Hva skjer med LFE når alle høytalerne er satt til Large i surround? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva som er best er jo alltid en vurdering og eneste måte å finne det ut på er vel å teste og lytte.
    Min erfaring med å kjøre alle HT'er som small var at bassen ble svært unøyaktig. Du skal ha en rimelig bra sub for å håndtere bass signalet fra alle kanalene bra.
    Blir også veldig sårbar overfor miksingen. Jeg er usikker på hvilke HT de som mikser egentlig forventer at folk har.

Jeg kjører alt som Large og lar sub'en ta seg av LFE kanalen og ikke noe annet. Hos meg gir det best resultat.
    Men dette vil jo komme an på HT'ene en har.
    Jeg har B&W803 (front), B&W HTM1 (center), B&WSCM (bak) og thule AV100 som prosessor.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    en må nok bruke pre out

mvh

Newcomer EvenSteven sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm200
    hei
    en må nok bruke pre out

mvh
    5 år mellom spørsmål og svar :-)

Lurer på om han fant ut av det selv i mellomtiden :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe!

Jeg leste faktisk hele tråden før jeg la merke til at den var mange år gammel.
    Forøvrig var det mye rare forklaringer på bassmanagement, de fleste helt feil.

Vet ikke om jeg skal oppklare eller bare gi blaffen....

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på Atle. Slikt er nyttig for forumet.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Kjør på Atle. Slikt er nyttig for forumet.
    +1

Noen temaer går aldri av moten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.

Kan vel komponere litt, men orker ikke ta opp feilene som er gjort tidligere i tråden. Skriver heller hvordan det EGENTLIG er.

Først noen definisjoner:

Bass Management - En prosessor som sender bass til den/de kanalen(e) som skal spille bassen, og tar bort bassen fra de kanalene som ikke skal spille den

Kanal - En diskret del av lydsporet, for eksempel høyre kanal, surround eller senter.

Satelitt - En høyttaler med bass management, altså en høyttaler som ikke spiller alt som finnes i 'sin' kanal.

LFE/.1 - Low Frequency Effects, altså lavfrekvente effekter. Denne kanalen inneholder 'ekstra' bass som ikke i utgangspunktet skal spilles av satelitthøyttalerne.

Sub - En 'kontruert' kanal som består av LFE og eventuell bass fra de andre kanalene. Subwooferen er koblet til denne kanalen.

Small/Large - Har ingenting med om høyttaleren er fysisk stor eller ikke. Small angir at den høyttaleren har Bass Management aktivert, Large betyr at den høyttaleren spiller alt som er på lydsporet uten at noe blir flyttet til andre høyttalere.

Crossover/delefrekvens - Angir frekvensen delingen skjer. Er denne satt til f.eks 80Hz vil alt over eller alt under bli sendt til en annen kanal.
    Høypass/HPF - Alt OVER angitt frekvens spilles av denne satelitten
    Lavpass/LPF - Alt UNDER angitt frekvens spilles av denne satelitten

Double bass/Main+LFE - Er en funksjon som noen konstruktører lager som gjør at man kan ha høyre og venstre høyttaler som large, og allikevel ha bass management aktivert på disse høyttalerne.

Og allerede er mye gjort med tanke på å klare opp i hva store og små høyttalere innebærer.

Altså, om man har et anlegg med 5 høyttalere (høyre, senter, venstre, og to surround) og subwoofer:
    Står alle høytalerne som large har de ikke bass management (BM), og alle høyttalerne spiller nøyaktig det som ligger på filmen. Subwooferen får i dette tilfellet kun signal fra LFE-kanalen på filmen.
    Hvis filmen bare har stereolyd eller man setter på en CD vil man kun få lyd i høyre og venstre høyttaler, ingenting i subwooferen.
    Aktiverer man 'Double Bass' og delefrekvens 80Hz vil høyre og venstre høyttaler spille som før, og subwooferen vil i tillegg spille alt fra 80Hz og ned. Altså vil prosessoren henter bassen fra høyre og venstre kanal og sender dette til sub-kanalen.

Har man 5 høyttalere og subwoofer, og setter alle høyttalerne til 'small' har man BM aktivert. Nå vil prosessoren se på delefrekvensen til hver enkelt høyttaler og sende alt UNDER denne frekvensen til sub-kanalen, og samtidig ta det bort fra den høyttaleren. Altså, om fronthøyttalerne står definert som small, og delefrekvens 80Hz vil alt under 80hz gå til 'sub', og alt over 80Hz vil høyttaleren spille selv. I dette tilfellet vil prosessoren mikse sammen bassen fra LFE-kanalen og alt under 80Hz fra fronthøyttalerne og sende dette til subwooferen.
    Det samme skjer med alle høyttalere som er satt til 'small' i oppsettet.

Small/Large sammen med Audyssey:
    Audyssey måler hver enkelt høyttaler sammen med rompåvirkning, og kommer fram til hvor lavt i frekvens en høyttaler kan spille med nåværende plassering. Dette tallet sendes videre til receiveren, som da foreslår en delefrekvens, vanligvis det 'nærmeste' trinnet, rundet opp. Altså, om Audyssey sier at en høyttaler kan spille ned til 57Hz, og receiveren kan sette 40, 50, 60, 70 80 og 100Hz delefrekvens. Da vil de aller fleste prosessorer sette høyttaleren til 'small' og delefrekvens 60Hz.
    Noen prosessorer skiller ikke så fint, og har bare 80Hz delefrekvens. Da vil høyttalere som spiller lavere enn 80Hz bli definert som 'large' og bass management blir deaktivert.

Jeg vil ikke gå inn i en diskusjon om hva som er 'best' eller 'feil' her. Det er for mange faktorer som spiller inn. Men går gjerne i en diskusjon på spesifikke oppsett! 8)

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Double bass/Main+LFE er det det samme som front, sub eller bouth på yamaha?

Så vil det være feil/dumt av meg å dele på 40hz? på large/small?

kan si litt om utstyret også da, fronter klipsch kg5.5 (har 2*10" og horn), Yamaha rxv-1700 reciver, og til sub er det passiv løsning med svs, 2 behringer ep 2500 og destroyer pro 1124. rundt om svs.

Syns rett å slett at det blir for bråkete i lengden om jeg deler på eks 60hz, så derfor deler jeg på 40, og booster litt med equaliseren på 20hz for å få litt mer av det dypeste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Men går gjerne i en diskusjon på spesifikke oppsett! 8)
    Yes please

Forsterker: HK 365,
    Front: JBL E60
    Senter: JBL E25C,
    Bak: JBL E20
    Sub: KEF HTB2SE...
    .

Kenneth

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder