Fargekalibrering (DVE) og rød/grønn fargeblindhet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fargekalibrering (DVE) og rød/grønn fargeblindhet?

Så har jeg oppgradert litt i hjemmekinoen (obs; minHjemmekino er ikke oppdatert i skrivende stund!) med ny TV og ny DVD-spiller.

Så jeg bestillte i den forbindelse DVE, og har idag for første gang prøvd denne
    (i utgangspunktet har jeg stillt alle kontroller på selve TVen til midtposisjon, og stiller deretter farge, lysstyrke og kontrast på DVDO VP30 og ikke på TVen).

Det jeg sliter litt med, er å stille inn grønnfargen. Ved hjelp av fargefilteret og den vanlige 'Saturation' kontrollen på DVDO VP30 har jeg fått til riktige farger på rød og blå, slik at begge de bildene ser ut slik som de gjør i Gorm's guide (takk for den forresten; ble litt enklere å forstå med den).

-Men når jeg da ser igjennom det grønne filteret, er det noe helt annet; der ser jeg alle de små fargeboksene, men med "grønnstikk" for å si det sånn (rød blir sort etc., men jeg ser altså alle 'boksene'). Så da tenkte jeg først "Det må vel være en voldsom "green push" eller omvendt på denne TVen da", men det viste seg at uansett hvor lavt eller hvor høyt jeg skrur Saturation, så forandrer ikke bildet seg nevneverdig. Det blir aldri i nærheten av slik som i Gorm's guide; altså grønt med sorte bokser.

Men så kom jeg til å tenke på at jeg jo er rød/grønn fargeblind. Dette betyr ikke at jeg ikke ser farger, og heller ikke at jeg ikke ser rødt og grønt, men at jeg i enkelte få situasjoner ser farger på en litt annen måte enn andre - f.eks. på spesielle tester hos legen, der mange fargedotter skal utgjøre et tall - jeg ser ett tall, mens en med "normalt" fargesyn vil se et annet på den samme siden.

Så det jeg lurte på er om dette har en sammenheng?

I og med at både blå og rød funker fint, mens grønn via fargefilteret ikke lar seg fikse, kan det da være at grønnfargen også er 'perfekt' egentelig, men at jeg ikke ser det som perfekt?

Eller er grønnfargen notorisk vanskelig å få riktig, noe jeg forsåvidt kan få inntrykk av i Gorm's guide?

Kanskje vanskelig å få vite helt sikkert uten at en med 'normalt' fargesyn kommer og sjekker, men.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker her, og har ikke satt meg så godt inn i fargeblindhet osv, men det de fargefilterene til DVE gjør med testbilde, er vel å filtrere og snevre inn frekvens området for det lyset som kommer gjennom filteret, slik at man ser andelen grønnt i oppbygningen til bilde med det grønne filteret, og det egenlig vel er lys intensiteten eller energien til den grønne primær fargen i de forskjellige feltene man ser, slik at man nermest ikke hadde trengt fargesyn i det hele tatt, men bare evnen til å tolke nivået av lysstyrken.

Problemert rundt det å justere grønnt er vel også et ganske vanlig problem på mange skjermer som ikke makter å gjøre primærfargene spesifikke og "rene" nok, så jeg mistenker sterkt at det er skjermen som er synderen og ikke den eventuelle rød/grønn fargeblindhet som du antyder. Eventuellt kan du jo også spørre en som har fargesyn å sjekke om vedkommende ser de samme grønn problemene. ;-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grønnfarger en omtrent umulig å få riktig på DVE, ihvertfall på en LCD-projektor. Starter som oftest med den blå, deretter den røde. Begge disse går relativt greit, men med den grønne er det en annen sak. Så ergo, det er ikke noe "steingalt" med øynene dine (bortsett fra det du selv vet..;-) )

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for svar. Sånn i hverdagen merker jeg ikke noe til "defekten" - gress er grønt og (enkelte) roser er røde. Det hender øynene mine er røde også, men det kommer vel av for lite søvn.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •