Kalibrerings hjelp til SVS, bilder og grafer klart - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva om jeg kalibrerer ut ifra 61 Hz - der er jo sub og HT ganske samkjørte?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk beskjed i en annen tråd at jeg skulle bruke 85 db ved 50 hz som "referanse". Så vidt jeg har forstått er poenget at en ikke skal få målinger som er for høye, samtidig som det må være et visst volum for å få korrekte målinger. Tror også at grafen vil se relativt lik ut (kanskje litt forskjellig pga forsterket romrespons ved høyere volum?) bare generelt senket til et lavere db nivå.

Ingen av oss har gjort dette før. Blir litt "the blond leading the blind" he he.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror som du sier ikke at nivået har så stor betydning, blir nok lik kurve, bare forskjellig nivå.
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...tml#post486157

Her ser du hva jeg foreløpig har fått til med min Behringer, kan kanskje hjelpe på om du har trøbbel.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå får jeg den ikke bedre. Står fremdeles fremme til venstre i rommet, men trakk den 30 cm fra sideveggene istedet for 10 cm. Justerte også fasen til å makse på 56 hz.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt bra ut den kurven men når du ser vekk fra det, hvordan låter det i praksis ved film/musikk?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, nei den ser ikke helt god ut. Det er ikke dipper men to stk Grand Canyon.

Faktisk høres det ikke så galt som det ser ut. Basstrykk er det så mye jeg vil ha, til film er det kun naboene som er begrensningen. Til musikk er den ikke 100 % integrert, så jeg jobber videre.

Testet rett til venstre inntil racket, kurven så svært lik ut så den havnet tilbake i venstre hjørne forran.

Vurderer å forsøke den i hjørnet framme til høyre der TV en står. Teoretisk skal dette ikke være bra i og med at den ene veggen er lettvegg og det er en pipe på denne veggen.

Før jeg gidder å tenke på å flytte den skal jeg ta en rundtur med å stille fasen til å gi maks i 35 hz og 125 hz for å se hva som skjer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funket ikke med fasen stilt til å gi maks ved 35hz og 125hz. Har gjort et hav av andre målinger også. Ideelt skulle jeg hatt anledning til å se kurvene for svært mange faseinnstillinger. Ser at lsound anbefaler å teste i 0-90-180 grader. Dette vil forhåpentligvis gi meg en pekepinn på hvor det er færrest/minst utfasinger.

Innser vel at det aldri blir "perfekt" i dette rommet med kun en sub, men vil likevel ikke bytte den mot to mindre. Skal gjøre det beste ut av det. Lærer mye av disse målingene!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målinger med tre faseinnstillinger, fjernet en da den var ubrukelig. Synes det er relativt stor forskjell på målingene. Problemet er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilken som er minst problematisk, alle har fordeler og ulemper. Hvilken ville dere valgt? Velger jeg en kan jeg teste faseinnstillinger rett rundt for å optimalisere.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Målinger med tre faseinnstillinger, fjernet en da den var ubrukelig. Synes det er relativt stor forskjell på målingene. Problemet er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilken som er minst problematisk, alle har fordeler og ulemper. Hvilken ville dere valgt? Velger jeg en kan jeg teste faseinnstillinger rett rundt for å optimalisere.
    Husker ikke hvem av oss som var blond eller blind men uansett, jeg ville gått for rød kurve av den enkle grunn at den gir høyest dypbass. Hva som skjer videre opp i registeret aner jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjør jeg det, klarer ikke velge selv.

Jeg er blond, og ut i fra bildet ditt ser ikke synet best ut

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargeblind er jeg og

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare å melde seg på denne tråden?

Har også ett L-formet rom, samme som Ratata, men anlegget dreid 90` mot klokka.

Har akkurat startet mer grundig kalibrering av sub & fronter, må innrømme at alle sinustonene og skjemaene fikk meg til å stoppe litt for tidlig når alt var i hus. Leste om RoomEqWizard her på forumet, lastet ned, installerte og kalibrerte PC/RadioShacken. Nå gjør jeg unna en 0-160hZ måling på 5.5 sek Anbefales!

Har litt å jobbe med, her er fra testing av fasejustering, dette tok meg ca 5min. På dette oppsettet er FronterSmall, deling 60hZ

Edit: Sjekket ikke datoen på tråden, vet at iallefall Ivaols har møtt lyset i form av REW

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, REW har åpnet nye bassdører her i gården! Bare å fyre løs hvis du har noen spørsmål. Ellers er vel tråden, eh, død.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •