Hva skjer med LFE når alle høytalerne er satt til Large i surround?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skjer med LFE når alle høytalerne er satt til Large i surround?

Sakset fra: http://www.lsound.no/nor/index.php?s...p=694&art=3147

"Er høyttaleren satt til “large” vill ikke den laveste bassen bli sent til subwoofer utgangen. HUSK! Avia’s subwoofer test er på hovedhøyttalerne. Skulle en høyttaler være satt til ”large” kommer ikke det test signalet for den kanalen frem til subwooferen (akkurat som bassen på den kanalen ikke kommer til subwooferen). Dette betyr at Avia subwoofer testen oppfører seg på nøyaktig samme måte som ved vanlig bruk av DVD materiale (filmer osv). Dette gir deg muligheten til å utforske oppførselen til hver kanal ved vanlig bruk. Dette betyr også at subsignalet (LFE) ikke kommer frem til subwooferen ved å sette høytalerne til ”large” under Avia testen."

Alle auto-romkorreksjoner jeg gjør med min Denon AVC-A1XV setter fronter, senter og de små bakhøytalerne mine til Large. Men tolker jeg teksten over riktig så er ikke det ønskelig. Blir det virkelig slik at den dypeste bassen ikke sendes til subben da? Lurer på om det er årsaken til at subben er treg litt treg med å trigge fra standby modus og slår seg av under filmer med lite bass over lenger tid (30 min). Det skal sies at B&W subben jeg hadde til utlån, da forsterkermodulen på AS2 var til reperasjon, trigga lett som en plett.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest litt nøyere artikkelen på Lsound står det vel at de ikke bruker LFE signalet som testsignal. Men jeg lurer da på om det er slik at øvrig dypbass ikke blir sendt til subben i alle kanalene som er satt til Large.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med auto-setup blir høyttalerne definert som Large så lenge -3dB punktet ligger under 80Hz.

Vil du at sub'en skal reprodusere bass fra en høyttaler stilt inn som Large må du velge LFE+Main.

Ved bruk av Audyssey MultEQ blir det anderledes. Hvis du ser at høyttalerne her er satt til Large, så blir delefrekvensen "skjult". MultEQ måler -3db punktet og sender verdien til Denon Bass Mangament systemet, som igjen vises i setup menyen. Hvis punktet ligger under 80Hz viser Denon Bass Managent høttaleren som Large. Men du vet enda ikke hvor mellom 20Hz og 80Hz delefrekvensen er. Går du inn i menyen og setter frontene til Small, kan du se verdien til delefrekvensen. Denne er avrundet av Denon Bass Management systemet til nærmeste standard verdi, 40Hz, 60Hz eller 80Hz. (Over 80Hz ville høyttaleren blitt satt til Small.)

For å summere:
    Manuelt satt opp:
    Large = bass management OFF
    Small = bass management ON

Audyssey MultEQ:
    Large = delefrekvens under 80Hz ( = bass managent ON??/OFF??)
    Small = delefrekvens over 80Hz ( = bass managent ON)

Merk at bass under delefrekvensen og LFE er to forskjellige ting. Så svaret på trådtittelen din er: ingenting.
    Sub'en vil gjengi LFE-sporet (+ bass under delefrekvensen til de andre høyttalerne).

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ut av dette gjennom prøving og feiling, og fasiten står i innlegget over.

LFE-sporet er et digitalt lydspor som ikke hører hjemme noe annet sted enn dit du styrer sporet. Har du sub styres den ideelt sett dit, men du kan og velge å styre det til frontene eller til både front og sub.

Delefrekvensen var vel det som irriterte meg mest inntil jeg forstod poenget. Det er kun lyd under delefrekvensen fra høyttalere satt til small som styres til sub og/eller fronter avhengig av innstillinger.

Et praktisk eksempel jeg har på LFE fra testingen min er fra DVD'en "The Incredibles". Jeg satt alle høyttalere til large, og satt mute på hele gjengen unntatt sub. Første lille lyd jeg får er når bilen setter på jet'en. Neste gang subbene våkner til liv er når han slenger et tre foran fluktbilen til ranerne. Virkelig god lyd får jeg ikke før jeg setter alle høyttalere til small, men da er du selvfølgelig avhengig av å ha en adekvat sub.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar! Så hvis jeg skal få subben til å spille mer enn bare LFE så må resten (eller i hvertfall et par?) av høytalerne settes til small?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Takker for gode svar! Så hvis jeg skal få subben til å spille mer enn bare LFE så må resten (eller i hvertfall et par?) av høytalerne settes til small?
    ..eller LFE+Main

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe ok. Har vært litt lite søvn i det siste. Gikk litt i surr!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lett å gå i surr for det er litt forvirrende.

Ved Large (fra enhver høyttaler satt til Large) vil lyd under den optimale delefrekvensen (funnet av MultEQ) sendes til sub.
    For at sub skal spille lyden under delefrekvensen til Large høyttalere, må den settes til LFE+Main.
    Den "optimale delefrekvensen" (funnet av MultEQ) kan du se ved å sette høyttalerne til Small.

Så, for å forenkle det hele, kan du heller, etter å ha kjørt auto-oppsettet, sette alle høyttalere til Small.
    Da vises delefrekvensene til alle høyttalerne og alt under disse delefrekvensene sendes til sub.
    Sub settes til LFE.

Så er det opp til deg om du vil beholde disse "optimale delefrekvensene" eller definere dine egne (f.eks. 80Hz).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Har ett spørsmål anngående LFE, når jeg velger at frontene mine skal ver small så går det bare ann å velge SUB under subwoofer-innstillingene på forsterkeren mens visst jeg velger frontene som Large så går det ann å velge LFE, hvorfor er det sånn? Hva blir det best bass med?

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du velger små høytalere så sender recieveren all bass til suben, men viss du velger store frontht. så deles disse på 40 - 60 eller 80hz, alt etter hva du velger selv, så LFE er frekvensen der frontht. ikke følger med ned

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jensen84: Svarene mine over gjelder kun Denon og Denon Bass Management. Benevninger i HK, som du har, er jeg ikke kjent med.

Necroth: LFE er sub-kanalen, og har ingenting med delefrekvens på fronthøyttalere å gjøre.

Newcomer Ziggurat sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Hei!
    Har ett spørsmål anngående LFE, når jeg velger at frontene mine skal ver small så går det bare ann å velge SUB under subwoofer-innstillingene på forsterkeren mens visst jeg velger frontene som Large så går det ann å velge LFE, hvorfor er det sånn? Hva blir det best bass med?
    Hei...

Har selv HK. Det blir best bass dersom du velger Front "Large" og LFE "0 db"..
    LFE kan du enten sette i "off" eller "0 db" eller "-10 db"..
    "0 db" er altså det du skal bruke..

Nå til grunnen:
    Dersom du velger frontene skal være "small", så vil ditt anlegg ikke spille frekvenser under 100HZ, derfor får du ikke valget om å endre på LFE, da disse kun gjelder frekvenser under 100HZ. Men dersom du har en subwoofer tilkoblet, så kan du endre LFE på denne, selv om front høytalerne dine er small.

Men dersom du setter dine front høytalere til "Large", så vil høytalerne dine spille hele frekvens registeret. Men dersom du setter LFE til "off", på forsterkeren, så vil ikke front høytalerne dine heller få frekvenser under 100 hz, selv om du lagrer de som "large".

Sett derfor forsterkeren til LFE 0 db, da trøkker det mest..
    Dette gjelder både ved bruk av ekstern subwoofer og ikke..

Merk: at LFE kun er i bruk når Dolby Digital signaler er tilstede..

Håper dette hjalp litt, og ikke bare ble rotete? :-D

Mvh
    Andreas

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Hei!
    heisann...

best basslyd hos meg (også med H/K) ble det da jeg satte alle ht til small. derreter setter en x-over på hver enkel ht-gruppe... feks. så har jeg 40hz på front, og 60hz på bak/senter. da spiller ht ned til dette punktet for så å la sub'en ta seg av alt under. dette ga iallefall meg en renere lyd fra ht, og bassen ble også bedre integrert med resten.

EDIT : posten til Jensen84 var visst 1 mnd gammel... hehe.. du har sikkert fått orden på dette nå

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar, har faktisk ikkje gjort noe med det ennå..skal prøve begge forslagene når jeg kommer hjem fra jobb..har det på alle høyttalerne på small nå og delefrekvens på 80 på frontene og 100 på resten (7.1 system)..Synst bassen er lite fremtredene og jeg har testet mange klipp som ska ver "helt ville" men er ikkje fornøyd..ska teste det når jeg kommer hjem åsså skal jeg skrive resultatet etterpå, kom gjerne me flere tips andre personer åsså =)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har frontene som Large og bass out til LFE/main. Jeg deler på 60 Hz

Derretter kan jeg enklere fase ut problemfrekvensene som oppstår mellom front og sub før jeg retter opp resten med Behringer Feedback Destroyer.

Newcomer Ziggurat sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    EDIT : posten til Jensen84 var visst 1 mnd gammel... hehe.. du har sikkert fått orden på dette nå

Jensen fulgte med i timen han.. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mori : Tuuuuusen takk for det tipset, ble mye MYE MYE bedre nå..
    Og i dag har ej fått Pb-10 nr 2, får ikkje kablene før i morra..men fytti! kor bra det kommer til å bli, elsker å få nye komponenter =)

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bra du fikk orden på det :-D
    blir nok digg med sub nr 2 ja ! ENJOY

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    LFE-sporet er et digitalt lydspor som ikke hører hjemme noe annet sted enn dit du styrer sporet. Har du sub styres den ideelt sett dit, men du kan og velge å styre det til frontene eller til både front og sub.
    Noen som vet om man på en Denon AVR-3805 kan styre LFE-signalet til f.eks sone2/sone3 eller KUN det signalet til rec out/tape out osv?

Tenker på i forbindelse med rumperistere som da kan kables med denne utgangen som signal og dermed kun riste når LFE setter igang.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres rart ut. Du må nok bruke pre-out for sub.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •