RoomEQWizard og Radioshack - resultater, spørsmål og svar! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Radioshacken ruller av i begge ender, kalibreringsfilen gjelder kunn i bunn.

Tar du starten på 30hz ser du at de begge måler 56dB. Har du brukt likt nivå på alle målingene ?

Glatter du målingen som er tatt med REW, og bruker du den lengste 1M log sweep ?

Det kan jo også være slik at høyttalerene med den plasseringen i det rommet faktisk ruller av så tidlig.Legger du opp generator vinduet får du sweepen i tall ,og man kobler det man hører til en frekvens.

Mvh Roald

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målingen med REW ser bra ut, utenom at den ruller av ved 50Hz. Har du små høyttalere?

Når dere legger ut REW kurver er det viktig å holde seg til standard verdier for x og y aksen, på den måten blir det lettere å sammenligne. Har dere lastet siste versjon av REW vises grafen med standard x og y ved å trykke på "Apply Settings" oppe til høyre for grafen.

Sjekk denne linken for skikkelig forklaring:

PLEASE READ: GETTING GRAPHS READY TO POST - Home Theater Shack

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt noen hundre målinger med REW og de har alltid vært konsistente.

Når en har kommet over den første fasen med å sette seg inn i programmet burde det aldri igjen være et behov for å gå tilbake til ca rett før steinalderen da de skrev ned målingene...

Bruker en Radioshack til å måle med er det viktig å være klar over at den ikke er pålitelig over 10 000 Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler sterkt denne tråden til alle som er ute etter best mulig sub bass, både til film og musikk:

On Minimal EQ, Target Levels, and a Hard-Knee House Curve (long) - Home Theater Shack

Litt lang, men svært interessant.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker gjerne å bestille en radio shack analog. Jeg har en acer aspire 5112wlmi, å mener denne har de her inngangene:
    1 x Headphone/speaker/line-out jack with S/PDIF support
    1 x Microphone-in jack
    1 x Line-in jack

(er ikke 100% sikker...)

Vil jeg da ha mulighet til å koble til radio shacken til denne pcen uten problemer? Eller må jeg til med en radio shack digital, å skrive ned målene manuelt (penn og papir)
    Er helt nybegynner med dette her.
    takker for svar

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har svar på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har disse (som du tror du har):

Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    1 x Headphone/speaker/line-out jack with S/PDIF support
    1 x Line-in jack
    + 2x MiniJack(hann)<->Phono(hann)
    + 1x MiniJack(hann)<->MiniJack(hann)

så har du utgangene og kablene som skal til for å kjøre RadioShack sammen med Frekvensmålingsprogram ala RoomEqWizard og TrueRTA.

Vet at det er flere som har hatt problemer med TrueRTA og kalibrering av lydkortet i bærbare så det er ikke sikkert at det vil fungere.

Jeg ville uansett ha prøvd med RoomEqWizard først.

Det er litt forskjell på Analog og Digital Radioshack, men hvis du kun skal bruke frekvensmålingsprogram og ikke Excel ark, så er det ikke noe du trenger å tenke på, bare kalibreringsfilene til REW.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor får jeg lastet ned kalibreringsfil til Radioshack ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor får jeg lastet ned kalibreringsfil til Radioshack ?
    Her:

Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack

Men du må være registrert/innlogget.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar En ting til, nå har jeg kalibrert lydkortet, tror jeg da. Hvordan vet jeg at dette gikk greit? Har hørt at noen har hatt problemer med å kalibrere lydkort i bærbare maskiner.. Venter med å bestille rs før jeg vet at alt har gått greit.
    Jeg gjorde som i miniguiden som også gikk smertefritt:

1. Lydkort

Klikk deg inn på: Settings -> Settings -> Soundcard
    Velg lydkortet ditt i Output Device og Input Device
    Velg Input Channel, Left or Right er valgfritt, poenget er at du velger den samme ledningen inn på Radioshack

Koble så LineOut på lydkortet til LineIn vha 3,5mm minijack kabelen.
    Under Calibration trykker du Measure og følg instruksjonene som står under Help nederst i Settings-vinduet.
    Når dette er fullført Trykker du på Make Cal (til høyre for Measure), og velger navn og plassering til kalibreringsfilen.

NB! For at kalibrering av lydkortet skal bli rett, må du sette evnt bass/diskant kontroller til lydkortet til 0, og slå av evnt Equalizere. Om lydkortet har en monitoring funksjon må denne deaktiveres.

Fjern kabelen fra In/out på lydkortet!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet jeg at dette gikk greit?
    Tror REW gir beskjed hvis den ikke greier å kalibrere lydkort innenfor de rammene den kan operere.

TrueRTA kjører et sveip som gir en kurve, og etter at den kurven har blitt plottet, vil den korrigere avviket på lydkortet. Etter korrigeringa (ca 1 sek)
    skal "lydkortkurven" være tilnærmet rett. Hvis ikke så kan det bli problemer med målingene.

Det jeg gjør hver gang på volumkontroll, er å Dempe "InnLinje" inngang på Avspilling, samt velge "Innlinje" på Innspilling.
    Da skal det ikke bli noe feedback eller looptrough.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *slettet*

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå satt opp lydkortet og skal til med levels delen. Problemet er at når jeg skal måle 75dB får jeg fæle feedback lyder i anlegget. Noen som aner om det finnes en løsning/hva jeg gjør feil?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En løsning finnes helt sikkert! :-D
    Er litt rusten på REW, men har du skrudd av envt monitor funksjon i lydkortet?
    Sjekk også volumkontrollene i windows og skru av/demp alle inn og utganger du ikke trenger for målingene. Se hva Strike Ace skriver over her.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skrudd av monitor funksjon i lydkortet for først fikk jeg en graf som så ganske snodig ut. Vha hjelp funksjonen i programmet fant jeg ut hvordan det ikke skulle se ut og fikk knotet det til derifra. Skal prøve å tukle litt mer i morgen, men er det slik at jeg nå kan justere volumet på diverse slik jeg vil? Tenker da på at jeg justerte out og in nogenlunde likt når jeg satte det opp.

Mvh
    Eirik

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle prøve meg på dette. har ett problem som sikkert er dumt, men jeg får ingen lyd på noen høytalere. Velger inngangen i front av receiver fra lydkort. Er det en helt spesiell inngang som må velges?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heihei

For en stund siden fant jeg en graf som viste lineæriteten til den digitale radioshack'en, og det viser seg at sensitiviteten går opp i skyene (10-15 db) over normalen mellom 2500og 6-7000 hz. Så jeg setter alltid End freq til under 2500.

unøyaktigheten til korte sveiper i forhold til lange sveiper ligger etter min erfaring godt innenfor 1-2db. Så ved grov-kalibrering (plassering, polaritet, osv) pleier eg alltid å bruke realitivt korte sveip. Men når man skal fin-kalibrere kan ofte den unøyaktigheten være nok til at man får feil inntrykk av de små forandringene man har gjort (f.eks div. aukustiske tiltak).

Jeg synes jeg får relativt dårlige resultater mellom 100 og 2500hz, lineæriteten holder seg såvidt innenfor +-10db (p-p), og når de ikke er "smoothed" ser det ut som en slagmark. Er det slike "horrible" resultater vanlig å få? Noen som vil legge ut sine målinger til sammenligning?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har masse målinger liggene et sted. SKal poste dem etter hvert. 100-500 er generelt et vanskelig område, men så lenge dykkene er smale er det ikke så ille.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •