Enda en "hjelp til sub kalibrering" tråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enda en "hjelp til sub kalibrering" tråd

Hei

Etter endel timer i frustrasjon søker jeg litt hjelp fra avforum sine eksperter .

Rommet er 2.10 i høyden, 3,5m bredt og 5,3m langt (legger ved skisse). Veggen ved sengen og ved lerretet er yttervegger. Alle vegger + tak har panel bekledning og gulvet er av parkett. Har stort teppe på gulvet. Rommet har 2 dører som er markert.

Alle høyttalere er satt som small så subben spiller alene opp til 100hz (kan ikke sette delefrekvens selv pga en noe utdatert forforsterker).

Lytteposisjonen er ca 30 cm fra bakveggen.

Som dere kan se fra frekvensresponsen har jeg store problemer fra 50hz og oppover. Alt under er glimmrende. Hva skal jeg gjøre for å bedre dette. Har prøvd endel plasseringer samt flytte lytteposisjonen ut fra bakveggen.

Turkis:venstre side front
    Blå: høyre side front
    Lilla: høyre side bak
    Gul:venstre side bak
    Hvit:venstre side ved senga
    Rød: høyre side front med lytteposisjon 70cm fram.

Legger og ved en fasetest (0,90 og 180) gjort i høyre fremre hjørne.

Turkis:0
    Blå:90
    Lilla: 180

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel heller under 50hz du har problemer vil jeg tro uten at jeg skal være bastant. Det ser ut som om du har kraftig romforsterkning på de laveste frekvensene. Så hvis du hadde fått dempet disse frekvensene så ville du fått en mye flatere respons.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Hei

Etter endel timer i frustrasjon søker jeg litt hjelp fra avforum sine eksperter .

Rommet er 2.10 i høyden, 3,5m bredt og 5,3m langt (legger ved skisse). Veggen ved sengen og ved lerretet er yttervegger. Alle vegger + tak har panel bekledning og gulvet er av parkett. Har stort teppe på gulvet. Rommet har 2 dører som er markert.

Alle høyttalere er satt som small så subben spiller alene opp til 100hz (kan ikke sette delefrekvens selv pga en noe utdatert forforsterker).

Lytteposisjonen er ca 30 cm fra bakveggen.

Som dere kan se fra frekvensresponsen har jeg store problemer fra 50hz og oppover. Alt under er glimmrende. Hva skal jeg gjøre for å bedre dette. Har prøvd endel plasseringer samt flytte lytteposisjonen ut fra bakveggen.

Turkis:venstre side front
    Blå: høyre side front
    Lilla: høyre side bak
    Gul:venstre side bak
    Hvit:venstre side ved senga
    Rød: høyre side front med lytteposisjon 70cm fram.

Legger og ved en fasetest (0,90 og 180) gjort i høyre fremre hjørne.

Turkis:0
    Blå:90
    Lilla: 180
    Gratulerer med en knallbra SUB

1. Hvor mye står GAIN på?

2. På bildet av kinoen er SUB'en i venstre hjørne foran. Hvorfor måler du fase i høyre hjørne foran?

3. Venstre hjørne foran har yttervegger - der bør den stå.

4. Koble fra front/senter høytalere når du måler SUB.

Da er det bare å vente...............

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg: Fasetestingen var bare noe jeg gjorde for "moro" skyld. Skal vel ikke ha noe å si når subben spiller alene og uten effektforsterker på? Kan gjenta denne i venstre hjørnet hvis du mener det. Sub testen er gjennomført med effektforsterker av (alle ht satt til small). Gain står på kl 11.

Marsboer: Du er kanskje inne på noe, men du verden hvor moro det er. OG den er jo utrolig jevn "der nede" til at det er romforsterkning?

Legger ved en graf der den holder seg lineær (forutenom en topp) til 63hz. Her står front som large og spiller sammen med subben så langt ned de klarer.

Hører vel med til historien at jeg har kjøpt sbs 01 systemet for å få et system som skal funke til hjemmekino og musikk (uten den slitsomme diskanten til musikk), men har fått mine tvil da frekvenskurven ikke ser ut uten front htt som large (med rf3, ikke de mindre sbs´ene).

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    ....Legger ved en graf der den holder seg lineær (forutenom en topp) til 63hz. Her står front som large og spiller sammen med subben så langt ned de klarer..
    Hvilken kurve er hva?

Hva med måling av forskjellig fase?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lyse kurven er tuben alene i venstre hjøre foran.

Den mørke er tube+rf3. Her har jeg testet med forskjellig fase og det spiller optimalt med tanke på fase.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •