Øreskylling - Tweak din egen hørsel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 125
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Øreskylling - Tweak din egen hørsel

Jeg velger å legge denne under "tweaking" da jeg drister meg til å påstå at å kunne høre skikkelig er en tweak i seg selv ;-) Mandag morgen våknet jeg opp og var potte tett i mitt høyre øre. Etter et forgjeves forsøk med å rense ut "driten" med noe jeg kjøpte på apoteket, tok jeg en telefon til fastlegen. Desverre måtte jeg vente i hele 2 dager før jeg kunne få time. I mellomtiden var det 2 grusomme lydløse dager, da jeg var mer eller mindre døv på det ene øret (jeg sov i det minste ekstra godt...). Så omsider var tiden kommet og kl 11 var det endelig min tur

For de som ikke har skylt øret før, gjøres det på følgende måte: Man sitter pent og pyntelig i en stol mens en sykepleier (gjerne en søt en ;-) ) fyller en pistol, som minner veldig om en fugepistol, med vann. Deretter spyler de med ganske heftig trykk til driten løsner. Dette gjør ikke vondt, men det føles veldig rart og trykker bra inni øret ditt. Det hjelper også å dryppe litt olje i ørene dagen i forveien slik at voksen løsner litt, enten den man får kjøpt på apoteket eller vanlig matolje (ja matolje er helt ok iflg legen) Hele greia tar bare et par minutter litt ettersom hvor mye som må ut. Dette koster ikke mer enn en vanlig legetime som er ca 150kr

Da jeg var ferdig fikk jeg en liten aha opplevelse, for plutselig hørte jeg mye dårligere på venstre side, som jeg tidligere hadde oppfattet som mitt "gode" øre. Etter en liten skylling der også satt jeg igjen med 2stk voksfrie ører Jeg har tydeligvis gått halvdøv rundt i en lengre periode uten å være klar over det selv, for plutselig hørte jeg alt så mye bedre. Kanskje du også går rundt uten å være klar over hva som faktisk bor i anlegget ditt, for jeg fikk meg et aldri så lite sjokk :shock: (i positiv forstand) da jeg kom hjem. Kom deg til legen og skyll ørene dine, for hva er vel 150kr for en oppgradering av din egen hørsel ;-)
    Det bør også nevnes at man kan bli litt sliten i ørene de første dagene iflg legen, men dette gir seg når du er vant med din nye superhørsel ;-)

NB! Jeg fraskriver meg herved ansvar for de som etter dette skulle oppdage at anlegget egentlig spiller helt forj***** ;-)

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm. Kansje jeg skulle prøve dette.....Er jo en super "oppgradering"

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billig og god tweak. Har ikke gått til proffene for øreskylling, men har merket at en omgang med qtips etter dusjen har gitt mindre ullen lyd.

...og jeg husker en annonse for japanske q-tips av størrelsen XXL i et HiFiblad på tidlig -90 tallet. Disse skulle, i tillegg til å rense opp, blokkere opp hørselskanalene en størrelse større og gi bedre lytteopplevelse.

PS: Ta en neseskylling i samme slengen, så kan du oppleve at luktesansen blir bedre (fakta)!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig godt tips, legetime er herved bestillt!

Newcomer Jaune sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt samme opplevelse selv, hadde et hår liggende på tromhinnen som gnisset. En forferdelig skraping når jeg tyggde eller gjespet osv. Prøvde det meste selv, har vel aldri hatt en Q-tisp så langt inn i øre før eller siden.

Gikk til legen, joda her var det noe muffens, ble sendt til en sykepleier (ikke fullt såååå pen ) hun skylte ut guffa og hår, så fikk alt en ny dimensjon.

Kanskje på tide og ta et nytt besøk igjen!

PS: Den gangen hadde jeg Patos B500 og de ble ikke dårligere, tvert i mot.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker å legge til at en ikke behøver lege for øreskylling. Bare kjøp en stor medisin sprøyte og fyll den med lunkent vann. Len deg over en vask og få noen til å spyle øret rent. Min kone gjør dette på meg og det fungerer utmerket.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OBS! Det minste du skal putte inn i øret er albuen. Bruk av q-tips kan føre til at du dytter voksen lenger inn i øret og blir derfor vanskeligere å få ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Liker best å mekke med noe DIY greier selv (på dette området: QTips), men dette høres (leses) veldig fornuftig ut. Er 40år nå, og har aldrig før "modda" øregangene....kanskje på tide med en refurbishing ja

Hmm..alle kjenner nytten av å bytte ut "standard elementer" på dyrekjøpt utstyr (interne kabler o.l i høyttalere).

...mon tro om tromme-hinne membranet lar seg skifte ut i noe mere "high-end"

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan jo få en motsatt effekt for noen, etter skylling får kanskje noen virkelig høre hvor dårlig anlegg man har , og dermed kjøper deg masse nytt, = dyr innvestering

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort det flere ganger selv. Siden jeg er musiker er jeg ofte til lege for å måle eventuelle hørselskader og da hender det det trengs en rensing.

I enkelte tilfeller blir det som å få nye ører. Det kan gi en kjempe forandring på lytte inntrykket. Om det skulle vise seg at det blir negativt for hørselen å renske opp litt;.....fortvil ikke.....det blir tett igjen...hehe
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EN søt sykepleier?! Ville heller hatt EI jeg da . Eller mener du at mannfolk ikke kan være sykepleiere? ..

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    EN søt sykepleier?! Ville heller hatt EI jeg da . Eller mener du at mannfolk ikke kan være sykepleiere? ..
    Det kan jo hende vedkommende er "kombinertløper" :grin:

Newcomer David B. sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går en til ørespesialist, noe som jeg gjør i ny og ne, så bruker de der en luftpistol, som SUGER all skitten ut av øret. Mye mer effektivt enn skylling med sprøyte og vann! Øret blir 100% rent, og du kan høre fuglekvitter på mange mil avstand etterpå.

David B:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av David B.
    Går en til ørespesialist, noe som jeg gjør i ny og ne, så bruker de der en luftpistol, som SUGER all skitten ut av øret. Mye mer effektivt enn skylling med sprøyte og vann! Øret blir 100% rent, og du kan høre fuglekvitter på mange mil avstand etterpå.

David B:
    Hørtes voldsomt ut.. er det ikke mye bedre å bruke støvsugeren dersom man har så mye dritt som må ut?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler jeg får rensa nok om sommeren med vannsport rundt 40-50 knop, det spyler vekk det meste av seg selv på en "naturlig" måte, da inkluderer det hele kroppen i tillegg...:wink:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    , da inkluderer det hele kroppen i tillegg...:wink:
    Mon tro om det har noen positive egenskaper for akustikken i rommet....?

Kanskje ren hud lar lydbølgene passere lettere, og sørger for en mer følelse av rom og tid i musikken. Ja kanskje man får en dypde og tredimensjonalitet i musikken på et helt nytt nivå. Selv rimelige stereoanlegg kan bli tatt til nye høyder, og man måtte revurdere samtlige tester gjort av hifi. Det blir en slags ny måte å gjøre tester på, før og etter lanseringen av såpen. HiFi-såpen kan bli en slager... Jeg ser for meg slagordet: "HI-FI Natural, når du vil ha renere lyd"

Nei, nå er det nok kaffe for i dag.... :?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også hatt en ganske så lik possitiv erfaring som trådstarter, men å få spylt ut en voksplugg av øret, og ja hun syskesøsteren var også ganske pen ..;-)

Merket øre "proppen" meget gradvis, med at det var lett å bli dottøret en god stund etter jeg fikk vann i øret etter dursjing og bading, og at det til tider ble en del tinnitus. Har forsåvidt også brukt Qtips regelmessig, men tror det er ganske lett å få komprimert og heller få gradvis byggd opp en litt mer hardfør øre propp inn mot trommehinnen på den måten, og en fordel med å gå til legen, er at han/hun kan med et spesiellt øre inkikkings verktøy (vetikke hva det heter), kan stille diagnoesen før en evetuell skylleprosess. Ellers så er det bare lunkent vann under trykk fra en egnet sprøyte med dyse og eventuellt et løsemiddel i form av egnet matolje som vel ofte blir benyttet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Føler jeg får rensa nok om sommeren med vannsport rundt 40-50 knop, det spyler vekk det meste av seg selv på en "naturlig" måte, da inkluderer det hele kroppen i tillegg...:wink:
    Mener å ha hørt at bølge surfere og andre som ofte er opp og ned i vannet, ofte får problemer med øregangen og muligens hørselen.

Vet at dykking kan medvirke til å renset skikkelig opp i bihulene, men om 40-50 knops vannsport (da er det vel vannet mer som å ramle på stuegolvet i 80 km/t;-) ) egentlig renser opp i hørselen, eller heller prøver å gjøre rent bord og rense det som er med å presse trommehinnen videre innover i innerøret, det er jeg ikke sikker på. Kankje greit med en ørevoks propp da i steden...;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    med et spesiellt øre inkikkings verktøy (vetikke hva det heter),
    Det "spesielle øre inkikkings verktøyet" kalles også et Otoskop...

Må forøvrig ikke forveksles med et endoskop, som også blir brukt til å utforske noen av kroppens spennende hulrom....

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Det kan jo hende vedkommende er "kombinertløper" :grin:
    Sorry, men jeg kjører bare i ett spor og staver holder jeg meg langt unna :wink: Det var sef EI sykepleier, bare norskkunskapene som trenger litt finpussing...

Når det gjelder Q-tips gjør du følgende: KAST DEM!! Det eneste de gjør er å dytte voksen enda lenger inn i øret. Hjemmelaget skylling med sprøyte fungerer sikkert greit dersom det gjøres såpass ofte at øret ikke blir tett, men det spørs om det hjelper hvis du har en gedigen propp langt inne i øret. "Fugepistolen" som de bruker hos legen har nemlig et sykt vanntrykk og løsner det meste.
    Som forebyggende løsning fikk jeg beskjed om å 1-2 ganger i måneden dryppe litt olje i ørene, så løser den opp det lille som evt skulle være der av voks. Før eller senere blir det nok tett igjen, men nå vet jeg at hjelpen er nær :grin:

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •