slik at du skal stille mastervol slik at 50HZ gir 80db utslag med de forskjellige tuninge du gjør på subben?? Jeg er litt usikker på det fordi på lsound står det at mastervol skal være det samme på de forskjellige målingene. Men mastervol blir jo forskjellig på de ulike innstillingene hvis 50hz skal gi 80db utslag....

Kan noen forklare hva jeg misforstår her??

--
    Svein-Helge.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et innlegg skrevet av flageborg her, så mener vel han at du skal stille inn lydmåleren til 87db ved 50hz deretter ta målingene og skrive inn de målingene i db du får fra sinusfilene. Driver med dette selv nå.. Måler flytter flytter måler, men det blir bedre å bedre, så slike ting er ikke gjort i en fei nei..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv brukt 50hz og 80db som referanse. Har holdt på i hele går og flere timer i dag, og føler jeg har fått det ganske bra til selv om jeg har endel topper og dipper. Fra mitt første forsøk med én sub som ikke kom dypere enn 35hz, til to subber som begynner forsiktig på 15hz. Kurven er langt fra rett, men allikevel ingen "alvorlige" dipper. Skal anskaffe meg en Behringer for å få justert litt ekstra.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raggen
    I et innlegg skrevet av flageborg her, så mener vel han at du skal stille inn lydmåleren til 87db ved 50hz deretter ta målingene og skrive inn de målingene i db du får fra sinusfilene. Driver med dette selv nå.. Måler flytter flytter måler, men det blir bedre å bedre, så slike ting er ikke gjort i en fei nei..
    har du link til det innlegget??

Jeg har foreløpig ikke flyttet på subben, men testet med og uten propper i subben.

--
    shh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny plassering....

heisann.

Har prøvd ny plassering på subben og dermed fjernet ett par 'dipper' fra forrige plassering
    Subben er nå plassert nærmere ett hjørne i stuen.

Men har fortsatt en kraftig dipp ved 100hz.
    Er det noen logisk forklaring på dette??

--
    Svein-Helge

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av emica
    heisann.

Har prøvd ny plassering på subben og dermed fjernet ett par 'dipper' fra forrige plassering
    Subben er nå plassert nærmere ett hjørne i stuen.

Men har fortsatt en kraftig dipp ved 100hz.
    Er det noen logisk forklaring på dette??

--
    Svein-Helge
    Har du prøvd samme måling med phase 180, 90 og 0?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd samme måling med phase 180, 90 og 0?
    morn.
    Bruker fase 0 nå, har prøvd 180, men det ga flere dipper.
    Har ikke prøvd 90, det må gjøres i kveld
    Takk for tipset!

--
    Svein-Helge

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har mulighet til å flytte på sitteposisjonen bør du også ta målinger foran og bak sweetspot. Hos meg er det en kraftig heving av problemfrekvenser (store dipper) hvis jeg flytter en meter lenger bak. Dessverre vil det være rett foran kjøleskapet...

En sub skal vel spille relativt lineært i et åpent område. Dipper og topper du ser er i stor grad skapt av rommet. En annen vesentlig faktor er utfasinger med andre høyttalere. Suben vil ikke kunne spille i fase ved alle frekvenser.

Hvor dypt går suben din?

Hiver meg også på viktigheten av å justere plasseringen innenfor det området du har funnet best i rommet. Har økt dipper med opptil 12 db ved kun noen titals cm forandring!

Ellers er det bare å stå på he he.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Hvis du har mulighet til å flytte på sitteposisjonen bør du også ta målinger foran og bak sweetspot. Hos meg er det en kraftig heving av problemfrekvenser (store dipper) hvis jeg flytter en meter lenger bak. Dessverre vil det være rett foran kjøleskapet...

En sub skal vel spille relativt lineært i et åpent område. Dipper og topper du ser er i stor grad skapt av rommet. En annen vesentlig faktor er utfasinger med andre høyttalere. Suben vil ikke kunne spille i fase ved alle frekvenser.

Hvor dypt går suben din?

Hiver meg også på viktigheten av å justere plasseringen innenfor det området du har funnet best i rommet. Har økt dipper med opptil 12 db ved kun noen titals cm forandring!

Ellers er det bare å stå på he he.
    morn.
    Sweetspot er ganske spikra da jeg sitter i en sofa inntil bakveggen. Blir vanskelig å måle bak sitteposisjon og lenger frem blir for nærme tv/frontene.

Problemet rundt 100hz kan vel være fase problem med frontene mine. Har prøvd med fase 0,90 og 180, og eneste forskjell var at jeg fikk dipp ved litt lavere frekvens enn 100hz. Vet ikke om det burde fortelle meg noe... Tror frontene mine ikke går lavere en 40hz, så i område < 40hz er ikke utfasing noe problem.

Hvor dypt bassen går... tja, har lagt ut en graf tidligere i tråden, og subben gir utslag på 12hz.

Skal prøve en ny plassering for å sjekke om jeg får opp litt db på de laveste frekvensene, samt fjerne "100Hz dippen"

jau jau, er bare å stå på ja
    Tidkrevende prosess det her!!

--
    Svein-Helge.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva sier papirene på suben om hvor dypt den går? I praksis i ditt rom gir den ingenting til deg som lytter under 30 hz, husk øret er mindre følsomt i dette området og kurven faller brått rundt denne frekvensen.

Det viktigste spørsmålet, hvordan høres det ut?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva sier papirene på suben om hvor dypt den går? I praksis i ditt rom gir den ingenting til deg som lytter under 30 hz, husk øret er mindre følsomt i dette området og kurven faller brått rundt denne frekvensen.

Det viktigste spørsmålet, hvordan høres det ut?
    Man hörer da vitterlig fint ned til 20hz eller er det jeg som oppfatter ditt innlegg feil?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriver at i hans rom med den målingen vil det være lite trykk i dette området, og derfor lite hørbart for det menneskelige øret.

Er klar over at vi hører ned til 20 hz, samtidig som vi er lite følsomme i dette området.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriver at i hans rom med den målingen vil det være lite trykk i dette området, og derfor lite hørbart for det menneskelige øret.

Er klar over at vi hører ned til 20 hz, samtidig som vi er lite følsomme i dette området.
    Beklager, så ikke frekvenskurven hans för nå.
    Uten at jeg skal påberope meg ekspert-tittel så ser det ut for meg som at subwooferen må flyttes på igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt i orden

Sjekket spec til suben, den går til 25 hz +-3db. Kan være mer å hente med plassering.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, så ikke frekvenskurven hans för nå.
    Uten at jeg skal påberope meg ekspert-tittel så ser det ut for meg som at subwooferen må flyttes på igjen.
    jepp, må vel det.
    Synes virkelig subben har gitt musikkopplevelsen et stort løft, kontra når jeg bare spiller med frontene. Men hvis jeg kan få det bedre så vil jeg selvfølgelig det....
    Bør en 'ideel' kurve spille høyere i de laveste frekvensene (se grafen jeg la ut i ett innlegg tidligere)??

Skal prøve den helt inntil ett hjørne å prøve derifra.
    Legger ut graf når den er klar.

--
    Svein-Helge.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter (ikke så rent lite) med plassering av en maken sub, så jeg raider tråden din litt jeg.. :-P
    Jeg har ikke måleutstyr så jeg må stole på ørene mine, og de hører veldig godt hvor subben står plassert. Har du hatt samme problem? Det er ikke så lenge siden jeg kjøpte min og har foreløpig ikke kommet lengre enn å sette subben i sweetspot og krype rundt for å finne hvor det blir mest bass. Det fikk jeg tre forskjkellige plasser i rommet, men på alle tre plasseringene blir den veldig retningsbestemt, uansett innstillinger på deling osv..

Har du/dere noen tips til utprøving?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Sliter (ikke så rent lite) med plassering av en maken sub, så jeg raider tråden din litt jeg.. :-P
    Jeg har ikke måleutstyr så jeg må stole på ørene mine, og de hører veldig godt hvor subben står plassert. Har du hatt samme problem? Det er ikke så lenge siden jeg kjøpte min og har foreløpig ikke kommet lengre enn å sette subben i sweetspot og krype rundt for å finne hvor det blir mest bass. Det fikk jeg tre forskjkellige plasser i rommet, men på alle tre plasseringene blir den veldig retningsbestemt, uansett innstillinger på deling osv..

Har du/dere noen tips til utprøving?
    heisann.
    har prøvd sub ved siden av høyre- og venstre front, samt ved siden av sofa, slik at den står inntil ett 'hjørne'.
    Jeg har ikke klart å høre hvor bassen kommer fra.
    Har satt alle ht til small og delt på 80hz

Det sies jo fra de erfarne at plassering inntil ett hjørne (ved to yttervegger) gir best bass. Du kan jo teste det og høre selv hva du synes. Har ikke fått testet denne plassering selv, men til nå har jeg fått best resultat når bassen står inntil sofa og yttervegg (ett slags hjørne altså..)

Uansett er det kjekt og moro med db-måler
    Koster bare 3-400 kr hvis jeg ikke husker helt feil.

--
    Svein-Helge

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dbmåler skal helt klart kjøpes ja. Men i dag ble problemet straks mindre etter at jeg fikk en ny og myye bedre forsterker i hus. Frontene fikk visst nytt liv og nekter å la subben få bestemme her i huset.. :-P

Min står også plassert som din i enden av en sofa og ved yttervegg, en meter eller så foran venstre front. Akkurat nå sitter jeg og lurer på om det er selve veggen jeg hører og ikke subben. Isåfall har jeg en bass på ni m2 i kjellerstua..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •