Noen som kan hjelpe med SUB kalibrering ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 67
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Var innom Ljudia i dag og kjøpe en FBQ2496. Ingen enkel sak å få justert etter "gamlemetoden" Test toner og Radioshack. Det startet fint. Senket nivå i 28 og 36Hz områdene først, men så etter å ta i bruk flere filtre, kom mye i ulage. Dette er vist helt "normalt", da rommet hele tiden responderer på endringene subèn blir påført.

Jeg har RoomEQ Wizard installert på min bærbare, men når jeg plugger den til Mic inngangen "Peeaker" RadioShack uanset lyd eller nivå den står til.

Mulig jeg ikke kan bruke inngangen her ?

Noen som har litt erfaring med oppsett av RoomEQ ?

/L

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun prøvd forgjengeren til FBQ2496, men der funket alt. Veldig viktig å kalibrere etter brukanvisningen, selv om bruksanvisning er tull. Også mic inngang på PC funket opp mot dB-måler.

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Jeg har RoomEQ Wizard installert på min bærbare, men når jeg plugger den til Mic inngangen "Peeaker" RadioShack uanset lyd eller nivå den står til.
    /L
    RoomEQ Wizard på laptop er vanligvis umulig å gå til å virke. Lydkortene som sitter i bærbare er som regel ikke gode nok til å hva vi ønsker REW å gjøre. Enten så må du bruke et eksternt lydkort eller en stasjonær pc.

Peeking på RS hadde jeg og da jeg brukte mic inngang. Løste seg ved å bruke line in i stedet.

Noen nyttige lenker for REW/BFD:
    BDF setup Guide
    Home theathershack

Lykke til.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BYtta til en annen Bærbar og her virket alt som det skulle !
    Men det er klart at dette lydkortet er bare skrot, så enten for jeg bruke Stasjonær PC eller vurdere et eksternt lydkort.

Satt oppe til 02:00 i natt og lekte litt og det er potensiale for forbedring håper jeg. Håper bare at PEQ filterene ikke gjør bassen slapp og uengasjerende.

Skal få målt endel i kveldinga og legger ut målegrafer etterhvert.

/L

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er svaret jeg fikk ang. lydkort:
    http://avforum.no/forum/showpost.php...7&postcount=68

Ellers mye kjekke opplysninger i resten av tråden.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mskjold
    RoomEQ Wizard på laptop er vanligvis umulig å gå til å virke. Lydkortene som sitter i bærbare er som regel ikke gode nok til å hva vi ønsker REW å gjøre. Enten så må du bruke et eksternt lydkort eller en stasjonær pc.

Peeking på RS hadde jeg og da jeg brukte mic inngang. Løste seg ved å bruke line in i stedet.

Noen nyttige lenker for REW/BFD:
    BDF setup Guide
    Home theathershack

Lykke til.
    Sjekka litt mht. lydkort i PC på HomeTheaterShack:
    Re: Sound card for a laptop?

"Just about any soundcard that is full duplex and had line-in and line-out connections will work. Any inadequacies are compensated for in REW after you carry out a soundcard calibration (the first part of REW setup).

A more recent card would be the Soundblaster Live! 24-bit USB. It works fine with REW. We have had members use it successfully with USB1.1 as I remember....

brucek"

Jeg tester ut dette og tar en sjekk mot stasjonære maskinen senere.

/L

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer et dyrt svar...

For LEENGE siden (minst et par år) så startet jeg en tråd basert på et white paper fra Harman Acoustics om hvordan bass fordeler seg i rommet med en eller flere subwoofere plassert på ulike måter. Og en av tingene som ble klart var at for å oppnå en jevn spredning av bassen, så var det ideelle 4 subwoofere (ingen forbedring med flere), men også 2 subwoofere var tilnærmelsesvis like bra. Dette gjaldt for rektangulære rom.

Så mitt forslag er: Lån deg en subwoofer til av samme merke, og forsøk å plassere en midt på frontveggen og en midt på bakveggen, og jobb med fasejusteringen på subwooferne og justering av plasseringen ved å justere avstanden til veggen. Du vil sannsynligvis ikke få mye kraftigere bass, men sjansen er stor for vesentlig jevnere bass.

Det dyre ved forslaget er at du kanskje ender opp med to subwoofere istedenfor en.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei roffe, Takk for svar !
    Du fikk meg til å koble inn "Brontes" igjen sammen med /2 og denne står fremdeles litt til venstre for midt på front. Jeg Bypaset alle FBQ2496 filtere og lekte litt med fase og gain på Brontes. Det er helt klart at TO (eller flere) SUBèr sprer Bassen bedre i rommet.

Min Loftstue byr på mange utfordringer, lurer nå på å skifte ut sofaer med løse stoler og plassere disse en drøy meter lenger inn i rommet.

"Der ute" er det en helt annen bass respons (litt mindre i midten enn på hver sin ytterfløy), men en FBQ greier ikke å forandre romakustikken her. Synd men slik er det.

Noen som trenger en splitter ny FBQ2496 med en haug med kabler (XLR til RCA i diverse lengder) ?

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekka litt mht. lydkort i PC på HomeTheaterShack:
    Re: Sound card for a laptop?

"Just about any soundcard that is full duplex and had line-in and line-out connections will work. Any inadequacies are compensated for in REW after you carry out a soundcard calibration (the first part of REW setup).

A more recent card would be the Soundblaster Live! 24-bit USB. It works fine with REW. We have had members use it successfully with USB1.1 as I remember....

brucek"

Jeg tester ut dette og tar en sjekk mot stasjonære maskinen senere.

/L

Sjekket og testet i hele kveld / natt og lydkort "kompanseringen i REW funker.
    Min stasjonære ble dønn lik målinger fra to Bærbare (kalibrer lydkortet først !)

Når dette er sagt, så ble det mange målinger med REW og utallige endringer på Behringer FBQ2496. Til å begynne med så ser dette enkelt ut, men så plutselig, så endrer alt annet seg

Rommet er noe herk, bare til å innrømme fakta. Ikke noe galt om SW eller Behringer, de gjør akkurat det de blir bedt om.

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vi snart der og det uten FBQ i bruk, TO subber er helt klart en bede løsning. Jeg får ikke lagt ut bilder av grafer på denne PCn men de kommer.

Har jobbet lenge i dag med å integrere Brontes for å skjøte på og spre LFE bass og et hjalp dramatisk, selv ved et lavt nivå. Det ble mye frem og tilbake for å finne fase og gain samt en bitteliten boost ved 40Hz. Kurven er ikke 100% optimal (les flat) men avvik på 3 til 4 dB må man kunne leve med.

Noen som har brukt for en FBQ2496 med masse XLR til RCA kabler. Den er under en uke gammel og leveres i orginal pakning og med kvittering

/L

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har brukt for en FBQ2496 med masse XLR til RCA kabler. Den er under en uke gammel og leveres i orginal pakning og med kvittering
    Hvor har du kjøpt den da? Dersom det er nettet, L-sound eller annet, så har du jo fremdeles angre/returrett?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hvor har du kjøpt den da? Dersom det er nettet, L-sound eller annet, så har du jo fremdeles angre/returrett?
    OK en kjapp avgjørelse, så jeg kjøpte jeg denna på Ljudia, måtte bare teste

Så det er ikke noe angrefrist på denne, Helt OK dings så den kan bli boende her men det er nok mange som trenger en slik så derfor ..

/L

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FBQ`en har jo 2 kanaler, så hvorfor ikke prøve den for å få en flat kurve? Det er jo et morsomt leketøy.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har rett i at det er et morsomt leketøy wizkid, så litt tid skal jeg gi den før den havner på "torget". To subèr sprer lyden betydelig bedre enn en i mitt ganske rotete rom (masse kroker å kriker). Bassresponsen midt i takutløftet, dvs. der jeg har plassert sweetspot er selvsagt helt "feil". Det er betydelig mere bass på begge sider (langs veggene).

Tuning av bass er en tidkrevende prosess har jeg erfart, men greia er å kose seg med musikk / film selv om kurven ikke er optimal og Tweake litt innimellom. Uansett, RoomEQWizard er et must !

De som ikke har tatt dette i bruk bør installere dette, et sveip tar 2 sekunder og man ser umiddelbart hva man gjør.

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er grafene med begge subbene i drift.

Vedlegg 11966

Dippen ved 45Hz er der fortsatt men veldig redusert nå. Dippen ved 61Hz skal jeg prøve å heve med FBQ2496, samt dempe noen topper.

Ikke så værst dette vel ?

/L

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hørest det vel greit ut også?? må jo nesten gjøre det, jeg har ikke muligheter til noe bedre

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentar Svantekiller, ja dette høres helt mega bra ut etter min vurdering. SVSèn tar seg av den fysiske bassen og setter ting i bevegelse på film. Veldig kraftig koloss dette.

Brontes er kun med på å spre bassen litt og føyer seg nøytralt inn. Den er nesten ikke på. Det morsomme var at jeg koblet den inn helt på måfå og skrudde fase frem og tilbake mens jeg sto rett ved siden av denne.

Nå jeg litt senere foretok en mere seriøs jobb med roomeqwizard etc. havnet jeg så å si helt på samme fase. Gain derimot måtte litt ned.

Lurer på om jeg skal mase med FBQ2496 etter å hå en såpass grei kurve. den går helt ned til14Hz...

Men travelt har jeg det ikke så litt høstvær, så starter vel fintweakinga tenker jeg.

/L

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner, jeg har vært veldig fornøyd med dette og ventet i ca 3 uker, da er du vant til lyden og vil ha MERE ( tro meg det skjer ).

Men igjen Gratulerer med "kurven" din moro og se at folk klarer og ordne opp ble litt skeptisk når jeg såg en av de første kurvene som faktisk var verre enn min

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du et screen shot av hvordan det ser ut hos deg nå mht. plassering og kurve ?

Du har jo jobba meget hardt og det kunne vært av interesse å se din status så langt :..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har startet en del 2 nå så jeg skal jobbe litt med det i morgen! jeg har ikke noen bilder og har ikke tatt målinger slik det står nå! grunnen til at det ikke er tatt noen målinger er på grunn av at jeg er fornøyd med lyden og vil ikke at en kurve skal ødelegge inntrykket. hehe..

Men følg tråden min i morgen du, da skal jeg ta en kurve slik det står nå samt at jeg skal sprite opp litt mere

Problemet mitt nå er at ca 1 meter fra sweet så er lyden/trykket så enormt mye bedre og jeg må få sett på det, mener at jeg har såpass bra innblikk over hva jeg må justere på! nå står SVS i venstre hjørne foran ( yttervegger ) og det ene subbtårnet står høyre foran ( 1 yttervegg og en lettvegg )...

EDIT: er så trøtt at jeg stuper så beklager de idiotiske formuleringene, jeg klarer ikke bedre nå!

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •