Øreskylling - Tweak din egen hørsel - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 125
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Firstprice o.l. er gjerne rapsolje, og helsemessig dtår den ikke mye tilbake for olivenolje. Noe annet er at virgin oil, type olivn ikke er helt lurt å bruke til steking.

Dette var passelig OT, men det er vel ikke langt unna med resten av tråden heller
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Noe annet er at virgin oil, type olivn ikke er helt lurt å bruke til steking.

Det var det jeg har hørt også
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Noe annet er at virgin oil, type oliven ikke er helt lurt å bruke til steking.
    What??? Da får dere vennligst gi meg referanse i forhold til dette. Rapsolje er brilliant det er sikkert, men extra virgin olive oil er nettopp kjernen i kostholdet i middelhavslandene, som nettopp har svært lite hjerte-karsykdom.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for å spore inn i tråden igjen: Nå hører jeg på Los Dynamites fra Mexico City. Rått!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    What??? Da får dere vennligst gi meg referanse i forhold til dette. Rapsolje er brilliant det er sikkert, men extra virgin olive oil er nettopp kjernen i kostholdet i middelhavslandene, som nettopp har svært lite hjerte-karsykdom.

Matportalen: Hvilken olje bør jeg bruke til steking?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg skjønner at denne siden gir deg et ensartet inntrykk. MEN, når man ser hele i et perspektiv så er det slik at extra virgin olive oil er meget gunstig for helsen i det store og hele. at man får smak og karakter er vel bra? eller skal alt være så nøytralt som mulig? oljen spruter mer enn rapsolje f.eks. jeg har ikke tatt skade ennå.. dersom man steker med ekstremt høy varme, samt bruker stoore megder, så kan det være lite helsemessig; ok.

Mitt poeng var å sammenligne med 'first price' olje, som uten at jeg er ekspert på den er nødt til å anta har lite kvalitet i seg når det gjelder helseeffekt, men for all del kan ha de rette 'stekeegenskapene'. Når det gjelder stekeegenskaper så er vel det beste melange etc som må sies å være det verste du kan putte i deg mtp helsen..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Når det gjelder stekeegenskaper så er vel det beste melange etc som må sies å være det verste du kan putte i deg mtp helsen..

Huff da.. sprøs om jeg lever så mange år til..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og var det ikke slik at denne tråden bl.a. dreide seg om olje best egnet før øreskylling? da er first price mitt gode råd, vel og merke om du trenger en liter til dette formål..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Huff da.. sprøs om jeg lever så mange år til..
    Vet du; jeg er ingen fanatisk person overhodet. Til de beste sauser bruker jeg melange og skikkelig smør, no doubt about it! Det blir best. Men til vanlig steking er dette unødvendig. Jeg så en kar på TV her om dagen som skulle få hjelp til matlagingen sin, for han var så 'slapp' og i dårlig form. Ikke rart for han brukte 100gr melange til sine stekte pølser HVER dag. Og det var det eneste måltiden han spiste :/ Hva med den gylne middelvei sier nå jeg...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry ja, ble en del O.T her..

Tror jeg må få renset ørene snart, men tviler på at olje gjør susen for meg, her snakker vi nok om en eller annen syre igjen, iom at jeg har slitt med hinnene før..

Jeg får se hva legen min sier...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjentar, sikkert til det kjedsommelige:

en årlig kontroll hos fastlege INKLUDERT øreskylling koster den nette sum av kr 270,-

Er ikke det både tryggere OG bedre enn å søle bort oliven-eller rapsolje - den er jo dyr nok som den er

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på forsåvidt langt på vei enig med deg der asvaberg, men nå er vel ørevoks produksjonen ganske individuell betinget, og hvordan øregangene holdes rene er nok også avhengig av en del miljøfaktorer også.

Selv merker jeg ofte ørevoksen på et tidlig statium med at vann som kommer inn i øret er verre å få ut, og at dottøre effekten fra dette varer lenger og det blir mere ulyder fra dette vannet osv.

Det jeg vil frem til er at det kan jo være praktisk å gjøre det mer enn bare en gang i året også og ikke nødvendigvis vente til øregangen er helt tilstoppet eller neggativt påvirker hørselen. For oss som bruke hørselen mye i forbindelse med jobb, hobbi osv, er det å kunne gjøre dette selv etter behov er vel ikke så dumt i tilegg til den årlige sjekken hos legen.:-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der, men ikke overdriv. Øreskylling skal ikke være nødvendig mer enn max 2-3 ganger i året.

Egentlig skal vokset komme ut av seg selv uten noen form for assistanse. Ved hyppig bruk av q-tips og andre ekle små pinner (i verste fall fyrstikker...), vil man irritere slimhinnene og det kan føre til både økt voksproduksjon og irritasjon/betennelse.

Uff, nå hørtes jeg ut som en sykepleier...............

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lest igjennom alt her, men kan ta min erfaring.
    En sjekk av ørene en gang i året, eller helst en gang i halvåret hos spesialist er helt klart å anbefale.
    Øreskylling derimot anbefales IKKE.
    Fikk streng beskjed av spesialisten at dette kunne skade hørsel etc.
    Var visst ikke bra å kjøre større mengder varmt vann under høyt trykk inn på trommhinna etc. (egentlig logisk).

Hos spesialist (som en annen her og nevner), så suger de alt ut, og kan bruke diverse verktøy som gjør det heeelt risikofritt å rense opp i ørene.
    I tillegg pensler de gjerne på et middel etterpå som minsker kløe og irritasjon.

Jeg sammenligner det å gå til fastlege med øreskylling kontra spesialist og få det gjort riktig, med det å gå til elkjøp for å kjøpe highend utstyr kontra en skikkelig hifi butikk med folk som vet hva de snakker om

Jeg kommer aldri til å dra til legen min for å skylle igjen, for å si det slik.

-J

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. alt hva folk trenger spesialister til... nå blir vel fastlegene rent ned av folk som skal ha henvisning til spesialist for øreskylling. hva blir det neste?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jacjan
    Ikke lest igjennom alt her, men kan ta min erfaring.
    En sjekk av ørene en gang i året, eller helst en gang i halvåret hos spesialist er helt klart å anbefale.
    Øreskylling derimot anbefales IKKE.
    Fikk streng beskjed av spesialisten at dette kunne skade hørsel etc.
    Var visst ikke bra å kjøre større mengder varmt vann under høyt trykk inn på trommhinna etc. (egentlig logisk).

Hos spesialist (som en annen her og nevner), så suger de alt ut, og kan bruke diverse verktøy som gjør det heeelt risikofritt å rense opp i ørene.
    I tillegg pensler de gjerne på et middel etterpå som minsker kløe og irritasjon.

Jeg sammenligner det å gå til fastlege med øreskylling kontra spesialist og få det gjort riktig, med det å gå til elkjøp for å kjøpe highend utstyr kontra en skikkelig hifi butikk med folk som vet hva de snakker om

Jeg kommer aldri til å dra til legen min for å skylle igjen, for å si det slik.

-J
    Du vil alltid finne spesialister som skal være mere spesialister enn andre.
    Jeg har hatt mine ører i 46 år nå og jeg har hatt ca 12 drensoperasjoner da jeg var mye yngre og med ditto kontroller før, under og etter dette.
    Selv ØNH avdelingene på sykehusene driver med øreskylling - i kontrollerte former. Min fastlege ville vel aldri skyllet ørene mine hvis det kunne være skadelig - såpass tiltro har jeg til min samme fastlege på det 25. året !

Din parallell til Hi-Fi på Elkjøp er morsom, men ikke riktig. Man får ikke high-end utstyr på Elkjøp
    Og man får nøvendigvis ikke riktig anlegg i en dyr high-end butikk heller.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jacjan
    Det hørtes skumlere enn skumlest ut å SUGE alt ut av øret.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha - (sucking sucking sucking....)
    "my hearing condition doctor, what do you mean, my hearing what?" -
    "hmmm, strange, it suddenly became so very quiet in here now............."

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det hørtes skumlere enn skumlest ut å SUGE alt ut av øret.
    Ja, for en av de potensielle bivirkningene av denne metoden er at noe av hjernemassen følger med. Som regel ikke mye, men akkurat nok til at man lettere ler av en dum vits.

Active kjetilae sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dere har hørt om han som skulle opptre, men ikke sto opp før halv fire?

ler dere nå har nok detta skjedd desverre!

Ja, for en av de potensielle bivirkningene av denne metoden er at noe av hjernemassen følger med. Som regel ikke mye, men akkurat nok til at man lettere ler av en dum vits.

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •