Kalibrering av Svs Pb-10 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 61
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Rakk ikke å kalibrere noe mer i dag så nå står sub`en på samme som det var på siste målinger, satt meg ned å såg Collateral og lurte på hvor i all verden bassen var..den kom på målingene men merket nesten ingenting når jeg såg filmen, trodde aldri i livet at det var så vanskeli å få god bass ut fra en sub..Hadde ikke det vert for at jeg har bestemt meg for at jeg skal få god bass uansett så hadde jeg nokk gitt opp nå..men SKAL klare det!

Testet også med en del sanger med masse bass i og kunne gå 2 meter bak sofaen eller 1 meter forran den å høre vanvittig bass men når jeg satt meg ned så var den nesten helt borte!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gutt! Prøv deg fram med delay og fase!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller skru opp volumet

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Gutt! Prøv deg fram med delay og fase!!!
    Hjelper det å justere på delay altså? Det høres jo ut som om han sliter med stående bølger og utfasing i lytteposisjon?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Testet også med en del sanger med masse bass i og kunne gå 2 meter bak sofaen eller 1 meter forran den å høre vanvittig bass men når jeg satt meg ned så var den nesten helt borte!
    Her er det, som pnerbye sier, ikke et problem en automatisk vil løse med fase og delay. Dette høres ut som stående bølger. Det letteste her er å endre sitteposisjonen, det høres ut som om du sitter mitt i en kjempedipp.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del passer det dårlig å flytte sitteposisjonen, så jeg planlegger å lage bassfeller på sikt. Heldigvis er det slett ikke så ille som det er hos deg da.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp her er det nok ingen bønn. sitteposisjon bør flyttes. Har hatt samme problem som deg, satt da ca 4 meter ifra, endte med sitteplass 2,7 meter fra subben samt også lerretet. Da fikk jeg heller en Peak i det området jeg hadde en dip. Dette korrigerer man lett med en Behringer eller lignende.

Eventuellt kan du jo forsøke å lage bassfeller men hvis dette er en vanlig stue faller nok det dårlig i smak hos din samboer/kone

En annen ting du kunne forsøkt, er å snu hele anlegget 90 grader. Ta først å sjekk hvordan subben spiller på en tenkt plassering før du flytter alle møbler og bilder osv osv..

pt

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På tide at jeg fikk fingeren UT av ræva!

No har ej bestemt mej for at ej SKAL få sub`en til å spille bra på rommet mitt UANSETT hvor mange timer jeg skal bruke på det, fikk meg en stor knekk i motivasjonen ettersom jeg var så naiv at jeg trodde på fadern sin forklaring på at "sub er bare plug and play" :P
    Nå skal jeg få sub`en til å spille tilfredstillende å så blir det en til Pb-10 på meg NÅR jeg får det til! =)
    Sub-plasseringen er nå som etter råd plassert helt i hjørnet i front på høgre-siden mot yttervegg med gain på kl 11 ca men så var det noen spm :

1. Sub`en blir da stående med elementet på samme linje som bakenden på Høgre fronthøyttaler og med ca 5 cm fra hverandre, har det noe å seie at denne blir "gjemt" bak høyttaleren?

2. Burde jeg ha sub`en som 0 inne på forsterkerinnstillingene eller skal jeg ha + eller - noe?

Omplassering av lerret og selve anlegget er dessverre helt umulig ettersom det er den eneste veggen det er plass på og jeg må ha lerrete i lengde-retning pga jeg skal ha både sidehøyttalere og bakhøyttalere så det blir skikkelig surround-modus =)
    Å flytte sofaen enten frem eller tilbake går bra så lenge det ikke blir helt trykt inn i lerrete, har dame men har gitt klar beskjed at her er det jeg som er sjefen men vil selfølgeli ikke at det skal se helt corny ut heller da.. =)

Håper på mange gode forslag !

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Sub`en blir da stående med elementet på samme linje som bakenden på Høgre fronthøyttaler og med ca 5 cm fra hverandre, har det noe å seie at denne blir "gjemt" bak høyttaleren?

2. Burde jeg ha sub`en som 0 inne på forsterkerinnstillingene eller skal jeg ha + eller - noe?
    1. Nei.

2. Ja.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta å se hvordan jeg har plassert frontrekka mi med de 2 subbene (linken i signaturen).

Som Flageborg sier skal du i utgangspunktet ikke sette noe + eller - på signalet i receiveren. Jeg tror jeg kan lage forkjellige profiler for musikk og film i min receiver, og i så fall så har det jo noe for seg. Da kan jeg ha litt mere sub til film og litt mindre sub til musikk uten å justere gain på subbene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm..du har akkurat samme rom som meg omtrent, bredden din er ivertfall omtrent akkurat like bred men vet ikke om lengden er den samme..Testet akkurat med Darla-scenen men merket ingenting av trykket omtrent selv om jeg flyttet sofaen både 1 m frem og 1 m tilbake som er omtrent det maximale jeg kan gjøre, jeg forstår ikke helt..testet med sånne bass-tracks og da dundret det veldig bra her inne menst i darla-scenen merket jeg ingenting omtrent, kjører ett 4.1 system no inntil jeg får kjøpt center og sidehøyttalere iløpet av den neste mnd`en forhåpentlivis..Har delefrekvensen på 80hz men jeg kjører Dolby surround men når jeg skal velge sub-innstillingen så står det bare sub og ikke lfe? er ikke det litt rart?
    hvilken phase og gain har du da? blir vel det samme her siden vi har samme rom?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også så smått begynt å kalibrere mitt, for å sittere samboeren; "meningsløst, usannsynlige store uhyre". Som da er min nyinnkjøpte pb12plus/2 ;-)
    Jeg hadde en irriterende dipp på 50-56hz som jeg etterhvert fikk bort ved å øke delay på høyre front. Sett aktuelle sinustone på repeat og juster delay. Det funka hos meg ihvertfall...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet akkurat med Darla-scenen men merket ingenting av trykket omtrent selv om jeg flyttet sofaen både 1 m frem og 1 m tilbake som er omtrent det maximale jeg kan gjøre, jeg forstår ikke helt..
    Jeg har aldri helt skjønt fasinasjonen rundt Darla-scenen! Mulig du har for høye forventninger? Flystyrten i "Flight of The Phoenix" er festlig!

Har delefrekvensen på 80hz men jeg kjører Dolby surround men når jeg skal velge sub-innstillingen så står det bare sub og ikke lfe? er ikke det litt rart? hvilken phase og gain har du da? blir vel det samme her siden vi har samme rom?
    Du bør jo kjøre DTS eller Dolby Digital for å få litt moro. Pass på at du har stilt inn riktig.

Fase må justeres ifht til resten av anlegget, så her er det vel store forskjeller, men begge mine subber har en gain på ca kl 11.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg har aldri helt skjønt fasinasjonen rundt Darla-scenen! Mulig du har for høye forventninger? Flystyrten i "Flight of The Phoenix" er festlig!
    Hvis man ikke har heftige øyeblikk i Darla-scenen, har man enten et anlegg som ikke er godt nok for den scenen, eller så er det noe rav ruskende galt med kalibreringen.
    "Flight of The Phoenix" står i hyllen innpakket i plast ennå. Spørs om ikke plasten forsvinner ikveld gitt:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg drev å kikket igjennom tidligere målinger som jeg har lagret på dataen å så fant jeg denne her..Er det der en bra måling? Eller ivertfall ett utgangspunkt? Hvordan bør den ultimat sjå ut?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Er det der en bra måling?

2. Eller ivertfall ett utgangspunkt?

3. Hvordan bør den ultimat sjå ut?
    1. Nei

2. Ja, det er det

3. Det er ikke lett å fastslå, fordi vi har forskjellige preferanser.

Legger ved mine egne kurver for SUB og fronter. Jeg trives utrolig bra med opplevelsen som de kurvene gir.........:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker som jeg får dårligst kurve ved at jeg har den i høgre hjørne mot yttervegg ivertfall, vet ikke om at det kan ha noe med at det står en 2 seter sofa inntil veggen 3 meter fra den eller hvorfor men syntest ivertfall etter det jeg har testet hittil at jeg får best resultat enten om jeg setter den inntil racket på høgre eller venstre side eller helt ned i venstre hjørne..er det noen måte å gjøre målingene litt enklere for å finne ut om det er bra plassering så jeg slipper å drive å bære rundt sub`en hele tiden? Jeg tar meg ivertfall 1 time med kalibrering nå for å finne ut om jeg får noe bedre resultat, så gjerne kom med tips..blir selfølgeli mye mer kalibrering om jeg ikke har vanvittig flax men har dessverre ikkje så altfor mye tid denne uken så jeg må ta en time her og time der liksom :/

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir LITT frustrert når jeg ser din måling iforhold til min men nokk om det
    Her er de 3 målingene jeg har tatt hittil i dag.
    Alle målingene er med kun sub tilkoblet og den står på fase 0, plasseringen av sub`en er 10 cm fra sidevegg og bakvegg.

Turkis(lyseblå) : Der sofaen har stått hele tiden
    Blå : Flytta sofaen en halv meter tilbake
    Rosa-lilla? : Flytta sofaen en halv meter frem

1.Hvilken burde jeg ta utgangspunkt i? Jeg synest den blå ble best hittil ivertfall, har jeg rett eller er jeg helt på jordet?

2.Burde jeg teste 3 andre plasser fremme som feks atme rack på høgre siden, atme rack på venstre siden og venstre hjørne?

3.Hva burde ver neste steg?

Tusen takk for at dere er så sinnsyk behjelpelig! :-D :-D :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt en del målinger alle med Fase på 0 i høgre hjørne front ca 10 cm fra sidevegg og 10 cm fra bakvegg, må selfølgeli teste andre faser også men dette er det jeg har rukket hittil.

Turkis - Element fremme
    Blå - Element mot center
    Rosa/lilla - Element mot bakvegg
    Gul - Element mot sidevegg

Har dere noen tips og triks? hvordan burde den stå?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjette på at du har den i en kjeller, eller et bomberom? Du har ekstremt mye roomgain og derfor får du den enorme kulen fra 33hz og nedover. Til film er det sikkert hysterisk morsomt, men det er for mye til at det skal kunne fungere med film.

Hvis du har hatt subben i alle mulige posisjoner uten å finne en som ikke har så mye forsterkning i de dypeste frekvensene bør du kjøpe en Behringer.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •