Gjevnere effektkurve

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gjevnere effektkurve

Hei, jeg lurer veldig på hva jeg kan gjøre for å gjevne ut effektkurven fra subben min.

Har prøvd å dele ved forskjellige frekvenser, men kommet frem til at THX Specified er den som låter best (er vell noe LFE greier).

Forsterkeren er en Denon A11XV
    Suben er en Impact, men elementet i den er byttet til et xelent. 10"
    Plassering her blir veldig vanskelig. Kan ikke flytte noe særlig på den egentli pga det også er stua våres den står i.

Instilliger på suben er fase 180, som kan velges av eller på. Denne står på da den fyller hele rommet mye bedre da. Ellers har jeg bare gain og hz, og hz er stilt til topps da forsterkeren ikke sender ut noen signaler over det den skal spille alikevel.

Hva skjer om jeg blokker noen av portene? Og hva skal jeg i så tilfelle blokkere di med?

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet noe?

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt kalibrering må nok til, men siden Denon i dette tilfellet åpenbart ikke strekker til kan du jo ta en titt her: Velkommen til L-Sound!

Nå kjenner jeg ikke til subwooferen din, men jeg har selv erfart hvor forskjellig subwooferen kan spille, da med tanke på det er langt fra alle som kan levere de snorrette frekvenskurvene som oppgis...men dette er selvsagt veldig avhengig av rommet, plassering og kalibrering. Helt jevn frekvensgang er det kun de færreste som klarer å oppnå, uavhengig av utsyr og kalibrering, og de færreste ønsker det(kan for låte litt "kjedelig" da), men du sliter åpenbart litegrann med subben, så et form for kalibreringssytem er første skritt å gå. Etter alt du allered har prøvd såklart

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når dette er en sub til bare noen få lapper, så har jeg jo ikke di store forventiningene. Og tror ikke all verdens kalibreringsutstyr kan hjelpe den.
    Elementet som står i er jo oprinnelig laget for bil, og kjenner jeg xelent subbene rett har di en veldig stygg frekvenskurve.

Men hva kan jeg gjøre for å gjevne den ut, uten å betale noe særlig. Da jeg ikke har planer om å beholde den så mye lengre enn til jeg får flyttet inn en annen plass. For sånn som den er nå, spiller den drithøyt på noen frekvenser ned mot bunnen, og i toppen spiller den veldig lavt (toppen av subfrekvensene) og i bunnen lager den bare blafrelyder. Den har desverre også en tendens til å lage klikkelyder (sånn som kommer når elementet slår lengre enn hva ledningene inni er strukket for) hvis jeg ser på film, og det kommer store eksplosjoner.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigste løsningen er å eksperimentere med plassering og som du har muligheten til, romkorreksjon, men det later jo ikke til at det har fungert tilfredstillende.
    Så kan du jo kjøpe deg behringer og radio shack, men om subwooferen din virkelig er så "dårlig" som du beskriver spør som det om det har noe for seg...
    Forsterkeren i subwooferen skal jo ha krefter til å øke effekten tilstrekkelig for å rette ut dippene i kurven, og på de virkelig lave frekvensene blafrer det bare sier du...Nei, kjøp deg ny subwoofer, virker som den du har nå ikke har noe som helst i en hjemmekino å gjøre!

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, skal jeg si mitt tror jeg Tryland(han som "laga" den) har satt inn dette elementet fordi det gir høyest lyd. Det er oprinnelig et bilelement ser dere.

Men takk for hjelpa i allefall.. Så får jeg slite meg gjennom denne stykke effektkurven til jeg får tar i en ordentli en, og da skal det bli en ordentli ordentli en tenker jeg. Gleder meg allerede..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •