Vil en behringer fikse dette?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil en behringer fikse dette?

Hei

Jeg tok nå og gjennomførte en frekvensresponstest med mitt digitale radioshack meter. Jeg var i utgangspunktet svært fornøyd med hvordan min SVS PB10 låt. Den har både dypbass og den integreres bra med skikkelig dypbass. Men jeg kunne likevel ane en liten "svulst" i bassområdet når jeg hørte på musikk med suben. Den samme "svulsten" i det samme området gjør imidlertid sitt for å øke morroa i film.

Bare for å ta en liten test dempet jeg 60hz området 10db i equalizeren i Winamp. Jeg fikk da en liten pekepinn på hvordan det ville låte dersom 40-70hz området var dempet ca 10db slik at kurven ble atskillig flatere. Og joda, svulsten ble borte og den var nå helt perfekt integrert også til musikk.

Winamp sin equalizer er ikke akkurat en holdbar løsning så derfor lurte jeg på om noen kunne anbefale en eller annen behringer eller annen lur løsning for å dempe området en gang for alle.

Målingene ble forresten tatt med fronter (large) + sub (delt på 80hz)

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du setter fronter til large er det ingen vits å dele ut mot sub. Da spiller nemlig frontene helefrekvensområdet de får. Skal suben ta over under 80hz, som du har stilt inn, må frontene settes til small. Behringer bør kunne ordne kurven din, vurderer å skaffe meg en selv da jeg sliter med mye av det samme. BFD kan dempe eller forsterke frekvenser som man stiller inn manuelt litt på samme måte som i winamp equalizer hvis jeg ikke tar helt feil.

Edit: Lsound har jo denne til en grei pris

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt vits i mitt tilfelle, siden Ikon 6 ikke akkurat går kjellerdypt. Lyden er mye mer fyldig med suben, siden jeg da får med de laveste frekvensene.

Men jeg tror en behringer ville gjøre susen her, siden det kun er snakk om å dempe, ikke å øke. Men jeg har ingen erfaring med slike enheter så jeg vet ikke hvilken jeg bør kjøpe osv.

Men jeg hadde utrolig flaks må jeg si. Jeg satte den bare i hjørnet til venstre for anlegget og lyden var helt sinnsykt bra fra første stund. Jeg har forsøkt litt med andre plasseringer bare for å teste og disse har vært helt håpløse i forhold.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puttes den behringeren inn i mellom receiver og sub eller havner den midt i signalgangen mellom signalkilde og receiver slik at den dermed vil påvirke denne?

Edit: RTFM!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøpte gitt

Impulsene tok overhånd så jeg bestilte en Behringer FBQ2496, selv om det bare er en time siden jeg begynte å tenke på det med frekvensrespons...

*******, har snart ikke råd til mat om ting skal fortsette slik...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det er absolutt vits i mitt tilfelle, siden Ikon 6 ikke akkurat går kjellerdypt. Lyden er mye mer fyldig med suben, siden jeg da får med de laveste frekvensene.
    Siden Ikon 6 ikke spiller dypt som du sier selv, er det nettopp grunnen til å sette frontene til "small". Les i manualen til recieveren din, så finner du ut av det. Er ganske sikker på at man må sette frontene til "small" på de fleste recievere for at delefrekvensinnstilling skal fungere. Ved "large" innstilling vil frontene prøve å spille hele frekvensområdet selv.

Behringeren kobles tul sub pre-out på recieveren din og deretter sender du signalet videre til suben. Mener at den har støtte for 2 suber med 20 innstillinger pr.sub

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    large spiller hele frekvensområdet ja, det er det ingen tvil om.

Men jeg har altså suben i tillegg, virker som det er default på Denon forsterkeren min. Årsaken til det er at jeg synes lyden virker så spinkel når jeg setter frontene til small. Det vil dermed si at det sannsynligvis er en boost i akkurat det området jeg vil dempe fordi frontene overlapper suben der.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Er ganske sikker på at man må sette frontene til "small" på de fleste recievere for at delefrekvensinnstilling skal fungere. Ved "large" innstilling vil frontene prøve å spille hele frekvensområdet selv.
    Mange har muligheten for å sette frontene til large, men også la sub'en spille i tillegg, fra delefrekvens og ned. På min Onkyo kalles det "Double bass", på Denon (1905)har jeg sett at det er en innstilling fior det også. Husker ikke helt hva det sto der.

Når det gjelder Behringer kan den gjøre mye. http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaking/27411-behringer-1124-til-fronth-yttalere.html

Se vedlegg i et av de siste innleggene, dette var gjort på noen få timer, og jeg ble fornøyd med resultatet. (Nesten iallefall)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på denne tråden jeg. I og med at problemstilling min er helt lik. Har PB-10 og vurderer behringer EQ.

Blå: LARGE og deling 80hz.
    Turkis: SMALL og 80hz.
    ROSA: SMALL og 80hz pluss EQ-funksjoner på reciever

Alt er på fase 0 da andre faseinnstillinger bare gjorde det værre så jeg utelot de målingene i dette bildet.

Volum var selvfølgelig det samme på både sub og reciever ved alle målinger.
    Behringer or not to behringer?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Denon AVR-3803 heter det "Front + LFE" og da spiller frontene sammen med sub'en.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden sier litt om hva en kan få til dersom en har mulighet for å flytte rundt litt på ting. http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaking/39152-hjelp-meg-del-2-a.html

Ikke sikkert at det er nødvendig med Behringer (eller noe annet)

Jeg har også kjøpt ny sub, og plassert en annen plass, det høres bedre ut, men har ikke tatt opp noen kurve ennå. Bruker ikke EQ for øyeblikket, får ta noen målinger en kveld...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå hatt behringer FBQ2496 i en tid, og kan virkelig skrive under på at den var verdt hver eneste krone. Sammen med programmet Room EQ Wizard og en Radioshack er den helt genial.

Jeg fikk fikset alle problemer i bassområdet. Det eneste unntaket er en dipp ved 110-130hz som skyldes en utfasing mellom frontene mine. (uavhengig av sub) Dessverre er det ikke et alternativ å flytte frontene dit jeg må for å få bra respons i dette området. Dette problemet kan heller ikke fikses med behringeren siden den kun står koblet på subkanalen.

Men uansett. Først kjørte jeg delefrekvens på 80hz på forsterkeren, samt frontene på small. Dette fant jeg ut at ble veldig spakt for å si det slikt. Lyden var mye mer fyldig og stemmer kom mye mer til sin rett med frontene til large. Jeg tror at dette skyldes utfasingen rundt 110-130hz. Men stereobildet rakner dessvere fullstendig når frontene kjører på large fordi bassen grøtes til noe.

Derfor testet jeg med en delefrekvens på 100hz på forsterkeren og høytalerne på small. Og hvilken forskjell!!! Hvem skulle trodd at usle 20hz forskjell på delfrekvensen skulle ha så mye å si. Nå fikk jeg all fylde tilbake selv med høytalerne på small, 110-130hz dip'en ble kraftig redusert fordi dette området nå i større grad dekkes av sub'en som ikke plages av denne dipen i den posisjonen den står i.

Men det beste av alt er at jeg fikk et helt utrolig løft i holografi og stereobilde. Detaljer kommer mye bedre frem nå. Det er faktisk en vesentlig forbedring i forhold til å kjøre fronthøytalerne som large alene uten sub!
    Det er tydelig at høytalerne og receiveren liker seg bedre når frontene kjører på small. SVS'en leverer en dyp og ren bass, som ikke grøter til lydbildet i det hele tatt etter å ha gitt den en omgang behringer og en naturlig house-curve på +6db ca ved 20hz.

Men uansett så tror jeg det er mer å gå på elektronikkmessig. En Lyngdorf SDA2175 effektforsterker er derfor bestilt

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å høre at du har fått det til.

Hva slags utstyr har du tilkoblet?
    Har du en kurve over hvordan det er med de forskjellige frekvenser nå?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyr verdt å nevne i denne sammenhengen:
    Dali Ikon 6 front
    Dali Ikon 2 bak
    Denon 2106 (en Lyngdorf SDA2175 effektforsterker til frontene er på vei i posten)
    SVS PB10-ISD
    Og behringer FBQ2496 selvfølgelig

I dag gikk jeg inn for å bli kvitt dipen jeg slet med på frontene, og i tillegg rekalibrerte jeg suben. Det viste seg faktisk at problemene med diper ble kraftig redusert bare ved å flytte frontene 15-20 cm fremover, noe som er innenfor hva min bedre halvdel vil tillate
    Nå kjører jeg dermed deling på 80hz, siden det nå høres bedre ut enn 100hz. Lyden ble innmari mye mer fyldig nå som jeg fikk jevnere respons.

Kort oppsummert er min erfaring med Behringer og SVS'en dette:
    1. Bassen skiller seg ikke lenger ut i lydbildet. Den bare er naturlig til stede. I film kommer monsteret frem akkurat når det trengs, uten å virke dominerende ellers.

2. Jevnere frekvensrespons

3. En stor forbedring i holografi. Dette skyldes at frontene ikke lenger tar den laveste bassen. Den sender jeg ene og alene til suben, og der har jeg stålkontroll med behringeren og kan tilpasse lyden til egen smak.
    Dersom jeg også skal sende de laveste frekvensene til frontene får jeg følgende utfordringer:

- Det er utrolig mye vanskeligere å plassere BEGGE frontene i en bassmessig god posisjon og samtidig beholde en god plassering med tanke på stereobilde. Problemet er imidlertid også at det er nok at den ene fronten ikke står i en gunstig bassmessig posisjon og lydbildet vil tilgrøtes og holografien svikter.
    For de av oss som ikke kan plassere frontene 2 meter ut i rommet med lik avstand til bak/sidevegg på begge høytalere er dermed en god sub + behringer og delefrekvens en meget god løsning

- Frontene har en tendens til å utfase hverandre i bassområdet i ikke-optimale rom. Dette lager en svært ugunstig frekvensrespons som ikke lar seg rette på (med mindre du faktisk har en mulighet for avansert romkorreksjon i receiver o.l)

Alt i alt ble jeg svært fornøyd

Resultatet kan sees under. Årsaken til at kurven er så "hakkete" er at det er foretatt en måling for hver eneste hz. I excelark kurven er oppløsningen kun på 1/6 oktav. Her har jeg bare benyttet 5 filtre (de kan sees på bildet, alle demper problempeaker, jeg booster ingen frekvenser for å bevare headroom) i behringeren. Totalt kan man ha 20. Jeg har ikke giddet å lage den helt 100 prosent flat siden det er nok å flytte mikrofonen 10 cm så vil den ikke være like flat lenger. Jeg tukler heller minst mulig med lyden og konsentrerer meg om de problemområdene som faktisk betyr noe for lyden totalt sett, og som gjelder generelt for mange sitteposisjoner.

Og enda en gang
    Room EQ Wizard er genialt. Det tar bokstavelig talt 10 sek og måle og teste ut en ny plassering av høytaler. Slik kan man kjøre en test for hver eneste lille flytting av høytaler/sub og se om det blir verre/bedre. Ufattelig mye enklere og raskere enn å skrive inn manuelle målinger i regneark!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •