Kalibrering av Svs Pb-10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 61
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av Svs Pb-10

Hei!
    Driver å skal kalibrere min Svs Pb-10 nå med sinustoner og måler med en digital radio-shack.
    Hva er de ultimate målingene på desse?
    Skal skrive inn målingene på regnearket som jeg fant på lsound sin side, men hva er det best at målingene ligger rundt? hvor mange db dropp fra en måling til neste, tenker på målingene : 12, 14, 16, 18, 22, 25, 28, 31,5 , 36, 40, 45, 50, 56, 63, 71, 80, 89, 100, 111, 125, 142,5 , 160

Hadde vert kjempefint med litt hjelp til dette

Hva gjelder det med fase-justeringen, har gjort 2 målinger nå med 0 grader og 90 grader..Ved 90 grader så blir målingene litt høgere på de fleste hz`ene.
    Er det sånn at man skal velge den graden som det blir høyest db på flest mulige målinger?

Tror dette kan ver noe som blir til stor hjelp for alle!

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en tommelfingerregel forsøk å få til en rettest mulig kurve først og fremst når dette er gjort (noe som i mange tilfeller kan ta TID) så kan du begynne å eksperimenter med eventuellt EQ. Mange sier en dropp på mellom 8 og 12 db fra 20 hz til 80hz er å foretrekke. Dette kommer av erfaring veldig anpå egne preferanser samt også rommet ditt.

Har du et lite rom jo brattere kan droppen være et større rom omvendt..

Somsagt forsøk å finn den plasseringen som gir deg en rettest mulig kurve. Det er lettest å jobbe utifra et slikt utgangspunkt.

ang fase: ja det kan godt være du får høyere db målinger ved 90 kontra 0 i lyttesposisjon, men det viktigste er fortsatt hvordan kurven tilslutt ser ut.

Pleier å begynne å måle med en 50hz tone å justerer volum på receiver til Radioshacken viser 85 db (da er dette såkalt mastervolum) deretter måler jeg videre resten av frekvensområde, omigjen og omigjen og atter omigjen.
    Høres tidkrevende ut men et sveip tar ikke mer enn tja 1 minutt eller så. Legg gjerne ut målinger når du har tatt noen så kan sikkert noen tipse om plasseringer osv. Legg også ut romstørrelse eventuellt bilder. Vet Flageborg har en sjette sans for plasering av din woofer hvis han bare får se oversiktsbilde og størrelse på rommet ditt.

Uansett gratulerer med en RÅ sub!! og lykke til med kalibreringa

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Per Thomas sier, så begynner du med å sette volumet på forsterker slik at sub spiller 50hz med ca 80-90dB. Subben står fint med volumet på klokken 11 ca.

Du justerer fase for å unngå at fronthøyttalere og sub faser ut hverandre. Du kan få noen til å justere fase mens du sitter i lytteposisjon. Der lyden er høyest er fasen best.

Deretter måler du alle frekvenser og poster grafen her slik at vi kan fortelle deg hva som er gæærnt med rommet ditt eller plasseringen av subben!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått "makket" litt med bilder å testet litt med kalibrering, slenger inn noen bilder av rommet og bilde av grafen jeg fikk med plassering av sub`en der den står, hadde vert kanon-flott med noen forslag til hvor jeg kan plassere ut ifra rommet å sånne ting..
    Har frontene som small og delefrekvens på 80hz, målingene har jeg gjort fra lytteposisjon (har sittet på sengen bak sofaen med radio-shacken pekende oppover når jeg har målt) De 3 første målingene er gjort ved at avstanden til sub`en har blitt trykkt inn på 3m på forsterkeren (ca akkurat avstanden det er) og de 2 neste er med det dobbelte (6m) :

1. Lysegrønn/lyseblå er med 0 grader
    2. Blå 90 grader
    3. Lilla 180 grader
    4. Gul 0 grader (dobbel avstand på forsterker-innstillingen)
    5. Hvit (dobbel avstand på forsterker-innstillingen)

Håper på mange gode tips så jeg får utnytte min sub til mer enn at bare dørene rister og man ikke merker noe

Takk for svarene hittil og håper dere kan hjelpe meg videre =)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager virkelig off topic her!

Men er det noen som har noen tips til optimal delay på forsterker for min del? Er reelt 2m fra sub og har 12m subkabel, men sliter virkelig med å finne riktig delayinnstilling som fungerer optimalt....

Anyone?

igjen beklager offtopic Jensen!

Dog, du vil ikke prøve en annen plassering, evt flytte den helt ut i hjørnet til høyre?

Det du kan gjøre for finne beste posisjon:

Sett sub i lytteposisjon for å finne ut hvilke steder den gir mest bass. Den plasseringen du finner når du går rundt i rommet og lytter prøver du suben på først. Hvis ikke den fungerer optimalt kan du prøve nest best etc.

Deretter kan du jo foreta målingene dine igjen og se om du får en jevnere frekvensrespons. Sett delefrekvensen til 100hz og foreta målingene på nytt igjen. Deretter prøver du med frontht (small). På en slik måte ser du om det er snakk om ufasinger mellom frontht og sub, mål derfor sub først Da ser du hvordan den spiller opp til 100hz selv. Da finner du også ut om det er rommet eller plasseringen som ødelegger for frekvensresponsen.

Håper dette var til hjelp.

OBS! Delay skal være 1m+ i tillegg til reel avstand når du foretar målinger!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har tatt noen målinger med sub`en i både venstre og høgre hjørne før med en god del bedre resultat så det blir det det til slutt, men visst jeg setter den helt i hjørnet så blir den 20 cm bak fronthøyttaleren..har det noe å seie visst jeg setter den ved siden av fronten i hjørnet helt inntil sidevegg og ca 20 cm til bakvegg? bør vel egentli ikke ha noe å seie siden elementet er på fremsiden? blir en del kalibrering i morra ass får jeg det til å høres bra ut i mine ører så blir det garantert en til iløpet av kort tid, har dessverre ikke plass til pb12/plus noen flere forslag dere??

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd er å sette subben helt klin inn i hjørnet bak høyre front, med elementet pekende mot stereobenken. Jeg har selv gjort det på den måten, etter råd fra Flageborg.

Du har helt åpenbart et problem med stående bølger. Sett på 31,5hz og gå rundt i rommet med radioshack. Jeg vil tro du vil se at du får forskjellige målinger rundt i rommet. Jeg har selv en dip, men ikke så kraftig, på samme frekvens-range i nærheten av lytteposisjon. Selv er jeg ganske så fornøyd med lyden akkurat nå, men jeg skal prøve å gjøre noe med rommet mitt for å få det bedre. Det er mulig å lage noen rimelige bassfeller for å få bukt med stående bølger.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved et forslag til plassering av SUB. Det ser ut som du har yttervegg på høyre front. Videre er det viktig å måle i området fra 1 meter foran sofa'n til 1 meter bak sofa'n - minst. I hele SUB-frekvensområdet. Unngå plassering av sofa'n i en "dipp". Husk å møblere i forhold til frekvensresponsen ;-) Hvis sofa'n ved høyre front er i veien for målingene, hiv den ut - mens du måler........

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk for gode forslag, skal sette sub`en i høgre hjørne å ta noen målinger med element pekende mot rack og element pekende forover, kan gjerne ta ut sofaen for å teste om det blir noe bedre ettersom jeg mest sannsynelig skal invistere i 2 reclinere iløpet av noen mnd`er å skal lage til eget tv-rom så jeg kan ha 2-seteren i..Men bør jeg plassere den helt ned i hjørnet (så langt den går) eller bør jeg plassere den med elementet i vater med fronthøyttaleren? Skal bli deilig å sjå noen forskjell, ja høgre front er nermest ytterveggen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    ..............

1.- Men bør jeg plassere den helt ned i hjørnet (så langt den går)

2. - eller bør jeg plassere den med elementet i vater med fronthøyttaleren?
    1. Ja.

2. Nei.

Husk å tilpasse Phase BÅDE når element peker mot lytteposisjon OG når elementet peker mot Senterhøytaler.

Hver av nevnte plasseringer krever at du utforsker hele frekvensresponsen i sub-området og Phase.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg gjort 2 målinger til, holder på hele tiden nå så det bør bli bra til slutt =)

Lyseblå er : Der jeg har hatt sofaen hele tiden med sub`en helt i hjørnet pekende mot center 90 grader med 4,2 m innstillt avstand på forsterkeren

blå : flyttet sofaen 1 m lenger bak og skiftet avstand til sub`en til 6 m på forsterkeren..ble mye høyere målinger og trykket en del mer

Bør jeg ta utgangspunkter for de neste målingene med sofaen stående 1 m lenger bak siden db blir en del høyere?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    føler jeg begynner å nerme meg noe her nå altså Har tatt 3 nye målinger med sub`en helt ned i høgre hjørne med elementet pekende fremmover, frontene som small, delefrekvens på 100hz, avstand til sub på forsterkerinnstillingene på 6m og sofaen står 1 meter lenger bak enn den gjor på bildene.

Lyseblå (den jeg er mest fornøyd med) - 0 grader
    Blå - 90 grader
    Lilla - 180 grader

Begynner vel å nerme seg veldig bra dette her eller? skal prøve å flytte sofaene frem igjen 1 meter for å sjekke hva målinger jeg får da..Noen tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    satt sofaen 1 meter frem igjen å tok noen målinger, dem ble såpass dårlig at jeg gidder ikke å trykke dem inn engang..virker som det er ett hulerom akkurat i den avstanden, det virker som jeg får det best 1 meter lenger bak og at den står på 0 grader.
    Det jeg må gjøre nå er vel å få flyttet sofaen og sånt 1 meter bak igjen åsså eksprimentere litt med delefrekvens, avstand til sub inn på forsterker-innstillingene og teste litt over 0 grader?
    Etter dem siste målingene som jeg har lagt ut her er det vel den som det trøkker mest ut av?

Takk for hjelpen!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dippen du har på 40hz var litt voldsom da. Samme med peaken på 25hz. Det er først og fremst de frekvensene du må jobbe med. Det ideelle er å ha en kurve som ikke varierer mere enn +/- 3dB helt til det ruller av, men det er vel ikke lett å få til da.

Det viktigste er at du blir fornøyd med lyden. Forbedringer kan en gjøre senere også.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja..det ser nesten ut som ei fjelletappe i tour de france
    hva kan vere lurt å gjøre da? sette på 40 hz og skru litt opp å ned for å sjekke hva som får den til å ikke stupe rett ned? tror ikke jeg finner en plass det blir bedre bass ifra ivertfall, kanskje motsatt hjørne? har nesten 1m tjukk betong-vegg der som går inn til resten av huset..er vel verdt ett forsøk!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du så solid vegg der er det verdt et forsøk. Lettvegger bør du unngå!

Hvis du har problemer med stående bølger slik jeg har er det egentlig bare 2 muligheter:
    1. Flytte lytteposisjon
    2. Forandre på rommet

Det siste kan gjøres på flere måter, men den rimligste er bassfeller. Jeg har tenkt å fikse litt på rommet mitt, men det blir et fremtidig prosjekt da jeg er fornøyd med lyden foreløpig. Sjekk ut om bassfeller her: http://www.ethanwiner.com/acoustics....rglass%20traps

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å finne ut om dip'n på 40Hz lar seg heve, setter du den frekvensen på repeat, mens du beveger deg i rommet MED måleren.

Er den like dårlig over alt?

Hva skjer hvis du åpner døren bak i rommet, og går rundt i rommet med dB-måleren?

Er det fortsatt like dårlig over alt?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dama kom "dessverre" så ho er ikke så veldig velvillig på at jeg skal drive å kalibrere siden "lyden er god nokk"
    men jeg tok en rask en på delefrekvens på 60hz menst ho laga til maten, nå må jeg vel begynne å nerme meg snart..skal ta å teste å gå rundt å sånn når ho har sovna

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kurven din ser litt merkelig ut.

Med den store toppen før dip'n..........og jevnt lavt nivå etter den.

Når du kalibrerer SUB bør du helst koble fra alle de andre høytalerne, ta av høytalerkabelen bak på høytaleren.

Sett deling til 80Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det er helt klart noe som er galt ivertfall..skal ta å koble ut høyttalerne jeg åsså ska jeg ta en del nye målinger

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •