Kalibrerings hjelp til SVS, bilder og grafer klart

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrerings hjelp til SVS, bilder og grafer klart

For to dager siden fikk jeg en SVS pb12+/2 i hus

Se linken i signaturen min for bilder av rommet og info om min hjemmekino. Har Patos Lyric 402 MKIII fronthøyttalere i et stereo anlegg. Disse skal i teorien gå til ca 35 hz.

Har aldri hatt sub før. Prøvd to ulike plasseringer. Den siste plasseringen (bak meg på venstre side med front mot kjøleskap) ble bestemt ut i fra å plassere suben i lytteposisjon og fant derfra ut hvor den gav mest i 50 hz området. Grunnen var at den første plasseringen (foran på venstre side med front mot rack, bokhyllen flyttet) gav svært mye fra 30 hz og ned, men lite fra 30-50 hz. Hørtes kjedelig ut.

Her er link til målinger av det overstående. Håper noen har noen gode forslag til hva jeg kan gjøre. Har noen voldsomme dipper.

http://avforum.no/forum/attachments/...nisk-bok10.xls

Har ikke prøvd med annen delefrekvens foreløpig.
    Har ikke lyttet meg fram til hva jeg liker best av innstillinger på den siste plasseringen, skal gjøre det i ettermiddag.

Mvh
    Ivan

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sette suben i lytteposisjonen igjen og spille av 20,30,50 og 70 hz sinustoner? Kan notere ned hva disse måler på forskjellige steder i rommet, og plassere suben der snittet er best.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også i full gang med kalibrering med min SVS...

Gjennomsnittsmåling vil sikkert funke, men hva med heller å spille en film, kapittel, eller sang med jevnt mye bass over ett bredt område (20-80?) og så foreta en ren db måling på forskjellige steder? Når du går på enkelte sinustoner får du sikkert sprikende resultater men ved spilling av "reell" lyd får du en mer praktisk måling, om du skjønner? Er ingen ekspert på dette feltet, bare så det er sagt.

Jeg har fått gjennomført en fasemåling med sub og HT. Trodde jeg hadde korrekt fase men den gang ei, nå er iallefall samspillet best i sweetspot, aner ikke hvor det var før... :-D

Får å se hvordan det ligger an med min SVS har jeg kjørt en sinusmåling med KUN sub. To plugger, 16 Hz, gain kl 11. Benyttet i denne omgang delefilter på sub som skal kutte (rulle, runde av etc..) ved 80 Hz. Målingene er målt og dB-korrigert etter malen til lsound.no. Uten å påberope meg noen mastergrad i dette så virker det som om SVS'en ruller av lenge før den skal?

Kalibrerings hjelp til SVS, bilder og grafer klart-kalib01-gif

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på den røde kurven min er denne delt ved 80 hz, og målt med suben alene. Det faller også her drastisk fra 50 hz. På bakgrunn av de store forskjellene jeg får med å flytte suben, vil jeg ikke uttale meg om dette er på grunn av avrullingen til suben eller om det er romavhengig.

Sikkert en god ide å bruke noe basstung musikk når en tar suben i lytteposisjon trikset. Skal teste det etterhvert.

Skal teste å vri suben 90 grader når jeg kommer hjem slik at bassportene ikke treffer døra til hverandaen. Håpet er at det skal hjelpe for de aller dypeste tonene når bassportene treffe solide yttervegger isteden. Utrolig vanskelig dette her, men mest gøy og lærerikt!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en kurve der du i tillegg har med høyttalerene? Kunne vært interessant å se. Er du fornøyd med lyden?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei - jeg har ikke fått tatt noen måling med HT enda. Ting tar tid - må ha huset for meg selv når jeg driver med dette.... :-)

Kjører basic i første omgang får å se om plasseringen er OK eller ei, er egentlig veldig fornøyd med lyden men for min jeg får ikke sjelefred før jeg vet om lyden idag er max eller ei, klarer jeg å tweake ut litt til ved å endre litt så gjør jeg selvsagt det... :-) Blir jeg ikke mer fornøyd slår jeg meg til ro med magefølelsen og går tilbake til der jeg er idag.

Er litt usikker på hvordan jeg skal lese "Twin Peaks"-kurven min men toppene ved 16 og 45 Hz antar jeg romrespons. Lydbølger og svingningene i 16 Hz er vel tilnærmet umulig å kontrollere? Jeg fikk veldig store svingninger i skyvedørene i andre enden av huset... Registrerte ingen endringer ved døren i åpen eller lukket stand til tilsluttende rom.

Mine Triangle-høyttalere skal i teorien spille ned til 50 Hz så det er jo mulig at jeg kan komme vel i havn uansett.

Jeg er fremdeles ingen Dr. Med. Calibrator Genius men kurven ser ikke så ille ut?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Er litt usikker på hvordan jeg skal lese "Twin Peaks"-kurven min men toppene ved 16 og 45 Hz antar jeg romrespons. Lydbølger og svingningene i 16 Hz er vel tilnærmet umulig å kontrollere? Jeg fikk veldig store svingninger i skyvedørene i andre enden av huset...
    Har du PEQ kan du jo prøve å fjerne den ene av de to peakene (45Hz?). Den på 16Hz kan du dempe ved å øke subsonic filterfrekvens til f.eks. 20. Med den romresponsen vil du trolig ha nok dypbass likevel.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer det en ny kurve med suben plassert i venstre hjørne framme. Fasen er justert til å gi mest db ved 50 hz.
    Deretter er master volum justert til 85 db ved 50 hz.
    80 hz delefrekvens
    Gain klokka 9

Rød kurve viser når fasen er justert til å gi max db ved 36 hz

Forslag til å få kurven mer lineær?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Har du PEQ kan du jo prøve å fjerne den ene av de to peakene (45Hz?). Den på 16Hz kan du dempe ved å øke subsonic filterfrekvens til f.eks. 20. Med den romresponsen vil du trolig ha nok dypbass likevel.
    Nei, har ikke PEQ sitter med en "standard" Texture-Black. Kjører normalt 1 plugg og 20 Hz. Skal forsøke ny måling med 20 Hz ved neste anledning.

Er det slik å forstå at om jeg skal bli kvitt 45 Hz peak'en må jeg enten flytte sub og kanskje miste dypbass eller over på en Behringer, som egentlig ikke er ett alternativ...?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Her kommer det en ny kurve med suben plassert i venstre hjørne framme. Fasen er justert til å gi mest db ved 50 hz.
    Deretter er master volum justert til 85 db ved 50 hz.
    80 hz delefrekvens
    Gain klokka 9

Rød kurve viser når fasen er justert til å gi max db ved 36 hz

Forslag til å få kurven mer lineær?
    Merkelig at du får den dip'en når du har justert fase etter 50 Hz. Hva og hvordan måler du med? Reflekser?

Det finnes sikkert ingen mirakelkur men jeg stillte fase etter 71 Hz og fikk alt fra -2 dB til + 2 dB ved fasevridning, satt fase der hvor jeg fikk max utslag. Ser at det også krøller seg ved 71 Hz hos deg. Har du forsøkt plassering i hjørnet til venstre for venstre front? Min SVS står i ett hjørne med to yttervegger og jeg antar at det er derfor jeg har så god respons ved 16 Hz. Skal kjøre ny måling imorgen om jeg får tid, da kjører jeg 1 plug og 20 Hz for å sjekke hva som skjer med romresponsen da. Neste steg blir så sub + HT.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den røde kurven som jeg justerte fasen til å gi mest db ved 50hz har ikke noe nevneverdig dipp i dette området. Måler med RadioShack i lytteposisjonen. Innstillingen tilsvarende den røde kurven høres best ut. Den blå blir for svulstig. Største minuset med den røde er dippen i 30-36hz området. Når jeg prøver å fjerne denne dippen ved å justere fasen etter 36hz får jeg voldsom dipp i 50 og topp i 80hz (blå).

Ingen som har noe konstruktivt å bidra med???

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny kurve etter dagens økt...

Receiver: Vol 75 dB, front som small, deler ved 80 Hz
    SVS: Gain kl 9, 1 plugg 20 Hz

Resultatet ble en voldsom peak, skal prøve igjen med lavere volum og litt høyere gain... Peaken skyldes sikkert romrespons

Turkis kurve er kun sub, blå kurve er SVS med fronthøyttalere.

Kurven slutter på 111 Hz da det er høyeste spilte frekvens

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere tegning/bilde av rommet, med plassering av sub? Om det ikke hjelper å flytte rundt på den kan det hende at du/dere trenger en EQ.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har denne skissen, det som ikke er med her er en peis (med pipe) i kroken ved venstre surround sett fra sweetspot.

Kalibrerings hjelp til SVS, bilder og grafer klart-svs-gif

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stua di er nesten identisk med min, og du har akkurat samme problem som meg. Det eneste som har hjulpet meg er en EQ. Grunnen til at du har problemene er L formen bak til venstre, der har du et rom som hos meg sluker bass mellom 30 og 40 Hz, i tillegg til at lengden gir topper litt i underkant av 50Hz.

Bruker du en EQ for å få bukt med den toppen rundt 45Hz, så er du så godt som i mål. Litt forsterkning rundt 71Hz i tillegg så blir det vel bra...

Kan hende du får en jevnere kurve å gå ut fra dersom du setter sub'en i hjørnet bak, men det er ikke sikkert. Har du muligheten kan du jo prøve.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L-formen er kinkig ja :-) Skal kjøre en ny måling og prøve noen endringer, evnt sette den på langs eller andre hjørnet foran. Hvorfor leveres ikke SVS'en med hjul?? :-)

Er redd mye av den gode dypbassen vil forsvinne ved å endre plassering da den står teoretisk best der den står idag.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ratata: jeg har lest at det ikke er heldig å spille for høyt med disse sinus tonene. Juster mastervolum slik at du har 85 db ved 50 hz før du måler.

Jakv: Får ikke lagt ut tegninger på noen dager, allerede i gang med julebord sesongen Hvis du klikker inn på min hjemmekino er det mange foto fra nær sagt alle vinkler slik at du muligens kan danne deg et inntrykk? Jeg må kanskje prøve noen andre plasseringer, men også hos meg står på den teoretisk beste plasseringen for dypbass i hjørnet ved to yttervegger.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det er framme til venstre du har sub'en?
    Har du prøvd å måle med døra til høyre både åpen og lukket?

Dersom den er åpen kan det forsvinne mye ut der.

Pen kino du har forresten.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer, den står fremme til venstre.

Har testet bak meg på venstre side. Dette hadde nok vært den beste plasseringen, men verandadøren ødelegger for dyyypbassen. Fikk loudness effekt med skikkelig topp fra 30-50 hz.

Har kun målt med døra lukket. Pleier normalt å lukke denne både til film og musikk pga naboene.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Ratata: jeg har lest at det ikke er heldig å spille for høyt med disse sinus tonene. Juster mastervolum slik at du har 85 db ved 50 hz før du måler.
    Det er er det helt sikkert ikke :-) Men jeg lurer på om ikke jeg er blitt kraftig lurt av meg selv. Jeg målte nemlig 85 dB ref. volum ved 71 hz, nøyaktig hvor dippen er. Skal forsøke igjen men 50 Hz, men med tanke på romresponsen ved 44 Hz må jeg nesten gå ut ifra at alt det andre blir veldig dempet om jeg bruker 50 Hz/85 dB som ref. volum?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •