Kan en Behringer DEQ2496 korrigere db-forskjeller i området rundt sweetspot?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan en Behringer DEQ2496 korrigere db-forskjeller i området rundt sweetspot?

Jeg vurderer å kjøpe denne for å kalibrere høyttalerene i kinorommet mitt i stereo. Noen som har testet den, og vet om denne har noe for seg???
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har FBQ2496 og det er vel stort sett snakk om samme sak, bortsett fra at DEQ'en kan kjøre automatisk korrigering. Den fungerer glimrende den, men jeg har den kun på sub-kanalen. Jeg ville nok vurdert litt før jeg hadde puttet inn Behringeren på frontkanalene i stereo. Behringeren er ikke ideell til bruk i hele frekvensregisteret. Men på den annen side så har jeg ikke testet dette, så det kan jo hende de lydmessige forskjellene du vil oppleve med kalibrering vil oppveie dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FBQ2496 er en ren feedback destroyer og er temmelig forskjellig fra DEQ2496.

DEQ2496 i et stereo-oppsett fungerer fint, så lenge man forer den med digitalt signal. De analoge inngangene medfører et ganske stort kvalitetstap.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DEQen er bra, men...

Jeg har brukt DEQ2496 noen måneder nå med svært godt resultat. Hos meg står den mellom digital kilde og et DCX2496 delefilter, og jobber i det digitale domenet (digitalt inn, digital prosessering, digitalt ut). Meget bra resultat - helt transparant så langt jeg kan høre.

Jeg har også brukt den med analog input og det funker ikke like bra. ADen som benyttes er ikke dårlig, men det er merkbart mindre transparent enn å kjøre heldigitalt. Mao, det er en god ide å kjøre denne mellom kilde og DAC, og da kommer det jo an på hvordan oppsettet ditt ser ut... Å få denne inn i et flerkanals oppsett uten å gå via analogt kan jo bli en utfordring...

Uansett så er DEQen sammen med en målemikk (Behringer ECM8000 er vel det naturlige valget) et meget bra verktøy for korreksjon av problemer i bassen. Den kan også gjøre bra saker lenger oppover, og hvis du har et rom hvor det er vanskelig å kurere all gruff med akustiske tiltak (stue eks) kan DEQen være utrolig hjelpsom! I tillegg får du en glitrende tonekontroll - det er deilig å kunne ta ned toppen et par db for å gjør vanskelige opptakt mer spiselige på høyt volum...

Automatisk romkorreksjon virker, men det kreves en del fintuning for å få ting helt på plass. Regn med å bruke mange kvelder med å teste nye profiler før du kommer frem til noe du er fornøyd med hvis du går denne veien. Heldigvis er det lagringsplass for mange innstillinger - veldig greit å kunne gå tilbake til profilen fra noen uker siden for å sjekke om det virkelig låt bedre etter siste endring...

Forøvrig er det mye å spare på å kjøpe denne direkte fra USA - fikk min for ned mot halve prisen selv etter frakt. Moms ble det aldri noe av - kan være fordi den var merket som gave med en relativt beskjeden verdi... ;-)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    FBQ2496 er en ren feedback destroyer og er temmelig forskjellig fra DEQ2496.
    L-Sound selger begge disse som subwooferkalibreringsverktøy.

Så sett at de begge kostet like mye, hvilken ville da være å foretrekke for nettopp subwooferkalibrering?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    L-Sound selger begge disse som subwooferkalibreringsverktøy.

Så sett at de begge kostet like mye, hvilken ville da være å foretrekke for nettopp subwooferkalibrering?
    Helt klart DEQ2496, den kan i praksis gjøre alt som FBQ2496, men i tillegg får man bla Limiter, delay, dynamisk EQ og RTA.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat skaffet meg DEQ2496 sammen med mikrofon ECM8000.

Jeg har ikke fått holdt på så mye med den enda, skjønner at jeg har noen spennende kvelder foran meg.

Har kjørt et par automatiske kalibreringer og resultatet er ganske store endringer. Spesielt på sangstemmer hører jeg forbedringer, problemer med bassen fikset den enkelt.

Kjøpte min på norskt nettsted for rundt 3500,- inkl mic og frakt.

Men den er ikke pen, sliter litt med å få plassert den eller gjemt den mest mulig

Syne at den funker greit som ren dac også.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dacen er ikke ille nei, og det er i tillegg gode muligheter for modifisering hvis du har lyst til å mekke litt! Se f.eks denne tråden for en del muligheter:
    http://www.zerogain.com/forum/showthread.php?t=11540

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som om denne kan hjelpe meg med mine bass-problemer. Eneste draw-back er at jeg nettopp brukte 200 dollar på nye analog-kabler fra min Arcam DV79 til pre-ampen. Litt bortkastet om jeg ikke kan bruke dacen i Arcamen da denne nok er endel bedre enn den som sitter i Behringer. Såvidt jeg forstår er ikke denne så god om man kjører analogt.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg har akkurat skaffet meg DEQ2496 sammen med mikrofon ECM8000.

Jeg har ikke fått holdt på så mye med den enda, skjønner at jeg har noen spennende kvelder foran meg.

Har kjørt et par automatiske kalibreringer og resultatet er ganske store endringer. Spesielt på sangstemmer hører jeg forbedringer, problemer med bassen fikset den enkelt.

Kjøpte min på norskt nettsted for rundt 3500,- inkl mic og frakt.

Men den er ikke pen, sliter litt med å få plassert den eller gjemt den mest mulig

Syne at den funker greit som ren dac også.

Hvilket nettsted var det??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg handlet min på nettstedet:

www.musikkinstrumenter.no

Som du ser på bilde, den er ikke pen. Jeg tror at et rack er tingen
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Virker som om denne kan hjelpe meg med mine bass-problemer. Eneste draw-back er at jeg nettopp brukte 200 dollar på nye analog-kabler fra min Arcam DV79 til pre-ampen. Litt bortkastet om jeg ikke kan bruke dacen i Arcamen da denne nok er endel bedre enn den som sitter i Behringer. Såvidt jeg forstår er ikke denne så god om man kjører analogt.
    Tja, det kommer som nevnt an på om du tar sjangsen på å modifisere DEQen. DEQ2496 benytter AKM4393 som er en meget bra chip, det det skorter på er det analoge trinnet (opamper, strømforsyning og en ikke helt optimal løsning på de balanserte utgangene). Arcamen er nok bedre som dac enn en umodifisert Behringer ja, men det er godt mulig at totalresultatet blir bedre med DEQen uansett ettersom du da får rettet opp problemene i frekvensgangen...

Eneste måten å finne ut på er å teste!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok bestille en. Koster uansett ikke mye i forhold til andre oppgraderinger. Vet at problemene skapes av rommet, og det er litt frustrerende å ikke ha plass nok til å flytte runt på høyttalerene.......
    Vil det fungere bedre å kjøre optisk gjennom Behringer og inn i en ekstern dac, eller vil dette skape noen form for problemer?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitalt inn og ut av DEQen med en bra dac etter er den beste løsningen så det roter definitivt ikke til noe. Noen vil vel altids påstå at elektrisk er bedre enn optisk, men bruker du kabel av noelunde kvalitet kan jeg ikke tenke meg at det blir noen forskjell...

Siden du tenker i disse baner regner jeg med at du kun skal bruke dette til 2-kanals lytting?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer. Kjører stereo via an Thule Space PA250, så denne er kun påtenkt til musikk. Sliter litt med rommet i den sammenhengen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet å målt litt i rommet mitt idag. Uansett hvordan jeg vrir høyttalerene, eller flytter dem frem og tilbake er det en forskjell på ca 16db i bassen mellom ytterkanten av sofaen og midten. dette kommer ikke av faseproblemer mellom ht, for spiller jeg bare på en kanal i slengen er fortsatt differansen 12-14 db. Med bare venstre front tilkoblet hadde jeg ca 105 db på hver ytterkant og 90-92 i center. Samme resultat om jeg flytter db-måleren 0,5m frem eller tilbake fra sweetspot. Er dette noe en romkorreksjon kan gjøre noe med?? Eller er det noe annet jeg burde teste først???
    Da diskant/mellomtone er ganske likt over alt føles det som om bassen faller ut i sweetspot.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .........er det en forskjell på ca 16db i bassen mellom ytterkanten av sofaen og midten. dette kommer ikke av faseproblemer mellom ht, for spiller jeg bare på en kanal i slengen er fortsatt differansen 12-14 db. ........
    Hvilken frekvens er det du har problemer med?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg ikke sikker på da jeg bare har brukt radishacken for å måle hvor stor forskjellen er på en låt med ganske dyp bass. Hvordan finner jeg ut hvilke frekvenser som forårsaker dette?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg ikke sikker på da jeg bare har brukt radishacken for å måle hvor stor forskjellen er på en låt med ganske dyp bass. Hvordan finner jeg ut hvilke frekvenser som forårsaker dette?
    Du finner alt du behøver av sinustoner og diagrammer i signaturen til RoKo:

http://www.kringlyd.no/sub/sub.htm

Musikk er totalt ubrukelig til å kartlegge frekvensresponsen med. Som du erfarer - en pekepinn, så det er tydelig at du har et problem som bør løses.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart. Må bare finne ut hvor jeg skal begynne......... Skal sette meg inn i det som står i profilen så jeg kommer igang.
    Vet at musikk ikke duger til gode målinger, men det gir hvertfall en pekepinn på hvor stor differansen i rommet er. Død bass i sweetspot er ikke spesielt behagelig å høre på :?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •