HJELP!!! til min kalibrering av 2 x Svs Pb-10 ! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Kom på 2 spm til..

1. Hva avstand burde jeg sette opp forsterkeren til fra sub til sitteposisjon? Den reelle eller?

2. Burde sub`en stå på 0db eller + - noe??
    Dette betyr lite inntil videre. Det er ikke kalibreringen på din receiver som er vesentlig nå. Bruk reell avstand til sub og 0dB. Volumet på sub kan du sette omtrent på kl 12.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dessverre så finner jeg ikkje dem igjen, redd for at de kanskje har blitt sletta eller noe..fant noen gammle fra forskjellige andre målinger jeg har gjort..hvorfor er det så ufattelig db på dem i forhold til de jeg tar nå?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om det er rommet som forårsaker dippen rundt 31,5hz. Vanskelig å si hva som må til for å fikse dette. Bassfeller? Du kan jo som et eksperiment sette madrasser i hjørnene bak for å se hva som skjer med målingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt mulig at det er rommet som gjør det men kan ikkje gjøre sånne endringer på rommet pga det ødelegger hele rommet..

Hvor er du Flageborg? vil gjerne ha dine tips på spørsmålene.. =)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjenner ej blir veldi utålmodig :?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay..da har jeg (og dama) bestemt oss for at det blir enten i hvert sitt hjørne eller ved hver sin side av racket men til ett spørsmål, hvordan finner jeg ut om det blir utfaset og hva fase jeg skal ha på hver sub??

Håper på hjelp på dette her så jeg kan komme i mål =)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser du denne vil du forstå dette med fase:
    http://avforum.no/forum/492492-post10.html

Jeg vil anbefale at du kaliberer den primære subben først, og deretter setter du opp den andre. Juster fase på den sekundære subben til du får best resultat på målinger. Sannsynligvis er dette ca 90 grader ifht den primære, men dette hører du. Bruk ørene å få dama til å vri litt for deg!

Øvrige høyttalere bør være frakoblet når du kalibrerer. Etter kalibrering setter du alle høyttalere til small og delefrekvens på 80hz.

Den primære subben er den som står i hjørnet med mest yttervegger. Sjekk post tidligere fra Flageborg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det ej skal gjør om jeg forstår rett?

1. Setter på 50hz feks og måler opp til feks 80db på den ene sub`en med 0 på fase

2. Setter på samme frekvens på den andre sub`en og måler opp til 80db med samme fase, vet ikkje om det spiller noe rolle hvilken fase jeg velger?

3. Kobler på begge sub`ene, kjører på 50hz igjen..får dama til å vri på fase-knappen på den sub`en i venstre hjørne (ikkje yttervegg)

4. Jeg velger den fasen det blir høyest db med begge 2 påkoblet??

Forklar gjerne om jeg tar feil her..

Tankene mine er kanskje at jeg velger den fasen på primærsub`en som det blir høyest db på?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt riktig tenkt. Du behøver ikke tenke så mye på fasen til den primære subben tror jeg. Mulig det kan justeres fase ifht frontene også, men glem det foreløpig.

Begynn slik du skisserer over, og så kan du evt etterpå gjøre følgende:
    1. Koble til høyttalere og sette til small og delefrekvens 80hz.
    2. Skru av sekundær sub.
    3. Justere fase på primær.
    4. Skru på sekundær og juster fase på denne også.

Da skal du i allefall ha justert fase så godt du kan mot fronter også. Sannsynligvis behøver du ikke justere noe ifht til høyttalerene.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ring Lsound eller send dem mail. De har ofte gode tips.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for glimrende hjelp Pnerbye! Skal ta å teste dette her, ska bli spennende å sjå =)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har ej fått tatt noen målinger, kalibrerte begge hver for seg til 80db på 50hz..
    koblet derreter begge på og hadde begge sub`ene på 0 grader og fikk han til å skru den ene mot 180 grader, det sto samme db helt til den kom til ca 90 grader, videre fra 90-180 grader sank den mer og mer, var helt ned i 72 db begge ilag..
    Dette var veldi spennende, skjønner nå hvorfor folk sei at 2 sub`er kan spille dårligere enn en, da når vi var nede i 72 db var det hele 8 db lavere enn hva det var med bare en sub.
    Når vi hadde begge sub`ene på 0 grader så var det hele 86 db =) Dvs 6 db høyere med 2 sub`er kontra 1 og dette er vel det meste jeg kan få, er det noe jeg burde gjøre nå??

Bare å koble på høyttalere å smelle igang film eller burde jeg gjøre noe annet når jeg har koblet på høyttalerne?

Dette var faktisk arti!! =))

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se en film nå! Drit i dipper og topper og sjekk om du liker lyden!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste en artikkel har om dagen som var skrevet av en guru fra Harman. Han hadde gjort tester med subber i alle posisjoner og konkluderte med at den optimale plasseringen var 1 subb mellom fronthytalerene, og 1 subb intill bakveggen (midten). Han hadde noen kurver som viste at kurven gikk fra veldig frynsete med en subb til +/- 2 db fra 20 til 80 hz etter plassering av subb bak. Ble kanon bra. Det er et forsøk verdt i allefall!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør jo kontrollere flere frekvenser enn bare 50hz. Jeg tror fasen kan ha litt forskjellig effekt i forskjellige frekvenser.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Jeg leste en artikkel har om dagen som var skrevet av en guru fra Harman. Han hadde gjort tester med subber i alle posisjoner og konkluderte med at den optimale plasseringen var 1 subb mellom fronthytalerene, og 1 subb intill bakveggen (midten). Han hadde noen kurver som viste at kurven gikk fra veldig frynsete med en subb til +/- 2 db fra 20 til 80 hz etter plassering av subb bak. Ble kanon bra. Det er et forsøk verdt i allefall!
    Selvfølgelig er dette verdt et forsøk, men plassering av sub er helt avhengig av rommet. En kan ikke konkludere med at dette er optimal plassering av sub annet enn i rommet de testet i.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte og meget informative svar, pnerbye! Dette skal jeg teste ut når jeg får min andre XTZ.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops: Det gjelder å følge med når Flageborg jobber. Lærer mye av det gitt!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    ops: Det gjelder å følge med når Flageborg jobber. Lærer mye av det gitt!
    Flageborg: Bass Master Extraordinaire!
    Flott med slike kunnskapsrike hjelpsomme folk!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå funnet ut at "optimal" plass for min (og selfølgeli) dama sin del er der vi synst det ser best ut og der ej synst det spiller bra..

Har flytta sub`ene på hver sin side av racket ettersom dette ser best ut og ej synst det spiller veldi bra, har testa med The Fast And The Furious HD DVD akkurat og synst dette ble veldi bra, ble faktisk så bra at ej måtte inn på forsterker-innstillingene å skru ned til under 0 db =)

Har lagt fra mej alle tanker om hvor det spiller optimalt og sånne ting, det jeg kommer til å bruke litt tid på nå er å få sub`ene til å spille i så riktig fase som mulig og at ej skal få surrounden til å bli enda bedre, føler ej har en go del å hente der ettersom ej bare har stillt inn alt på feel..

Veit ikkje om dere har nokken tips til kordan ej best mulig kan få søtte opp surround`en på ett 7.2 kanals system?

Har dessverre ingen romkorreksjon på forsterkeren :/

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •