Ren strøm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Ren strøm

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ren strøm

Hei

Jeg lurer bare på om det finnes enheter for å generere ren strøm til hifi.
    Da tenker jeg ikke bare på strømfiltere som kan fjerne peaks, men enheter som genererer en perfekt 230V sinus uavhengig av spenningssvingninger i strømnettet.
    Med andre ord vil jeg ha noe som ligner på en on-line ups for pc utstyr men som fungerer bra på Hi-fi.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få perfekt spenning og frekvens (bedre enn kraftlaget klarer å levere - for det er tilnærmet perfekt) så må du skaffe deg en nobreak powersupply med egen batteribank. Denne omformer all strøm (vekseltrøm fra nettet) til likespenning og genrerer av dette ny vekselspenning (230 V AC) fra en feilfri kilde. Dette koster penger og vil normalt ikke være verdt pengene.
    Eneste grunnen til å gå denne veien må være å skaffe en feilfri frekvenskurve (50 Hz) uten harmoniske frekvenser (X ant. av 50 Hz). samt en fast spenning på rundt 230 V AC. Dette er normalt ikke værdt pengene, da alt utstyr konverterer vekselspenningen til likespenning allikevel.
    Da vil disse avvikene fra normen (den perfekte strømforsyningen) være minimale.
    Det er enklere og billigere måter å hente performance ut av et anlegg enn å se å spenningskilden. Min mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    En annen rimelig måte å få til dette på er å anskaffe seg en brukt UPS (som brukes på f.eks Servere).
    Du har ingen bruk for batteridriften, men denne er utmerket filter.

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Monster leverer også noen tøffe av dem:

http://www.monstercable.com/power/

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    En annen rimelig måte å få til dette på er å anskaffe seg en brukt UPS (som brukes på f.eks Servere).
    Du har ingen bruk for batteridriften, men denne er utmerket filter.
    Er det ikke mange av disse som ikke er egnet til hifi?
    Har hørt mange si at strømmen ut av UPS'ene er ganske "skitten" :-?

Jeg har testet litt med mine egne UPS, og så vidt jeg merka så var det bedre strøm etter UPS, men det var viftestøy jeg var fokusert på da... Men lyden i forsterkeren var helt lik som om den gikk utenom UPS, så vidt jeg kunne høre ihvertfall ;-)

A

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    Monster leverer også noen tøffe av dem:

http://www.monstercable.com/power/
    Ønsker meg noe sånt jeg :-D

Og disse er visst kraftige nok til å takle store forsterkere også..

A

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Årsaken til at jeg begynte å tenke på dette er at lyden alltid er bedre på kveldstid, noe som kan skyldes at strømmen inn er "renere" siden belastningen av strømnettet er mye lavere.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaff deg en skilletrafo..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marsboer, teorien er at lyden er bedre på sen kveld / natt på grunn av strømmen, men tenk på at det også kan skyldes andre forhold, f.eks. at all mulig annen (lyd)-støy i nabolaget er mindre da. (Med mindre du bor midt i skogen , da.)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Årsaken til at jeg begynte å tenke på dette er at lyden alltid er bedre på kveldstid, noe som kan skyldes at strømmen inn er "renere" siden belastningen av strømnettet er mye lavere.
    Tenk litt, på kvelden er det jo mørkt ergo mere lamper/lys som står på, det er også kaldere ergo mere varme.. Tror du egentlig at strømnettet er mindre belastet om kvelden.

Fin teori men har ikke noen tro på den

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Tenk litt, på kvelden er det jo mørkt ergo mere lamper/lys som står på, det er også kaldere ergo mere varme.. Tror du egentlig at strømnettet er mindre belastet om kvelden.

Fin teori men har ikke noen tro på den
    Teorien: Om dagen er det mye mer artikler i drift som KAN skape støy i strømnettet. (Vaskemaskiner, husholdningsartikler, større verktøy etc.) Lys og varmovner skaper ikke støy på nettet.

Bruker selv en stor Topaz Ultra Isolator skilletrafo som gir anlegget "natt-lyd" på dagen. Ikke er den pen, ikke er den lydløs, men det er problemer som kan løses. Anbefales. Står endel om slike på Hifisentralen, og folks erfaringer.

Har lest mye bra om produktene til PS-Audio, men jeg tror ikke de er verdt pengene sine i ren forbedret lyd. Kunne ha kjøpt en, dersom jeg hadde fått den "latterlig" billig, men ikke til Veil. pris. Monster er også heftig overpriset i Norge.

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Har du en nad forsterker er kanskje ikke forskjellen så stor.

Men om man har påkostet anlegg, vil man kanskje bruke noen penger for å "føle at man får ren strøm til komponentene dine" og at man har gjort det som kan for å få max ut delene dine.

Hvor mye mere man får i oppgradering er vel det delte meninger om, akkurat som man spør seg selv om alle delene man kjøper "var det virkelig verdt XXXXX kr for forbedringen".

Svaret kan bare du selv svare på, ingen andre på forumet eller naboen for den del.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Teorien: Om dagen er det mye mer artikler i drift som KAN skape støy i strømnettet. (Vaskemaskiner, husholdningsartikler, større verktøy etc.) Lys og varmovner skaper ikke støy på nettet.
    igjen moro, men totalt meningsløst. En vaskemaskin. lys, varme ødelegger ikke lyden og blir brukt like ofte på kvelden som på dagen.. Hva med oss som arbeider hele fagen og bruker " garasje" verktøyet på kvelden da?? hehe..

Dette strider mot alt jeg kan om elektro.. Ting som skaper støyt på el-nettet står og "støyer" 24/7 og har ikke noe innvirkning på anleggene våre!!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    igjen moro, men totalt meningsløst. En vaskemaskin. lys, varme ødelegger ikke lyden og blir brukt like ofte på kvelden som på dagen.. Hva med oss som arbeider hele fagen og bruker " garasje" verktøyet på kvelden da?? hehe..
    Hva er morro? Hvor mange tror du egentlig vasker klær klokka 2300 om kvelden? Hvor mange står med slagdrill eller annet verktøy så sent? Snakker du for alle som bor i Norge, inkludert leiligheter der sikringskap står med 2 meters mellomrom? Glem lys og varme. Dette er konstante passive ting som ikke klarer å skape noe støy. Ja kanskje du arbeider hele natta for alt jeg vet, men i mitt nabolag er det nok relativt stille sent om kvelden.
    Dette strider mot alt jeg kan om elektro.. Ting som skaper støyt på el-nettet står og "støyer" 24/7 og har ikke noe innvirkning på anleggene våre!!
    Hvorfor tror du egentlig man bruker skilletrafo/galvanisk skille? Dumt spørsmål, dette burde du vite dersom du er elektrikker. Men for å snu litt på det, hvordan kan du si at dette ikke har noe innvirkning på elektronikk som har som oppgave å forsterke lyd? At støy ikke har noe å si, strider mot alt jeg kan om elektronikk...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at støy har påvirkning MEN jeg tror ikke at vi merker det på våre hjemmekino anlegg om naboen bruker vaskemaskinen! DET er poenget mitt.

og det er faktisk mange som setter på vaskemaskin/oppvaskmaskin før de legger seg

Som sagt så har støy påvirkning det var derfor jeg nevnte skilletrafo tidligere i denne tråden..

og ja jeg bruker verktøy sent på kvelden og om natten, jeg virker ikke før klokken 23:00

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at støy har påvirkning MEN jeg tror ikke at vi merker det på våre hjemmekino anlegg om naboen bruker vaskemaskinen! DET er poenget mitt.

og det er faktisk mange som setter på vaskemaskin/oppvaskmaskin før de legger seg

Som sagt så har støy påvirkning det var derfor jeg nevnte skilletrafo tidligere i denne tråden..

og ja jeg bruker verktøy sent på kvelden og om natten, jeg virker ikke før klokken 23:00
    Når det er mest aktivitet av husholdningsmaskiner, verktøy og hvitevarer er vel liten vits å diskutere så fremt ingen av oss jobber i SSB, selv om jeg tror nok det er langt mer slik aktivitet på dagtid enn senkveld/natt. For å avslutte diskusjonen om hva vi begge TROR, så kan jeg bare konstantere at lyden i mitt anlegg (i likhet med mange andre), er bedre om kvelden enn om dagen. Det er ikke snakk om hørbart støy, men mer ro i hele lydbildet. Tror mange vet hva jeg snakker om. Anbefaler derfor skilletrafo, som er mulig å få tak i billig...

Lignende tråder

1. "Merke-lyd", B&W og strøm
    By Bravo in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 12-19-2005, 23:16
  2. Eltax Millennium 500 - Hvor mye strøm kreves?
    By tronich in forum Høyttalere
    Svar: 9
    Siste melding: 09-17-2005, 00:27
  3. Svar: 8
    Siste melding: 01-19-2005, 00:14
  4. Kun en ren prosessor som Forforsterker
    By Noob in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 12-20-2004, 13:39
  5. Strøm kablel (nett kabel)
    By oagers in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet
    Svar: 7