Erfaringer med FBQ2496 og SUB

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Erfaringer med FBQ2496 og SUB

De som har et perfekt rom og ditto lavbassrespons kan skippe denne tråden, men for de av oss som sliter med plassering av SUB`r kontra SweetSpot kan godt lese videre.

Det kan i noen tilfelle flyttes rundt på mye i et rom, men tilslutt så ender man opp med endel kompremisser mht. SUB og lytteposisjoner.

Lyden kan oppleves som veldig bra, men mange ønsker å gå litt lenger, så da anskaffer man en SPL enhet for å måle lydtrykket og plotte dette inn i et regneark. Lsound har mye info om dette på sin hjemmeside.

Så for å komme til saken, det er alltid noen som vil gå litt lenger og da er en Parametrisk Equaliser tingen. Typisk enhet her er Behringer2496, som kan benyttes til nettopp dette.

Første felien jeg gjorde var å bestille for korte XLR til Phono overganger, så det ble mye jogging frem og tilbake for å sette verdier inn i filterene.

Andre feilen var å bruke CD/DVD spiller med sinustoner og manuelt avlese og samtidig plotte verdier inn i et excel regneark. Veldig tidkrevende jobb.

Installerte derfor RoomEQ Wizard (freeeware) og oppdaterte Java miljøet til anbefalt versjon. Hentet calibreringsfil og så startet moroa.

Fikk omsider kalibrert Lydkort (REW sier at de kan benytte nesten hvilket som hels lydkort). Dette testet jeg på to Bærbare mot min stasjonære. Funker !

Men. Det er et men, alltid !
    REW sender en fin og rask sekvens (pink noise) til Receiver og SUB gjenngir disse tonene (Frontkanaler er frakoblet). Frekvenskurve ble helt prikk lik manuell jobb (avlesning av sinuskurver og avlesning på SPL meter). Forskjellen er myyye spart tid !

Så starter man med å legge inn en av flere Dipp eller Topp senter frekvens.
    Skriver inn Frekvens inn i ett av 20 mulige filtere på FBQ2496, setter ønsket Gain (plus eller minus mange dB) og tilslutt Bandwith, eller Q (Bredde på ønsket filter).

Så starter moroa for andre gang, de to, tre første mindre endringene jeg gjorde fungerte reltivt bra. Det er først når man dytter inn litt større endringer at ALT endrer seg, for meg så ble dette en frustrerende jobb. Jeg gikk gjennom prosessen mange ganger i går og samme resultat

Er det noen med litt bredere erfaring som kan fortelle om en anbefalt fremgangsmåte (starter man med å justere NED topper, eller omvendt f.eks.)

Flott forum dette, så jeg håper på noen gode anbefalinger

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen ?

/L

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler at du kjøper deg en edirol UM-1 usb interface, benytter en slik selv med min Behringer dsp 1124p og REW. Ett sweep, innlegging av verdier + sende dem til behringeren tar ikke mange minuttene.

Kjøpte den her selv: http://www.sound1.no/

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å dempe topper sparer ihvertfall forsterkerkrefter, jeg ville ha satsa på å gjøre det først. Vær forsiktig med å prøve å løfte dipper i frekvensgangen med EQ´en, spesielt ved lave frekvenser. Øker du 3dB på EQ´en betyr det at forsterkeren skal levere dobbelt så mye effekt ved den frekvensen (6dB blir fire ganger så mye osv.)

Hvis du får kjempestore dipper i frekvensgangen må du prøve å plassere subben annerledes. Store topper er alltid lettere å ha med å gjøre enn store dipper Du skal heller ikke behøve å bruke så mange bånd på å få responsen flat nok, skulle tro tre bånd skulle være nok.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Anbefaler at du kjøper deg en edirol UM-1 usb interface, benytter en slik selv med min Behringer dsp 1124p og REW. Ett sweep, innlegging av verdier + sende dem til behringeren tar ikke mange minuttene.

Kjøpte den her selv: http://www.sound1.no/
    Jeg vurderte denne, men setter ikke den opp altfor mange filterverdier ?
    Tror det er greit å holde dette på et lavt antall (mindre kompleksitet).

Men jobben går nok fort unna med en slik :-D

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Å dempe topper sparer ihvertfall forsterkerkrefter, jeg ville ha satsa på å gjøre det først. Vær forsiktig med å prøve å løfte dipper i frekvensgangen med EQ´en, spesielt ved lave frekvenser. Øker du 3dB på EQ´en betyr det at forsterkeren skal levere dobbelt så mye effekt ved den frekvensen (6dB blir fire ganger så mye osv.)

Hvis du får kjempestore dipper i frekvensgangen må du prøve å plassere subben annerledes. Store topper er alltid lettere å ha med å gjøre enn store dipper Du skal heller ikke behøve å bruke så mange bånd på å få responsen flat nok, skulle tro tre bånd skulle være nok.
    For store dipper ble umulig å kompensere i mitt rom, så løsningen ble en sub til. Etter dette ble det lite ekstra å hente med en PEQ, så nå er den solgt.

Men tråden bør ikke dø av den grunn, det du skriver om å ha få filtere, stemmer godt med egen erfaring. 3 til 4 verdier går greit å håndtere. 5 til 6 filtre endrer så mye at rommet snur rundt på hva du tror du skal oppnå og kan virke ganske frustrerende. Har ikke den helt store tålmodigheten når ukjente faktorer (rommet) overrider det du prøver å oppnå

Dipper må håndteres med forsiktighet, som du sier, topper derimot er det bare å kline til.

/L

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Jeg vurderte denne, men setter ikke den opp altfor mange filterverdier ?
    Tror det er greit å holde dette på et lavt antall (mindre kompleksitet).

Men jobben går nok fort unna med en slik :-D

/L
    du velger selv hvor mange filter du vil bruke..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •