Colorvision Spyder2Express

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Colorvision Spyder2Express

Jeg kjøpte en Spyder2 hos Japan Photo i dag for å teste litt. Programpakken som følger med er temmelig begrenset, og egner seg til basisinnstilling av feks LCD-monitorer. En automatisk prosess som tar ca 7 minutter måler et antall (10? Husket ikke på å telle) nyanser av hver grunnfarge og grå. Sist foretok den en sjekk av fargetemperatur.

Jeg prøvde den på 3 monitorer, hvorav 2 av samme type. Resultatet var brukbart identisk, naturlig nok var det de 2 av samme type som endte nærmest. I alle tilfeller var standardinnstillingen på monitorene for kald.

Negativt er det at det ikke følger med et program som kun gir deg xyz-verdier. Heldigvis finnes det et gratisprogram for dette.

Noen som har en slik?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte lenge å kjøpe en slik sensor og bruke sammen med 3'dje part software, men det endte med at jeg kjøpte en GM Eye One sensor istedet.
    Spyder colorimetrene til Colorvision er sagt å være ganske bra, men de kan vistnok også variere littegranne.
    Er du fornøyd? Skal du bruke kun til skjermer?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bruke den til måling av lysstyrke og kontrast. Mest fordi jeg er nysgjerrig, og jeg har blant annet lyst til å se hvor mye kontrast påvirkes av lys i rommet. Dvs - jeg har lyst til å få noen tall på det!

Nå har dessverre ikke Calibre VantageHD mulighet for å stille inn fargene på en god måte (ala feks Lumagen), men jeg kommer uansett til å sjekke hvor god min 333/777 er. Den skal være D65 kalibrert fra Kodak, men man vet jo aldri...

Siden jeg har bakprojeksjon blir det kun måling av skjermer.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den du har kjøpt er beregnet til kalibrering av data monitorer for folk som driver med webdesign, bildebehandling eller bare er litt nerdete i forbindelse med spilling. Det er jo viktig at den fargen du ser når du lager en webside er den samme fargen alle andre med korrekt innstilt monitor ser når de besøker websiden din. Fokuset på disse bruksområdene er jo at fargene skal være så korrekte som mulig.

Men når man kalibrerer en hjemmekino skal man ikke søke å få ting så "korrekt" som mulig, man skal forsøke å stille den inn så likt som mulig på filmindustriens standard som altså er D65, eller 6500Kelvin. Denne standarden er et spøkelse fra fortiden da tannpasta reklamer og blenda hvit ble tilsatt et lite hint med blått for at vi skal oppfatte det som ekstra hvitt. For å kompansere for dette må vi altså kalibrere våre egne TV'er "Feil" til D65 slik at hvitt blir hvitt.

Dersom du får en måling i programmet på candela pr. kvm i maks svart og maks hvitt, så kan du som du sier finne ut kontrasten til hjemmekinoen din. Men du bør altså ikke kalibrere skjermen etter Spyder2Express, da vil fargene bli feil til hjemmekinobruk.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bruke sensoren sammen med tredjepartsprogramvare når det gjelder hjemmekinoen. På laptop'n vil jeg ha en fargeprofil som gir meg mest mulig korrekte bilder fra kameraet mitt (Canon EOS 400D).

Snakker vi om en annen fargetemperatur enn D65 for foto, eller er det mer enn det?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D65 isn't the only standard color of gray used in electronic imaging systems. The Photo CD system helped to establish the standard color of gray for computers at 5400 Kelvin. It provides the potential for better color fidelity than the D65 used in the television world. We can't easily move the TV system back to 5400 Kelvin because so much material has been produced at D65.

LINK

Jeg antar at Spyder2Express vil kalibrere til 5400 Kelvin. Om det er noen forskjeller utover det aner jeg ikke.

Jeg har forresten SpyderTV, kunne vært intreressant med denne tredje parts programvaren, hvor får man den?

Send meg gjerne også en PM så skal jeg prøve å få sendt deg programvaren til min SpyderTV, hvis du har lyst å prøve.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joey, har sendt deg en PM. For den tredjepartsprogramvaren jeg snakket om, sjekk her: Free calibration soft (non-excel) - AVS Forum

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •