Hvilken vei vender jeg bakhøytalerne ? "Ekspertene"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken vei vender jeg bakhøytalerne ? "Ekspertene"

Har lest litt og kikket litt.

Jeg har lest meg til:
    At bakhøytalerne ikke skal gjengi presis posisjon.
    Det vil si at jeg skal ikke kunne peke bak meg akkurat hvor lyden kom fra.
    Det skal liksom være Surround-lyd litt udefinerbar med tanke på posisjon.

Man skal aldri peke bakhøytalerne rett mot ørene.
    Man skal ikke peke bakhøytalerne rett fram mot front, da vil lyden slå mot fronthøytalernes lyd.

På sonysenteret så jeg i dag et oppsett med "bakhøytalerne" stående rett ved siden av ørene.
    Dvs, vender man hodet 90 grader til høyre eller venstre ser man rett inn i elementene.
    Jeg spurte ekspeditøren om dette var rett posisjon, og han sa det var slik de skulle stå "på dette settet".

Hvordan skal jeg sette mine bakhøytalere opp ?

Kjører 5.1 DD.
    Rektangulært rom i lengden, sitteposisjon, ca 1 - 1,5 meter fra bakveggen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er smak og behag Tor. Jeg har mine bakhøyttalere direkte mot lytteposisjon, fordi jeg foretrekker det. Andre vil ha mindre retningsbestemt lyd bak (diffus). Prøv ut hva du synes låter best.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Berit sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det viktigste er hvordan det blir seende ut i stuen. Men det er kanskje bare meg. :roll:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det viktigste er hvordan det blir seende ut i stuen. Men det er kanskje bare meg.
    Hehe Det er nok ikke bare deg, men henger nok sammen med at du er jente/dame.

Jeg har mine bakhøyttalere rettet direkte mot hverandre bak lytteposisjon. Dette gir et difust lydbilde.. Har riktignok ikke fått testet så mye enda, så det kan jo være jeg forandrer på posisjoner.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg er usikker.
    Selv liker jeg godt å ha definert lyd, men synes mine bakhøytalere i dagens system gjør lite ut av seg..
    Noe som jeg synes er artgier ting som THX-snuttene blant annet han mekanikeren med kuene på boks.
    Vet ikke om dere har sett den, men når jeg er på kino (KP1 og Forum i Bergen) så er det artig, synes jeg, når en liksom kan høre at nå er THX-mannen bak i venstre hjørne og jobber.

Det som er ytterligere pussig er at surroundoppsettet mitt sine bakkanaler blir mye mer levende og åpne ved bruk av "kinesiske ripoffs".
    Dvs disse dvdplatene i kina med kopiert papircover pakket i tynn plastikk.
    Har en kompis av bruttern som jeg låner slike av i ny og ne og jeg merker stor forskjell på surroundlyden på disse kontra sone2 originalen. Og da positiv forskjell i favør av Kina-rippoff.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noe av dette henger vel litt igjen fra pro-logic tiden. da skulle høytalerene bak være difuse. i et 5.1 oppsett så bør bakhøytalerene være direktestrålende. i et 7.1 oppsett så sier normen at sidebakhøtalerene skal være difuse, men center bak skal være direkte strålende.
    for min del så har jeg ikke plass til dette, slik at jeg har direktestrålende på sidene og difuse bak. låter bra det også, så det blir mye smak og behag, samt litt estetikk og og hva som er praktisk.

Jørn

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i et 7.1 oppsett så sier normen at sidebakhøtalerene skal være difuse, men center bak skal være direkte strålende
    hmm... har hørt det motsatte jeg.. siden lyd rett bak er vanskeligere å retningsbestemme.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje derfor de skal være direktestrålende 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser ltt nedover på "denne" tråden, der står det litt om plassering av surround-høyttalere.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har de pekende rett fremover, høyttalerne står et stykke opp på veggen og bare noen cm bakenfor hodet, så dette gir i praksis diffus, ikke direktestrålende lyd. testet også endel både med å la de peke inn mot lytteposisjonen og motsatt vei, men synes dette ga best resultat hos meg.
    --
    Thorbjørn

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Sitat Opprinnelig postet av Berit
    Jeg syns det viktigste er hvordan det blir seende ut i stuen. Men det er kanskje bare meg.
    Hehe Det er nok ikke bare deg, men henger nok sammen med at du er jente/dame.

Jeg har mine bakhøyttalere rettet direkte mot hverandre bak lytteposisjon. Dette gir et difust lydbilde.. Har riktignok ikke fått testet så mye enda, så det kan jo være jeg forandrer på posisjoner.
    Det var da en veldig mannsjåvinistisk holdning. Vi er ikke helt blinde på utseendet vi gutta heller.

Jeg har forøvrig mine bakhøyttalere plassert som du har, Ak. Men jeg tror ikke det er noen fasit her. Dette har mye med romakustikken å gjøre, og hvor langt unna bakveggen lytteposisjonen er.
    Jeg har sett brosjyrer som sier at for Dolby ProLogiq (ikke versjon II) skal de plasseres slik at lyden blir diffus, mens for Dolby Digital (DD) skal lyden være presis. Grunnen til dette rådet er jo åpenbart, siden Dolby Prologiq bare har ett diskret signal til bakkanalene. Det blir da viktig at det ikke høres ut som om all lyd kommer rett bakfra. Når det gjelder DD, blir et presist lydbilde viktigere, siden det blir mulig å danne en presis lydkulisse i bakkanalene (stereo-lydbilde i bakkanalene, hvis vi snakker om 5.1-lyd).

Jeg må si at jeg foretrekker et litt mer diffust lydbilde i bakkanalene. Grunnen er at jeg ønsker å ikke høre høyttalerens plassering. Noen vil si at med gode høyttalere er ikke dette et problem, men jeg vil påstå at lydsporene for bakkanalene ikke akkurat bærer preg av finfordeling av lyden i lydbildet, noe som resulterer i at all lyd i bakkanalene høres ut som den kommer fra en av tre posisjoner: den ene høyttaleren, den andre høyttaleren eller midt i mellom. Dette vil nok forfines etterhvert som DVD-utgivelsene blir bedre, og når vi får et lydperspektiv i bakkanalene som er like detaljert og oppløst som i frontkanalene, så blir det nok riktig å vinkle rett mot lytteposisjon igjen.

En annen grunn som taler for et diffust lydbilde er at en hjemmekino ofte har mer enn en sitteposisjon. Det blir da viktig at lyden ikke føles feilplassert fra noen av plassene. Dette kan bedres ved en bakre senter, altså et 6.1 system...

Det beste rådet blir som i alle andre tilfeller å lytte seg fram til best mulig resultat!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bakhøyttalerne rettet mot hverandre, på siden av sitteposisjon. Det er ikke ideelt, men nå har jeg prestert å stappe kontor, soverom og hjemmekino inn på 12 kvm.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da en veldig mannsjåvinistisk holdning. Vi er ikke helt blinde på utseendet vi gutta heller.
    Nei, sant det... Jeg ville bare ikke innrømme at jeg bryr meg om det :lol: ops:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Men høyden på montering av bakhøytalere da ?
    Der har jeg lest 50 cm over hodet og jeg har lest oppunder taket.

Tanker og meninger om det ?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Men høyden på montering av bakhøytalere da ?
    Der har jeg lest 50 cm over hodet og jeg har lest oppunder taket.

Tanker og meninger om det ?
    Aller best resultat får du om du prøver deg fram, og plasserer de der DU syns det låter best. Selv synes jeg det er best i ørehøyde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •