Noen som kan hjelpe med SUB kalibrering ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 67
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Jeg følte min Plus/2 ble bittelitt bedre i musikk på 16Hz modus. Men jeg kunne ikke ha den der. Jeg krever for mye av subben, å når jeg misshandlet den skikkelig på 16Hz modus, så endte det med at den slo seg av. Kjører jeg den tilbake til 20Hz modus, så skjer det ikke. Dette er spesielt hvis jeg spiller høyt på filmer med heftig DTS spor. Snakket med Lassesen, å han mente jeg rett å slett spilte for høyt for å kjøre 16Hz modus i mitt rom. Løsningen er å forsette på 20Hz, eller kjøpe meg en til Plus/2 å kjøre 16Hz modus på begge. Lurer på hva leietager sier til det :-D

Hei Kane,
    i 16Hz modus syns jeg "attacket" blir for dårlig på musikk, 18Hz Tuningen virker bedre for meg. Er litt usikker. Driver å prøvelytter.

Tror jeg må ha meg en ØL nå, har dytta beistet rundt halve dagen

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store "flytterundtdagen" dette, Målingene ble jo helt konge ved Høye Bak Plassering, men umulig i praksis. Jeg testet med endel musikk med mye punsh bass (Fragma og annen tekno). Jeg kunne ikke fokusere på musikken, bare bassen som ble påtrengende.

Fine kurver forteller deler av sannheten, men ikke hvordan vi vil ha det, så Back to start. nn i fremre høyre hjørne igjen. Blir mest sømløs her. Har satt den i 20Hz modus (ikke 18 som jeg feilaktig oppgir andre steder, sorrry ops: )

Det som forundrer meg med denne subèn, er at Receiveren bommer fullstendig på Level. Setter den typisk til -9dB. Det blir lite liv før ved +3dB.

Helt ulikt mht. erfaring på Brontes. Timinga (fase) fungerer alltid !.

Ka svarte skal jeg finne på nå da :?:

Må antagelig leve med denne 45Hz dippen da eller er det noe håp ?

Mvh

/L

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to siste kurvene dine mangler jo all dypbass.. Er nok tvilsomt en ideel plassering. Har du prøvd å måle kurven en meter foran og en meter bak sweetspot for å se om du eventuellt sitter i et "svart hull"

Uansett kjenner jeg meg igjen i din situasjonen, du får ha lykke til og ikke gi opp.

pt

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    De to siste kurvene dine mangler jo all dypbass.. Er nok tvilsomt en ideel plassering. Har du prøvd å måle kurven en meter foran og en meter bak sweetspot for å se om du eventuellt sitter i et "svart hull"

Uansett kjenner jeg meg igjen i din situasjonen, du får ha lykke til og ikke gi opp.

pt
    Du har helt rett i dette Per, derfor satt jeg den tilbake med to porter plugget, men jeg sliter jo fra 40 og opp til 100, sette delinga til 40 eller 60 Muligens ?

Vil en Behringer EQ hjelpe i mitt tilfelle du som har erfaring med slikt ?

Mvh

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet noe fil nå med mye dyp bass, jeg måtte skru opp fra -9dB (Receiverens forslag til +9dB og måtte dra på "gain" noe i tillegg for å få frem godlyden. Veldig merkelig i forhold til "Brontes" der var det kun +5dB på film.

Muligens Receiveren blir litt lurt mht. hvilke frekvens den "lytter" på for å bestemme Level. Skivebom her tydligvis, må opp 20dB for å høre "spetaklet"

/L

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om dette kan ha noe med den dippen din å gjøre.. dette med nivå på receiveren altså. Du kan få deg en skikkelig overaskelse ved å skru opp så mye da du sannsynligvis vil få et vanvittig høyt nivå igjen på andre frekvenser som ikke er innenfor dippen.

Dessverre tror jeg ikke behringern kan hjelpe deg noe særlig her dessverre. Har du forsøkt å sette subben på en av sideveggene? Er mange som gjør dette med godt resultat.

Ha en fortsatt god kveld

pt

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen PT,
    Sideveggene er "opptatt" og rommet er i grunnen litt håpløst. Slik det er nå spiller det skuffende dårlig. Jeg får dytte den rundt, men rommet er ganske fullt av møbler og TV/Prosjektor posisjonen er "Fast". Bra jeg ikke bestillte meg en Behringer i dag (var 1 tastetrykk unnna )

Ha en fin kveld du også pt

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på ennå jeg og jeg gir meg ikke.
    Brontes (DIY) SUB har jeg jo ikke i bruk, men hvordan kalibrere TO subèr ?

Snakker vi Rocket Sience da eller ?

Hadde vært fint med litt innspill på fremgangsmåte her, (Tenkte at Brontes kunne "fylle ut 45 Dippen og bidra til å spre LFE litt. Liker ikke helt tanken på å måtte justere fase på denne manuellt, men det bør være mulig.

/L

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    absolutt ikke rocket science nei, sjekk ut denne siden. En grei start

http://www.lsound.no/nor/index.php?s...p=694&art=5515

hilsen

pt

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg flytter stadig beistet å måler masse, nedslående hvor dårlig rommet er i grunnen. I sweetspot er det en kraftig dipp ved 45z. En meter "inn" i rommet er det noe bedre. Kan jeg "akseptere" denne kurven (målt en meter foran der jeg normalt sitter:

Vedlegg 11696

Fremdeles en dipp, men den utjevner seg litt når jeg trekker målemikrofonen inn i rommet.

Vil det hjelpe med noen lyd tweek (dempe enkelte steder i rommet f.eks.) eller er dette kun for å fjerne høye peeker ?

Fint om noen kunne gi meg litt råd

PS. Jeg flytta monsteret til midt i rommet (Der min Brontes står på frontrekka). Da ble dippen flyttet til 56Hz området, ellers noenlunde likt.

/L

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke hjelpe deg. Men vil bare si at jeg føler med deg i en vanskelig tid!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he Takk for det Svantekiller, det hjelper jo litt at noen "føler" med en.

Skulle ønske meg en "dings" som kunne utjevne kurven for meg, men tror ikke en Behringer hjelper særlig mye med så store "dipper". Peeker kan jeg jo korrigere for, der har Plus /2 en egen PEQ (noe jeg ikke har bruk for)

Men den som gir seg er en dritt som læreren min engang sa, så jeg holder det gående jeg..

Takk for hyggelig kommentar

/L

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser det bedre ut:-) du har en topp på 36 hz ser jeg, den kan dempes med en behringer foreks, samtidig har du meget god respons i dypbassen a gitt:-() joohoo, det er alltid gøy. Den dippen kan du forøvrig prøve å booste en 5-6db. Tror det skulle gå greit med en såpass potent sub som du har.

Ting går framover serru;-)'

pt

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forresten kan du forsøke å måle med 20hz tuning samt 25hz tuning. Interessant å se om kurven blir litt kraftigere rundt 20-25hz.

pt

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke vitsen med å stille lyd på den plassen man ikke sitter. Etterlyser også tips angående å få flyttet den lydmessige sweetspot litt tilbake i rommet til der jeg sitter.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    ................Etterlyser også tips angående å få flyttet den lydmessige sweetspot litt tilbake i rommet til der jeg sitter.
    Da er det bare å prøve Kenti-metoden. Den utviklet vi i felleskap med Akto, og den er faktisk veldig enkel.

Person A, det var meg, sitter i SweetSpot med dB-måler og frekvensgeneratoren. Person B og C, som i dette tilfellet var Akto og Kenti, holder SUB'n noen millimeter over gulvflaten.

Så begynner person B og C å bevege seg langs veggene/hjørnene med SUB'n..........mens jeg varierer frekvensene - helt til jeg avleser best respons. PS! Husk lang kabel.

Dette kan ta litt tid, men det er bedre å komme i mål, selv om "bærerne" klager på at SUB'n er tung..............

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli morsomt. Får bruke samboeren og svigermor. Da kan det fort bli "høylytt" nok.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Flageborg sier blir det utrolig mye enklere når man er flere, og har en eller annen frekvensgenerator. Nå vet jeg mye mer om hvordan rommet mitt "oppfører" seg når det begynner å pumpes ut lavfrekvente lyder i det. Jeg vet hvertfall hvor jeg ikke skal sette subben, elimineringsmetoden kan man nesten kalle det.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Da er det bare å prøve Kenti-metoden. Den utviklet vi i felleskap med Akto, og den er faktisk veldig enkel.

Person A, det var meg, sitter i SweetSpot med dB-måler og frekvensgeneratoren. Person B og C, som i dette tilfellet var Akto og Kenti, holder SUB'n noen millimeter over gulvflaten.

Så begynner person B og C å bevege seg langs veggene/hjørnene med SUB'n..........mens jeg varierer frekvensene - helt til jeg avleser best respons. PS! Husk lang kabel.

Dette kan ta litt tid, men det er bedre å komme i mål, selv om "bærerne" klager på at SUB'n er tung..............

He, he, ja da vil jeg være person "A" og få noen sjerpaer til å¨bære beistet rundt omkring mens jeg tar den slitsomme avleser jobben...

Jeg har flytta den ganske mye rundt omkring og tolker måleresultatene i Sweet spot som ganske entydige. Det er sitteplassen i kombinasjonen med rommet, som er "feil". Det jeg lurer på er om det vil hjelpe med en Behringer FBQ2496 og om dette har noe for seg i mitt rom. Hvis jeg booster 45Hz området (eller demper alle andre områder), vil kurven sikkert bli bedre i min posisjon. Tror nesten jeg må prøve dette ....

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Som Flageborg sier blir det utrolig mye enklere når man er flere, og har en eller annen frekvensgenerator. Nå vet jeg mye mer om hvordan rommet mitt "oppfører" seg når det begynner å pumpes ut lavfrekvente lyder i det. Jeg vet hvertfall hvor jeg ikke skal sette subben, elimineringsmetoden kan man nesten kalle det.
    Hei kenti,
    Problemet er selvsagt begrenset plass i et flerfunksjonsrom, men jeg har flytta beistet mye rundt og vet hvor den ikke skal stå. Lavbassen forsvant fullstendig når jeg testet ut bak meg, men kurven ellers ble fin. Ingen store dipper da.

Der den står nå (høyre hjørne i front gir enorm lavbass respons, men en kjempedipp rundt 45Hz. Flytter jeg meg litt lenger inn i rommet, så avtar denne dippen. Det jeg ikke for til, er å utligne denne dippen med å flytte subèn.

En front plassering er utprøvd, med en dipp flyttet til 56Hz området, ellers ganske identisk.

Venstre hjørne i front er ikke testet ut ennå pga. mye av utstyret står plassert her. Alt dette kan selvsagt flyttes til Høyre hjørne, men det blir en omfattende jobb. Utelukker ikke dette

Har du noen erfaringer med å installere en feedback destroyer ?

/L

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •