Hjelp meg! *del 2*

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 84
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp meg! *del 2*

Jeg startet en tråd under en annen kategori der jeg var frustrert over subbene mine . Nå har jeg fått samm kjørt de og tatt en test!

HAr lagt ved måleresultatene og de er ikke akkurat bra! hvordan går jeg frem nå? noen erfarne som har noen stalltips? er slitsomt å flytte rundt på 70 kg tunge kasser!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har mulighet til å flytte på sitteposisjon bør du gjøre målinger 1 meter foran og en meter bak lytteposisjon. Mulig sweetspot er ugunstig plassert ifht subbene.

Edit: Har du subb foran høyre front med elementet pekende frem? I så fall bør du prøve å trekke frem frontene og plassere sub i hjørnet med elementet mot senter.

Edit 2: Her er et bilde av min kino. En sub i hvert hjørne foran med element mot senter. http://www.nerbye.no/hjemmekino/DSC_0107.JPG

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se på min hjemmekino, der er det bildet av subbene! jeg har de 2 15" tårna foran meg og så har jeg svs`en helt bak til høyre. ( bilde tmed subbene heter "extrem testing" nå i ferien skal de stå der!!!

kan ikke flytte sitteposisjon nærmere men kan flytte den bakover.. kan også mixe litt med tårna ( men har ikke så lyst.. )

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt voldsomt! Hehe...

Jeg er litt usikker på om bassene bør peke i retning lytteposisjon, men ditt oppsett er litt utover det jeg har erfaring med! Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt voldsomt ja!! overkill er bra, kanskje litt for mye!

Nå har jeg tatt målinger med sitteposisjon 1,5 m lengre bak ca..

Skal prøve å snu og vende på subberne senere eller andre tips?? hehe

lys blå er den "orginal"
    mørk blå er ny sitte pos.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er delefrekvensen din på? Hvis den er på 60 så kan det være at du bør justere fase. Hvis ikke kan det være at du har utfasinger/stående bølger. Bassfeller er jo ikke akkurat vakre, så la oss nå håpe at ikke det er eneste løsning.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror å håper at den står på 80. skal sjekke litt forskjellig her. .kommer tilbake med mange resultater. og bassfeller er ikke aktuelt, jeg håper at kinoen blir flyttet ned i kjelleren i løpet av høsten. Og om disse reslutatene ikke bedrer seg så skjer det KJAPT....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    delefrekvens på 80.

Nå har jeg tatt en test med kun SVS og en test med kun de to tårna!

HJELP!! sitter å ler litt her... dette ser bra ut skjemaet taler for seg ...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis mørk blå er kun SVS så ser det ut til at du sliter litt med rommet. Du får skyndte deg ned i kjellern! Neida! Er vel til å leve med dette. Ser ut til at tårnene og subben faser ut hverandre da.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mørk blå er tårna!

og jeg tror ikke de faser ut hverandre, testa endel i går og da fikk jeg dette

altså tårn 1 = 70 db
    tårn 2 = 80 db
    SVS = 80 db

TOTALT = 86 db ( 84 med begge tårna!)

snudde på fasen på subben og det låg fra 79 - 86 desibel! så det kan vel ikke være utfasing eller?? jeg kan ikke så mye om dette..

kan det være en idee å flytte på svs`en?? nå står den helt bak i et hjørne. tårna kan jeg sette bak høytalerne i front ( Om det er vits )

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm... Jeg får hodepine av å tenke så hardt. Tror dette er mere enn jeg har noe svar på. Kast deg over Flageborg!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, da kan du tenke hodetpinen min jeg prøver på noe jeg ikke har peiling på! jeg skjønner litt ( som at dette er feil ) men jeg vet ikke hvordan det skal bli bedre, å jeg er ikke så lysten på å flytte 70 kg tunge kasser uten at det kan hjelpe!! men hvor gæærnt er dette da?? jeg har sett værre ( tror jeg ) men kan vel si det slik at det kan bli bedre også!!

angående flageborg så hadde jeg et håp om at han skulle titte innom tråden jeg HINT HINT jeg vil ikke mase på folk!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten ting jeg lurer på, jeg har jo 3 subwoofere. hvordan skal gain på disse være innstilt mot hverandre?? altså når jeg sitter i "sweet" og har -25 på min HK reciver skal da volumet vd si 50HZ være det samme??

og når jeg skal kalibrere ( ta denne måle testen ) hva er da ideelt volum på forsterkeren?? skal den stå høyt? eller lavt?? nå så har jeg 80 db ved 50HZ og reciveren står på -30 ( husk at dette er en HK dpr 2005 ) dette er vel viktig?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å huske at jeg brukte en whitenoise-greie (AVIA - Guide to Home Theather) til å sette level på hver enkelt høyttaler. Mener at du kan spille av den samme lyden på subben for å sette level på den så det matcher frontene.

Ellers er jeg ganske sikker på at sub-elementene med fordel kan peke andre veier enn mot sweetspot. En ting til er jo at du bør spille av en testtone og justere fase på SVS'en til du har den høyeste lyden. Det er da du har minst utfasing.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg skal prøve å snu og vende på elementer. og jeg mener at jeg har sjekket fasen på svs`en. Jeg kjørte en test i går og der varierte det fra 82-86 db. og nå står den på 86.

jeg skal snu svs`en slik at den står med elementet mot yttervegg og jeg skal gjøre det samme med tårna. kan det være en idee å kutte det ene tårnet?? bare ha ett tårn og/eller plassere det bak??

det er mye å tenke på mye hodebry men det er moro og da

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har SVS`en gjennomgått til plasseringer.

Lys blå er svs på samme posisjon men med elementet inn i veggen ) snudd 180 grader )

Mørk blå da er SVS plassert i motsatt hjørne ( altså i høyre hjørne bak meg kontra venstre til vanlig! )
    Fortsatt en lang vei å gå! Kan også nevne, etter at jeg flyttet sub fra venstre til høyre så ble 50HZ signalet 6 db høyere! jeg rørte ikke noe volum på disse testene så i utgangspunktet så er vel mørk blå "6 db høyere ved 50 hz )

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt flere tester og har nermest gitt opp alt håp! kurvene blir bare værre og værre... har tatt MANGE tester idag med elementer o.l. plassert over alt, men til ingen nytte :?
    UANSETT hva jeg gjør så fyker den i været på 45HZ uansett... og så får den en utrolig ujevnhet etter og før..

skal prøve med litt diverse dempinger i morra, men i utgangspunktet så er det ikke tema med noe dempinger på stua...

God natt :evil: :? :cry:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om Subben er god, er det ikke dermed sagt at du finner nirvana med det samme . Mitt tips, finn et sted hvor du syns lyden er god.. og ikke bind deg for mye oppi disse målingene, men hører du at det er noe muffins, så da er det bare å sette igang .

EDIT: selv har jeg greid å få subber til å spille "paddeflatt" hele veien så si, men gud så kjedelig det ble agitt.. Men alt avhenger av matterialle som spilles.. litt morro skal man ha det.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk litt hjelp til slutt, men kurvene mine er aldeles ikke noe å rope hurra for de heller. Poenget er at jeg trives med lyden for øyeblikket selv om jeg misliker kurvene sterkt. Med tid og stunder (les: før jul) skal jeg få laget bassfeller og slikt, men det er jo fordelen med et dedikert rom til hjemmekino.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det jeg har skjønt, at jeg ikke kan henge meg opp i kurven MEN når den er så avslørende som her så blir det ikke bra!!! ok, dere skal få se 3 eksempler! de 2 første ( lys og mørk blå) var et SVS forsøk som mildt sagt ikke ble bra) den siste kurven er de to tårna flyttet bak front høytalere.. Selv om den siste kurven av tårna ikke akkurat er noen drøm så mener jeg at jeg har noe å gå etter,

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •