Hjelp meg! *del 2* - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 84
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    to tester ved kryssene på bildet..

grønt kryss: Gul kurve
    rødt kryss : Hvit kurve

På den forrige kurven, synest jeg at den mørke bl kurven var ganske bra! derfor flyttet jeg "sweet spot" dit og tok en full måling! ( det var mellom sweet og bak sofa! med samme utgangspunkt som den "lilla kurven" som var noe å gå etter!!)

vel slik ble den!! Sofaen står fortsatt 30 cm fra bakveggen!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å sette Svs`en i høyre hjørne.. Og da ble kurven bra helt opp til 50 hz men etter det så forsvant den bare.... Hadde dog den på 45 HZ men tja.. Og alt over 50 HZ forsvinner uansett om frontene er koblet til eller ikke så det var ikke en bra plassering.. Håpet svinner...

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hva har du gjort nå da ?
    Høre hjørne er tydeligvis ikke plasseringen din. Minner om kurve jeg fikk ved å plassere SUB bak meg. Fin kurve uten lavbass. Nei du må nok ha den i din tidligere "lilla" variant, dvs. Front.

En ting er målinger og en annen ting er hvordan DU opplever bass responsen har jeg lært meg etter mange opp og nedturer. Jeg tror faktisk jeg kan leve med en "dipp", selv om jeg selvsagt skal gjøre alt jeg kan for å "flate" kurven ut, så jeg skjønner deg godt. Gå to skritt tilbake er vel det jeg sier.

Lykke til, du også (er litt i samme situasjon ). En ting er helt klart, SUB må plasseres i et Hjørne og med 10cm til bak og sidevegg så sparker det skikkelig.

/L

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå funnet mitt Bass Mekka!!! svs i venstre hjørne og et subtårn i høyre hjørne!! begge med mindre en 10 cm til hjørner!! Det rister, dundrer, slår og sparker!! helt vilt hvordan det er egentlig!! for første gang har jeg over 118 DB i sweet med under spilling av musikk..

DERFOR: Flageborg: Takk for all hjelp, utrolig hva du kan og hvor villig du er til å hjelpe en stakkar..

Jeg har ikke sett på kurven MEN det bryr jeg meg ikke om NÅ låter det bra nok! og jeg har startet et eget rumperister projekt så tja...

Takk for alle inspill!!!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Har nå funnet mitt Bass Mekka!!!
    Takk for alle inspill!!!
    Gratulerer, det fortjener du etter å ha lagt ned så mye tid på å analysere rommet ditt !

Halleluuuuuuuuuuuuuja..................!

Bare hyggelig............... :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg klarer jo ikke å gi meg helt da.. jeg har funnet en plass på stuen som jeg tror er 100 % jeg kan sette en stol der, kun under film.. har målt litt ( vil ikke måle for mye ) i sweet har jeg 80 db v 50 HZ også har jeg 90 rett over og under MEN på denne plassen har jeg 95 v 40hz 91 v 50 hz og ca90 ved 55 HZ.. I mine øyne så kan dette tyde på noe.. Men vet ikke om jeg vil
    selv om det trøkker mere også der :? Kan jeg flytte den plassen til sweet? eller er det sweet som må flyttes dit? Den siste er litt lei...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produsentene opererer med +-3dB, og så langt jeg kan tolke dine tall er du innenfor disse marginene.

Da er det vel bare å være fornøyd?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Da er det vel bare å være fornøyd?
    Når man har løpt rundt i stuen i flere dager for å finne en bra plass så blir man aldri helt fornøyd Men uansett så er det noe rart med den nevnte plassen..
    Jeg har mine teorier og forventer at dette skal forsvinne den dagen pc og ovn blir kastet ut av stuen...

Litt OT! kan noen forklare meg hvorfor effektforsterkeren til tårna bare spiller bedre og bedre?? nå står gain på halv, for 1 uke siden stod den nesten på max men det trøkker mere nå!! Man ser at elementene har mere bevegelse også! hmm... men det er jo også bra

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det skjedd mirakler skjønner jeg. Gratulerer !
    Vel anvendt tid dette

Var det problematisk å få to SUBèr til å funke eller hvordag gikk du frem.
    Jeg leste litt på Lsound sine siden om emnet og ble litt "skremt". Masse flytting av de to kassene frem og tilbake med mye ålinger. Blir reint sliten bare ved tanken...

Igjen, Gratulerer med resultatet !

Mvh

Lasse

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Her har det skjedd mirakler skjønner jeg. Gratulerer !
    Vel anvendt tid dette

Var det problematisk å få to SUBèr til å funke eller hvordag gikk du frem.
    Jeg leste litt på Lsound sine siden om emnet og ble litt "skremt". Masse flytting av de to kassene frem og tilbake med mye ålinger. Blir reint sliten bare ved tanken...

Igjen, Gratulerer med resultatet !

Mvh

Lasse
    Hadde egentlig litt flaks. Jeg har jo flydd irundt over HELE stuen så jeg vet hvor ting er bra og ikke fullt så bra i tillegg så har jeg lært meg til hvordan jeg skal gå frem for å gjøre det bra!! Så SVS`en ble plassert og justert inn til den "lilla kurven" hehe... den ble forresten bedre med litt justeringer. Har også flyttet sweet litt + at jeg har gjort mindre endringer med stor betydning.

Jeg vet at SVS`en ikke trives i høyre hjørne: den mister all dypbass der, basstårnet ( bare et igjen! ) er jo bare lavbass. kan MYE lavbass ( dvs. litt for mye gain ) rette opp dette?? Det var tanken min. Og tror du ikke at det ble FULL klaff gitt... Hvorfor? vet ikke, men hvem bryr seg..

Men det gnager litt dette med den "midletidige sweet" fra min nåværende sweet og til denne sweet så skiller det altså godt over 10 DB ved 50 hz! jeg tror jeg skjønner hvorfor men driver å fordyper meg i frekvensgang/ respons, stående bølger og slikt..

Men fy flate hvor deilig det er å høre på BASS!!! Nå kan jeg maxe ut radioshacken hvis jeg vil!!!! og det er med en brent Hard dance mania WEEEEEEEEEEEEEEEEEE... ( satt med hørselsvern og skrudde opp til alt var på briste punktet SMART?? ikke akkurat!

Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Masse flytting av de to kassene frem og tilbake med mye ålinger. Blir reint sliten bare ved tanken...
    Jeg brukte det jeg hadde lært skrudde opp gain 3 hakk og tok en RÅ sjanse.. Det virker og jeg har fortsatt ikke tatt en måling slik det står nå! jeg er fornøyd og det er det viktigste.... hmmm eller... .

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

*del 2*

Har nå funnet mitt Bass Mekka!!! svs i venstre hjørne og et subtårn i høyre hjørne!! begge med mindre en 10 cm til hjørner!! Det rister, dundrer, slår og sparker!! helt vilt hvordan det er egentlig!! for første gang har jeg over 118 DB i sweet med under spilling av musikk..
    Nå har jeg vent meg til lyden og har bare en liten tanke i hodet, hva om jeg tar det andre subbtårnet og setter dette rett oppå det første?? vil det noen merkbar betydning???

Jeg tenker at når jeg er fornøyd med 2 15" så hadde det sikkert vært rått med 4?!?!? eller er dette feil?? Har egentlig mange tanker i hodet nå! Fint om noen kommer med noen inspill om dette.. Litt drygt å løfte 75 kg opp 1meter uten nytte :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm. nå har jeg egentlig bestemt meg for at subtrårna skal ned i kjelleren sammen med et "party anlegg" ( har en anne tråd på det ) grunnen til dette er rett og slett frykten for å ødelegge kinoen oppe :-? og at et hjemmekinorom nede ikke går enda pågrunn av ødeleggende økonomi :evil:

Uansett hvilken sub skal erstatte 15" på stuen?? skal jeg kjøpe en svs 10" til slik at jeg har 2 like?? eller en større svs?? eller kanskje noe annet?? jeg vet ikke og er frustrert her jeg sitter å har lyst til å gjøre så mye men ikke gjør en dritt :cry:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner Problemet ditt Svantekiller, Jeg har jo et j..a hundehus og ble vel ikke overlykkerlig med EN sub, som du vet. Hadde jeg starta på scratch, så hadde det blitt to Suber (tror ikke det er viktig at de er like mht. opphav, merke etc)

En bitteliten plus /2 på stuen muligens

/L

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 15" tårn - 85 db
    to 15" tårn - 91 db
    to + svs - 93 db!!

Da er vel ting i fase regner med så da er det Heineken og testing!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en liten ting jeg ser eller hører her er at det ikke er noe særlig trøkk i de nedre frekvensene! ( subtårna går jo kun ned tiul 50hZ og svs`en klarer seg ikke alene.. hva gjør jeg da?? hmm... men det ble bedre med alle koblet til! selv om jeg vet at forsterkeren ligger helt i grense land når alle er koblet til!!

Men i morgen kommer det en effektforsterker til på besøk! da skal vi se om det blir liv i stuen her... moro med lyd! har enda ikke tatt noen målinger.. tør ikke enda heller..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du får det til å Trøkke da, hva slags amper er det du skal teste nå da ?

/L

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble fiasko gitt.... det var noen PA forsterkere.... FIASKO!!! sitter med en liten tåre i øye kroken her.... jeg trenger en forsterker som kan gi meg 1000W i 4 ohm, helst mere.. Når jeg kjører cresten brokoblet ( 1100w) så fungerer det som en drøm på det ene tårnet... er ikke så greit dette altså..

Idag fant jeg enda en "sub optimal plass" her på stuen!! dette var kun med SVS`en.. så nå har jeg to bekreftede plasser som er bedre enn sweet... det er ikke bra.. men jeg tror nok at jeg må få dempet gulvet litt til! har kommet frem til at det ikke akkurat er noe vennlig mot SVS`en og tårna!! skal prøve å dempe litt med dyner tenker jeg.. Jeg vet at anlegget har et større potensiale og det plager meg ikke bare litt.... Men akkurat nå så skjer det ingenting her, har mange planer men det fleste koker bort i ingenting..

det er også drygt å ha 4 15" når jeg kun har effekt til 2 av de! men slik er det vel bare... om jeg skal kjøpe mere effekt til disse må det bli 2 nye ( 1 KRAFTIG) eller en som er lik den jeg har nå!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje jeg skal selge 15" SVS`En og dra til med 4 SVS PB12-Plus/2 en i hver hjørne

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men fy flate hvor deilig det er å høre på BASS!!! Nå kan jeg maxe ut radioshacken hvis jeg vil!!!! og det er med en brent Hard dance mania WEEEEEEEEEEEEEEEEEE... ( satt med hørselsvern og skrudde opp til alt var på briste punktet SMART?? ikke akkurat!
    Drøm deg litt tibake i tid, her var du overlykkelig

Morsom story dette Svantekiller, tipper du sitter å digger musikk med hørselværn og lurer på hvorfor det ikke er høyt nok

Har du prøvd disse IS kalde blokkene (Embla MA...) ?

And the story goes on ...

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje jeg skal selge 15" SVS`En og dra til med 4 SVS PB12-Plus/2 en i hver hjørne
    Gærne gutt, da må du spikre fast malinga først

/L

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •