Kalibrering av to stk PB10.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av to stk PB10.

Jeg har nå skaffet meg to stykk SVS PB10-NSD, og trenger litt hjelp til å få til skikkelig kalibrering.

Jeg har nå kalibrert begge to med en 50HZ tone, og fått hver enkelt til å spille på 100 db. Når begge spiller sammen får jeg en økning på 6 db.

Da var vel 50HZ kalibrert riktig, men hvordan skal jeg nå kalibrere resten av skalaen uten å "ødelegge" 50 HZ tonen?

Er det bare å kalibrere slik at man kommer næmest optamalt på hver frekvens?

Vet det er mange erfarne kalibrerere her på forumet, så hadde virkelig satt pris på om noen hadde kommet med noe tips!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du søker på svs står det garantert en kalibreringsguide på lista

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har søkt rundt en god stund, men finner ikke noen svar på mitt spørsmål...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Om du ønsker å oppnå 6db mere i hele frekvensområdet så skal du stille de like ved siden av hverandre, eller ennå bedre oppå. Om du også ønsker en jevnere frekvensrespons så skal de derimot plasseres på forskjellige steder, og du vil da heller ikke få en 6db økning i alle frekvenser.

Den enkleste metoden å bruke når du stiller inn fase er å bruke subtest signalet fra receiveren da det spiller et bredt spektrum av frekvenser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Hei

Om du ønsker å oppnå 6db mere i hele frekvensområdet så skal du stille de like ved siden av hverandre, eller ennå bedre oppå. Om du også ønsker en jevnere frekvensrespons så skal de derimot plasseres på forskjellige steder, og du vil da heller ikke få en 6db økning i alle frekvenser.

Den enkleste metoden å bruke når du stiller inn fase er å bruke subtest signalet fra receiveren da det spiller et bredt spektrum av frekvenser.
    Takk for svar! Det jeg ønsker er å jevne frekvensresponsen. Har plassert subene i hvert sitt hjørne bak i rommet.

Vet ikke om jeg har noe subtest signal fra min reciver.. Men jeg bruker Sinustonene jeg lastet ned fra RoKos signatur.

Men er det bare å kalibrere slik at man får nærmest mulig lik ytelse fra begge subber over hele frekvensområdet? Eller er det en annen måte man gjør det på?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står en del omkring temaet i kalibreringsguiden på Lsounds hjemmeside.

Hvis du vil gå nøye til verks så skal du til å måle frekvensresponsen først med en, også med to subber.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står en del omkring temaet i kalibreringsguiden på Lsounds hjemmeside.

Hvis du vil gå nøye til verks så skal du til å måle frekvensresponsen først med en, også med to subber.
    Ja, har fulgt veiledningen på Lsound.

Har målt frekvensresponsen først med en sub, og deretter med begge to. Men dette kun med 50 HZ tone. Dvs. at det er noe forskjell på subbene når jeg spiller av eks. en 30 HZ tone.. Da måler jeg 2 db forskjell i sweetspot. Og samme er det med alle de andre frekvensene, med forskjellig anntall db som skiller.

På 50 HZ er de som sagt helt optimalt kalibrert, burde jeg være fornøyd med det da, eller må jeg måle hele frekvensskalaen fra 18-120 HZ, og finne ut hva som gjør at jeg får best resultat all over?

Men det site er jo ufattelig mye jobb da..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har inntrykk av at de 2 ikke faser hverandre ut er det bare å måle inn begge 2 for å kontrollere bassresponsen. Er du fornøyd, så er du ferdig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvis du har inntrykk av at de 2 ikke faser hverandre ut er det bare å måle inn begge 2 for å kontrollere bassresponsen. Er du fornøyd, så er du ferdig.
    Ja, de spiller jo helt identisk i sweetspot på 50 HZ. Tror jeg sier meg fornøyd de de spiller ganske godt som det er nå. Bare lurte på om det var noen enkel måte til å få dem til å låte likt over hele frekvensområdet.

Men gjør jo egentlig ikke så mye om de spiller litt forskjellig, da jeg ikke hører begge to på en gang slik det er nå..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen som sa at det skulle være enkelt nei

Alt etter hvor mye tålmodighet og ork du har kan du gjøre dette så nøye eller enkelt som du vil. Forsøk å se om ikke receiveren din er utstyrt med testsignaler, det tror jeg mer eller mindre alle er. Bruk det signalet til å justere inntil du får en så stor økning som mulig med 1 vs 2 subs.

Hvis ikke, eller om du vil være litt mere nøye så skal du til å måle frekvensrespons for både begge subbene alene og sammen.

Dette kan du gjøre manuelt vha regnearket på Lsounds hjemmeside, eller vha et som jeg personlig foretrekker som du finner hos Hometheatershack. Den grafen tillater litt større utsvingninger slik at resultatet rent visuelt ikke ser så stygt ut :-D

Siste metode er å bruke RoomEQ Wizard, men da skal du ikke ha planer om å se film i aften for det tar litt tid å sette opp og lære seg å bruke programmet. Straks det er i boks måler du både hurtigere, og mere nøyaktig enn hva du gjør manuelt

Hometheatershack er også hjemstedet til RoomEQ Wizard

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen som sa at det skulle være enkelt nei

Alt etter hvor mye tålmodighet og ork du har kan du gjøre dette så nøye eller enkelt som du vil. Forsøk å se om ikke receiveren din er utstyrt med testsignaler, det tror jeg mer eller mindre alle er. Bruk det signalet til å justere inntil du får en så stor økning som mulig med 1 vs 2 subs.

Hvis ikke, eller om du vil være litt mere nøye så skal du til å måle frekvensrespons for både begge subbene alene og sammen.

Dette kan du gjøre manuelt vha regnearket på Lsounds hjemmeside, eller vha et som jeg personlig foretrekker som du finner hos Hometheatershack. Den grafen tillater litt større utsvingninger slik at resultatet rent visuelt ikke ser så stygt ut :-D

Siste metode er å bruke RoomEQ Wizard, men da skal du ikke ha planer om å se film i aften for det tar litt tid å sette opp og lære seg å bruke programmet. Straks det er i boks måler du både hurtigere, og mere nøyaktig enn hva du gjør manuelt

Hometheatershack er også hjemstedet til RoomEQ Wizard
    Jeg har kun testsignaler for de syv kanalene, ikke for subene. Når det kommer til regneark har jeg sett litt på det, men ikke helt forstått hva man skel bruke det til:-?, men skulle gjerne hatt en forklaring hvis det er viktig! Er ganske fersk på kalibreringsområdet ser du!

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør som Manic Miner skriver,
    Mulig du ikke trenger dette, men Room EQWizard er et ekstremt bra verktøy.
    Det tar litt tid å sette opp første gang, men etter dette er vær måling en lek.

Kun til info fra en som har kjørt testtoner i en uke... Grrr dette er bare gørrr kjedelig.

/L

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •