bass på feil sted.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy bass på feil sted.

jeg har tidligere lagt inn tråd her hvor jeg skrev at jeg mangler bass fra recieveren min. vel, jeg har nå funnet bassen, på siden av den ene fronthøyttaleren. når jeg sitter i lytteposisjon føler jeg at bassen faller helt bort. hva kan jeg gjøre for å få bass der? høyttalene er et par infinity reference 31i og de står på langsiden av rommet. rommet er på maks 15kvm og er ganske fyllt av møbler, stereoutstyr osv. som sagt er det liksom inni hjørnet ved siden av den ene fronten det er skikkelig trøkk på bassen. så hvis det er noen som har gode råd så tar jeg imot med stor takk!!!

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen gjemmer seg ofte i hjørnene :-)

Prøv å dra høyttalerene ut fra veggen (og evnt. hjørner) sett dem 0,5 - 1 meter ut fra hjørne/bakvegg og se hva som skjer da. Små justeringer kan kanskje hjelpe. Spiller du med langvegg eller kortvegg? Tegning?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg spiller på langvegg. jeg har prøvd å trekke høyttalerne ut som du sier, og da er ikke bassen å finne noe sted

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    plis er det noen som har noen kloke ord?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målsatt tegning/skisse av rommet hadde vært fint!
    Og er det unormalt mye bass i hjørnet, eller er det unormalt lite bass i sweetspot?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite triks kan man kanskje hente fra rom respons og mer riktig rom plasering for subwoofere. Der er det å plassere subwooferen i lyttepossisjon og går rundt i rommet og sjekke hvor man får beste bass respons og flytte subben dit. Dette går jo ikke likegreit for front høytalerere som skal spille i stereo i resten av frekvens området osv, men det kan kanskje gi en liten pekepinn på hvor høytaleren kan plasseres for å gi en bedre respons i bassen i lytte possisjon.

En annen ting jeg tenkte litt på med den beskrivelsen din, er om det kan være noen fase feil i kobblingen internt i høytalere eller eksternt for høytaler kabler slik at de faser hverandre ut osv. For bass elemntene i høytaleren kan man teste fase med et lite 1.5 volts batteri og se hvilke vei elemtntet går med polariteten på batteriet og høytaler terminalen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og er det unormalt mye bass i hjørnet, eller er det unormalt lite bass i sweetspot?
    Begge deler sannsynligvis, det er jo det som er problemet regner jeg med. Å forske på plassering av høyttalere, sitteposisjon eller eventuelt "snu" rommet er nok det eneste som hjelper her. Det er mange muligheter, og det er utrolig hva bare det å flytte litt på sitteposisjon noen ganger kan gjøre. Nå hjelper kanskje ikke det siden bassen har gjemt seg i hjørnet (noe som ikke er helt unormalt), så jeg ville jobbet med plassering av høyttalerne.

Newcomer FoN sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du... Har/hadde samme problemet som deg, mye av bassen gjemte seg i hjørnene + et lite "rom". Det hjalp faktisk litt med å bare plassere en pute i hvert hjørne.. :???: selv om det lille rommet har jeg ennå ikke funnet noen løsning på.. :neutral: Mangler fortsatt så godt som all bassen min... :???:
    Fint om du hadde funnet et løsning :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar! jeg vil påstå at det er veldig god og fyldig bass i hjørnet og unormalt lite i sitteposisjon. jeg skal prøve å tegne en enkel tegning så dere får se. jeg skal prøve det du sier med å sette den i lytteposisjon og gå rundt og høre hvor den er best, og så flytte den dit.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tegning av rommet

her har jeg lagt ved ein enkel skisse av rommet mitt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høyttalerne er ikke koblet i motfase nei. jeg har sjekket opptil flere ganger
    men hvis noen har råd eller tips, gode eller dårlige, så plis snakk! trenger alle råd jeg kan få

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket om du har satt en delefrekvens på recieveren din da? For i et så lite rom så burde det være bra trykk med så store høytalere.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor nøyaktig skissen din er tegnet, men hvis det stemmer det at sideveggene er såpass forskjellig avstand fra hverandre og du spiller på tvers av rommets lengderetning, ser jeg det som ikke uasansynelig at du har lyttepossisjonen i et minimums område for bass respons med stående bølger som nuller ut hverandre og jobber på tvers av lyttepossisjonen.

Mulig du kunne fått bassen fokusert bedre med å flytte høytalerene og lyttepossisjonen så responsen fra sideveggene blir mer symetriske om lytte possisjon.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar. jeg har drevet å fiklet med den reciever så mye at jeg tror jeg har klart å få den til å kjøre rent stereo og ikke dele noe... jeg har nå oppdaget at hvis jeg legger med litt lavt i sofaen så er det liksom bedre resultat der... det er også ganske begrenset hvor mye jeg kan flytte på høyttalerne fordi det er flere møbler som ikke er med på skissen som også må stå en plass..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sette anlegget på kortveggen motsatt av døra? Du får sofaen foran døra, men den trenger ikke stå klin oppi. Må ofre litt vet du

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips er å fjerne pc-pulten og høre hva som skjer da.Hulrommet under den vil nok fungere som en "extra basskass" ,spes om du har bassreflekshøytalere.
    Oakkurat som om du åpner bakluka på en stasjonsvogn med subkasse baki,så vil bassen bli svakere. Prøv å dytte pulten bort slik at høytalerne får like utgangspunkt.Tipper du vil ha like lite bass på begge sider da. Det løser jo ikke problemet med lite bass i lyttepos,men det forklarer hvorfor det er ulikt fra side til side om teorien min skulle slå til......
    Sliter med samme selv,men det rare hos meg er at bassen er helt rå når jeg kjører 5.1 suround,mens i stereo,så har all bassen gjemt seg i hjørnet.
    Tror dette er noe av det mest irirterende problemet man kan ha.
    Du vet at potensialet er der,men hvordan i h...... få det til å låte bra fra riktig sted????
    Velkommen i klubben "frustrerte bassjegere"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar! jeg skal prøve å gjøre som du seier med å flytte pulten. forøvrig vurderer jeg sterkt å gå til innkjøp av en subwoofer til max 2k. da vil jeg få brukt subwooferkanalen på film, og jeg får avbelastet frontene mine under stereoavspilling. noen som har gode forslag til sub? jeg har sett på velodyne vx10 Velodyne VX-10 - Hi-fi Center Kjeden
    og proson FINN torget - Hele Norges markedsplass for kjøp og salg av nytt og brukt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den med mest trøkk i ville eg satset på