Kalibrering av Svs Pb-10 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 61
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om du tar utgangspunkt i den mørkeblå som ganske riktig er den beste kurven vil du ved å dempe den toppen kunne få en frekvensrespons som er 14-125hz +/- 3db, og det er IKKE dårlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har omtrent helt rett, er veldig tykke murvegger her..det som jeg bruker som hjemmekino-rom nå er egentlig ett påbygg på huset som skulle bli garasje, den ligger under bakken så det er nokk en kjeller ja..veggene er vel nesten 1 meter tykk tipper jeg så er vel kanskje derfor jeg sliter litt? noen tips som ikke koster penger? vurderer sterkt å selge denne å kjøpe meg en pb-12, er det noen særlig oppgradering?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Du har omtrent helt rett, er veldig tykke murvegger her..det som jeg bruker som hjemmekino-rom nå er egentlig ett påbygg på huset som skulle bli garasje, den ligger under bakken så det er nokk en kjeller ja..veggene er vel nesten 1 meter tykk tipper jeg så er vel kanskje derfor jeg sliter litt? noen tips som ikke koster penger? vurderer sterkt å selge denne å kjøpe meg en pb-12, er det noen særlig oppgradering?
    Det er en merkbar oppgradering ja, uansett om vi snakker NSD eller Plus.

Men først skal vi nå se om vi ikke kan få styr på den du har.

Trinn 1 vil være å sjekke om du bruker de riktige kalibrasjonsfilene i forhold til hvilket RS meter du har. Registrer deg hos www.hometheatershack.com så får du tilgang til download seksjonen

http://www.hometheatershack.com/foru...downloads.html

Der finner du regneark med korrigering for de 3 forskjellige RS meterene.

Finn den riktige, og mål på nytt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lastet ned regnearket for Digital RS meter som jeg vel skal bruke siden jeg har en Digital Radio Shack?

Dette er den kurven jeg fikk etter at jeg la inn de verdiene jeg fikk med den blå kurven jeg hadde fra før, hvorfor blir de så annerledes?

Hva burde jeg gjøre nå? =)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan jeg måle meg frem til hva gain jeg skal bruke? Må jeg bruke høyttalerne samtidig for å finne det ut eller er det bare å ta målinger å sjekke hvilken jeg får best graf med?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen for at målingen ser annerledes ut er 2 delt. Først og fremst har du nå korrekte korreksjonsverdier for ditt RS meter (jeg har sendt en mail til Jan Ove om dette). Det andre er at SPL aksen i det nye regnearket er større slik at utsvingninger ikke SPL ikke blir like markert, og jeg synes det gir et noe mere riktigt bilde.

Når jeg ser på målingen din så ser den meget bra ut om det kun skal brukes til film, til musikk har du litt for mye bunn og det ville hjelpe mye med en Behringer.

Den enkleste måten å justere nivået på er ved å bruke signalene som er innebygget i receiveren, de sender ut wideband noise og gir deg dermed et gjenomsnitt av et større frekvensområde, noe som ligner musikk mye mere enn et sinussignal.

Men husk å la ørene få det siste ordet!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg tatt 2 målinger mot hverandre, blå er i venstre hjørne og turkis er i høgre hjørne..ser ikke dette bra ut igrunn? syntest venstre var best med tanke på musikk og den turkise med tanke på film, er jeg inne på noe nå eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke se noen nye målinger?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje lurt å legge det ut ja..sånn =)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kunne finne en mellomting av de to så er du i mål. Eventuelt så vil kanskje en PB10 i hvert hjørne gi deg en paddeflat frekvensrespons :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er under sterk vurdering å gå for en Pb-10 til men vurderer også å selge Pb-10`en å kjøpe meg en Pb-12, vil dette ver en bra oppgradering? Koster meg 2500 kr, er det verdt d?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis målet er mere lydtrykk, og litt mere dybde, så ja det er den absolutt verdt. Men den vil ikke kunne gi deg en jevnere frekvensrespons som en PB10 ekstra kan. En PB10 ekstra vil nok også gi en del mere lydtrykk enn en PB12-NSD

Men det koster selvfølgelig en hel del mere for en ekstra PB10, selv om det kanskje ikke behøver å bli SÅ mye dyrere om du kan finne en brukt en?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blå kurven er det ingen som ønsker seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet akkurat med en cd med mange sanger med mye bass i blandt annet noen bass-test lydklipp, nå synst jeg det går dypt her..hele rommet rister og jeg tørr ikke ta på høyere enn -30db selv om jeg bruker å ha helt ned på -12 på filmer, går opp til 102 db kun pb10`en..har den mer å gå på da?
    Målet mitt er å få ett så fett mulig hjemmekino anlegg som mulig men er fortsatt "student" selv om jeg har friår i år, så iløpet av året blir det nokk en god del invisteringer til jeg blir fornøyd (om det går ann).

Det storet dilemmaet mitt nå er om jeg skal selge pb-10`en for 4500 nå og kjøpe meg en pb-12nsd (kommer ikkje før om 1,5 mnd ca) ELLER om jeg skal kjøpe meg en pb-10 til?
    Blir det masse kraftigere med en ekstra sub eller blir bare kraften spredd bedre utover?
    Driver å sender litt mailer med Lassisen nå forøverig og må bare skryte over den vanvittig gode servicen, skrev om problemet mitt og han vil heller hjelpe meg til å få det til bra nå med det jeg har enn å pushe på meg en sub til som de fleste andre butikker hadde gjort

GO LSOUND!!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer sterkt å gå for en Pb-10 til nå, blir dette en bra oppgradering til ca 4000 kr brukt? Regner med at det trykker en del mer også men er det verdt dem 4000?

Ps. Blir det masse styr å få dem til å spille ilag?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen hjelp å få??!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Du vil nok få bedre bass symmetri og mer helhet i bassresponsen med to. Om det er verdt 4k er opp til deg å vurdere

Null problem å få dem til å spille i lag. Bruk radioshack og fasebryter til å finne fase mellom dem, og likt spl per sub

Man skal vel få 6dB økning med en sub til, er slik sett veldig lett å se om fase mellom dem stemmer med RS.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er en Pb-10 til allerede på vei =) No trenger ej mange gode tips å råd, bør ej sette den i hvert sitt hjørne eller burde jeg sette dem inntil racket på hver side? (det ser best ut ivertfall)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her MÅ du prøve deg fram, og se hvilken plassering som egner seg best! Dette varierer veldig fra rom til rom.

Sett sub i lytteposisjon og finn ut hvor du har mest spl ved test tone; i hjørnet/-ene eller framme ved rack. Pass på å gjøre slik som står her:

Velkommen til L-Sound!

Da er du temmelig safe

Om alle høyttalere skal stå som small på reciever kommer helt an på hva du foretrekker. Så langt blir det best med front som large og resten osm small hos meg, men dette handler om prøving og feiling og mye lytting og testing.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Da er en Pb-10 til allerede på vei =) No trenger ej mange gode tips å råd, bør ej sette den i hvert sitt hjørne eller burde jeg sette dem inntil racket på hver side? (det ser best ut ivertfall)
    Heisann Har lest gjennom tråden din, å er litt nysgjerig på hvordan frekvenskurven din ser ut nå med 2 pb-10? Å hva plassering du endte opp med?
    mvh Raymond

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •