5-Channel Stereo vrs Surround...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5-Channel Stereo vrs Surround...

Dette har nok med min stue og mitt oppsett å gjöre, men jeg får utrolig mye mere surround-effekter når jeg bare kjörer 5-channel stereo istedet for surround. Hva kan väre årsaken til dette?
    Jeg har testet dette til åpningsscenen i StarWars: Episode III - Revenge Of The Sith, og jeg bruker en Denon avr-3805 og Infinity Cascade-höyttalere.

Forskjellen er virkelig formidabel. Jeg får egentlig greit med effekter når jeg kjörer et surroundprogram, eksempelvis Widescreen eller Matrix, men når jeg slår over til 5-channel stereo kommer effektene utrolig bedre frem.

Noen som har en forklaring på dette?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5ch stereo er 5ch stereo. Du får jo ikke dialog fra center etc etc. Jeg ble litt satt ut av denne posten merker jeg......

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krestjan
    5ch stereo er 5ch stereo. Du får jo ikke dialog fra center etc etc. Jeg ble litt satt ut av denne posten merker jeg......
    Jeg får ikke dialog fra center, nei. Den har jeg juster opp litt og det fungerer utmerket. Hva er det som som setter deg ut, om jeg må få spörre?
    Kom gjerne med konstruktive svar.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er nok fordi Matrix og Wide Screen ikke er surround i ordets rette forstand. Det er bare en måte å formidle stereoen ut på flere høyttalere. Surrond får du bare gjennom Dolby Pro Logic, Dolby Digital, eller DTS, og DTS Neo 6. Men bare Dolby Digital og DTS er surrond på alle kanalene.

Hvordan kjører du lyden ifra DVD Spilleren til forsterkeren?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops:
    Fra DVD-spilleren kjörer jeg coax, mener jeg å huske. Jeg kjörer også audio out.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med Audio Out? Hvis du kjører coax og ikke vanelig phono, ut ifra digitalutgangen, og inn på digital på forsterkern skal den automatisk skifte til Dolby Digital når du setter på en film som ha det. Gå inn på menyen på dvd spilleren din og velg raw eller pcm på digital out. Og skru av dekoderen på dvd spilleren din.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 kanals stereo??
    Har hørt om 2 kanals da.. Eller har jeg gått glipp av noe?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg ble litt satt ut Andre, er fordi du har en SÆRDELES pent og gjennomført oppsett i stuen din og alikevel spør du et slikt spørsmål. Trodde du hadde "peil" Men det er riktig det som postes litt lenger opp i tråden her

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    Hva mener du med Audio Out? Hvis du kjører coax og ikke vanelig phono, ut ifra digitalutgangen, og inn på digital på forsterkern skal den automatisk skifte til Dolby Digital når du setter på en film som ha det. Gå inn på menyen på dvd spilleren din og velg raw eller pcm på digital out. Og skru av dekoderen på dvd spilleren din.
    Jeg er på jobb så jeg har det ikke foran meg her, men jeg kjörer audio output left- right fra DVD til audio input på receiver. Og jeg kjörer coax.
    Jeg har sett på 3806 at den automatisk skifter til Dolby Digital, men jeg regnet med at dette var noe som er kommet på nyere modeller. Min har aldri skiftet. Nå blir jeg sittende oppe i natt etter jeg kommer hjem fra jobb, skjönner jeg.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krestjan
    Grunnen til at jeg ble litt satt ut Andre, er fordi du har en SÆRDELES pent og gjennomført oppsett i stuen din og alikevel spør du et slikt spørsmål. Trodde du hadde "peil" Men det er riktig det som postes litt lenger opp i tråden her
    For all del: Jeg er relativt newbie innen hjemmekino, men interessen er stor og närmest altoppslukende.

edit: Takk forresten!

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    5 kanals stereo??
    Har hørt om 2 kanals da.. Eller har jeg gått glipp av noe?
    Denon har Stereo, Direct, 5ch Stereo, Diverse liksom surround ting som Video Game, Wide Screen, Rock Arena og slike ting, også Dolby og DTS systemene.

Det er bare det at om du velger stereo, kjøres signalet kun ut til frontene, og sub'en hvis du ønsker, mens ved 5 kanals stereo, og disse liksom surrond greiene og i dolby og dts, får du lyd i center og bak også.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon har Stereo, Direct, 5ch Stereo, Diverse liksom surround ting som Video Game, Wide Screen, Rock Arena og slike ting, også Dolby og DTS systemene.

Det er bare det at om du velger stereo, kjøres signalet kun ut til frontene, og sub'en hvis du ønsker, mens ved 5 kanals stereo, og disse liksom surrond greiene og i dolby og dts, får du lyd i center og bak også.
    Jammen da har jeg lært noe nytt:-)
    Så man tar ett stereo signal og omgjør det til 5kanal?
    Må være litt problematisk med senteren da.. Eller spiller den i mono?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får mer effekter fordi lyden til frontene også blir sendt til bakhøyttalerene med 5ch stereo. Volumet bak blir høyere fordi større deler av lydsporet blir formidlet der, men det blir på en måte feili forhold til filmens originalspor. Der er tross alt lyden kodet på en bestemt måte slik at den spilles av i korrekt kanal. Du får i prinsippet lyden til front L+R bak.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Jammen da har jeg lært noe nytt:-)
    Så man tar ett stereo signal og omgjør det til 5kanal?
    Må være litt problematisk med senteren da.. Eller spiller den i mono?
    5-channel stereo låter töft, men til musikk må ihverfall jeg manuelt justere endel, ellers blir bakkanalene for dominerende. Roger Waters - Amused To Death låter meget töft på dette programmet.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Du får mer effekter fordi lyden til frontene også blir sendt til bakhøyttalerene med 5ch stereo. Volumet bak blir høyere fordi større deler av lydsporet blir formidlet der, men det blir på en måte feili forhold til filmens originalspor. Der er tross alt lyden kodet på en bestemt måte slik at den spilles av i korrekt kanal. Du får i prinsippet lyden til front L+R bak.
    Jeg får allikevel noe som minner veldig om surround, og til film fungerer dette egentlig utmerket. Jeg kan ikke skjönne annet enn det er bare små detaljer som skiller dette fra fra normal surround. Uansett, jeg skjönner at noe er feil med mitt oppsett, og jeg setter stor pris på den hjelpen jeg allerede har fått. Kanskje det er coax-kabelen som er defekt. Ellers kanskje jeg ble lurt av selgeren på Elkjöp når jeg kjöpte den til Eltax-anlegget for noen år siden...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå inn på 3805 og still den til å velge signal inn fra digital og ikke analog. Da står forsterkeren for all dekodingen. Sett digital ut på dvd spilleren på, og ikke la den konvertere ned til PCM uansett format, det blir helt feil hvis du skal ha surround fra de digitale lydformatene DD og DTS osv....

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Gå inn på 3805 og still den til å velge signal inn fra digital og ikke analog. Da står forsterkeren for all dekodingen. Sett digital ut på dvd spilleren på, og ikke la den konvertere ned til PCM uansett format, det blir helt feil hvis du skal ha surround fra de digitale lydformatene DD og DTS osv....
    Takker så mye! Ser frem til å pröve ut dette.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Mulig jeg bommet litt der, men vet at du på noen spillere ikke kan velge raw, og da må bruke PCM? som jeg trodde det var, men mulig det heter noe annet.

Og en annen ting, hvis jeg kjenner denon rett så står DVD til å kjørde digital fra Optical 1, og ikke Coax fra fabrikken. Så du må skifte det, og du trenger ikke kjøre audio out ifra dvd spilleren din så lenge du har coaxial. Da skifter den automatisk til digital når den får inn signal der. Det har i allefall begge mine recivere fra denon gjort. Og den forrige var en AVR 3300, som er noen generasjoner eldre enn din.

Hyggelig å kunne hjelpe, og kan kansje hjelpe deg via MSN i kveld om du ikke får det til.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg bommet litt der, men vet at du på noen spillere ikke kan velge raw, og da må bruke PCM? som jeg trodde det var, men mulig det heter noe annet.

Og en annen ting, hvis jeg kjenner denon rett så står DVD til å kjørde digital fra Optical 1, og ikke Coax fra fabrikken. Så du må skifte det, og du trenger ikke kjøre audio out ifra dvd spilleren din så lenge du har coaxial. Da skifter den automatisk til digital når den får inn signal der. Det har i allefall begge mine recivere fra denon gjort. Og den forrige var en AVR 3300, som er noen generasjoner eldre enn din.

Hyggelig å kunne hjelpe, og kan kansje hjelpe deg via MSN i kveld om du ikke får det til.
    Jeg takker så mye for dette!

Jeg har i den senere tid for förste gang kunne sette meg ned og forsöke å kalibrere anlegget skikkelig, har ikke hatt skikkelig anledning för, egentlig. Jeg har hele tiden synes det har värt göy å se film på anlegget og oppsettet har i den senere tid trökket meget bra. Men jeg har hele tiden synes at surroundeffektene har värt "litt" fravärende. Jeg har tenkt at årsaken har vart at bakhöyttalerne har hengt for höyt og at frontene kanskje har hengt for tett kontra avstanden fra höyttalere til sweetspot. Når jeg satte meg ned å skrudde litt på anlegget fant jeg frem til 5-Channel stereo og fölte at det endelig begynte å närme seg noe. Surroundeffektene virket å komme mye tydeligere frem og forskjellen var som tidligere beskrevet formidabel. Nå har jeg altså fått svar på hva feilen er og må ärlig inrömme at jeg ble en tanke röd i toppen når det gikk opp for meg.ops:

Dette er uansett bare til det positive, for når feilen er fikset får jeg antageligvis en helt ny opplevelse ut av anlegget!:-D

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg du kan være sikker på.
    Når du får ordnet opp i dette, tror jeg du vil begynne å se bak deg i filmer som matrix. (Har hendt meg et par ganger)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •